For fjerde år på rad nådde bobilsalget i 2018 nye høyder, men noen fylker økte mer enn andre.
Som beskrevet i tidligere artikler endte bobilsalget i 2018 for første gang over 4000 solgte bobiler i et år. 4166 for å være nøyaktig. Det er fjerde året på rad det settes salgsrekord. Og det er store bobiler som øker mest.
Hvor bor så disse kundene?
Norges Caravanbransjeforbund (NCB) har brudt ned tallene og forteller i en pressemelding at det er Møre og Romsdal som solgte flest nye bobiler i fjor. Der ble over 10 prosent (437) av bobilene solgt. Også i Trøndelag (427) og Hordaland (427) var på samme nivå. Deretter følger Nordland (389), Rogaland (365), Akershus (298) og Troms (294).
Akershus endte opp blant de fem fylkene som hadde størst prosentvis økning i salget. Buskerud, Aust-Agder, Sogn og Fjordane og Oslo var med i denne gruppen. Oslo økte med hele 72 prosent, men har små tall (69) og hadde også en stor nedgang i 2017.
Elsker store bobiler med god komfort
Store og eksklusive bobiler har aldri vært mer populære i Norge enn de var i 2018. Salget i segmentet bobiler over 3500 kg økte med hele 30 prosent. Totalt økte salget av nye bobiler med 14,8 prosent.
Bobilselger Tommy Østli ved Oslo Caravan bekrefter trenden: Norske bobilkundene velger i stadig større grad større og dyrere biler.
– Det virker nok som kundene som kommer inn døra hos oss har mer penger enn tidligere. De har økonomi til å investere i den komforten og størrelsen på bobilene de ønsker, sier han i pressemeldingen.
Følger ikke Europa
– Norge følger på ingen måte trendene ellers i Europa når det gjelder salg av nye bobiler, sier generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB).
– Mens tyskere, franskmenn, italienere og øvrige europeere sverger til mindre og lettere bybobiler og delintegrerte bobiler, er det salget av store og eksklusive bobiler vi nordmenn vil ha, forteller Holm.
I 2015 ble det solgt 2772 nye bobiler. I løpet av de siste 20 årene har veksten vært enorm. I 1999 ble det registrert 327 nye bobiler og i løpet av disse 20 årene har det kun vært nedgang i 2004, 2007, 2009 og 2014, forteller NCB i pressemeldingen.
Prislapp over 1,5 millioner
– Utviklingen i Norge er veldig annerledes enn det vi ser ellers i Europa. I Norge er det de store eksklusive bobilene, gjerne med prislapper over 1,5 millioner kroner, som øker mest. Det har de gjort de siste to årene, forteller Holm.
Bobilene generalsekretæren refererer til er helintegrerte bobiler med romslig plass og mye utstyr. Det gir nordmenn høy standard på ferieturen. Og plass til å ta med seg både sykler, campingutstyr, fiskeutstyr og det de måtte ønske.
Majoriteten av den norske bobilkunden er et godt voksent ektepar med ordnet økonomi og som ønsker å bruke sin økte fritid til å oppleve Norge og Europa fra orkesterplass.
– Kundene på de større bobilene ønsker god plass og god komfort. Det får de når de velger de store bobilene over 3 500 kg, sier Holm.
De yngre kommer etter
– Vi registrerer også at bobil når stadig flere brukergrupper, og det forklarer nok noe av økningen vi ser. Fortsatt dominerer de over 60 år, men nå ser vi også barnefamilier som prioriterer bobil – gjerne fremfor både hytte og båt, sier Holm.
Det bekreftes også av bobilselgeren som er lokalisert på Kløfta, midt mellom hovedstaden og Gardermoen:
– Bobilkundene er ikke bare eldre ektepar i 60-årene, men nå også familier. Aktive familier har fått øynene opp for alle fordelene med å bruke bobil både til ferie og fritid, sier Tommy Østli.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: Har aldri solgt flere nye bobiler i Norge
Les også: Typisk norsk å være stor