Kroatia et populær land med bobil

De senere årene har interessen for Kroatia økt voldsom blant nordmenn. Mange reiser på chartertur, men også de med bobil har latt seg begeistre av denne delen av Europa. Kjøreturen på 24 timer fra Sør-Norge er ikke avskrekkende og kan gjøres unna på to, tre dager avhengig av antallet sjåfører og utholdenhet.

Men først en liten filmpresentasjon fra Kroatias turiskontor:

Kroatia grenser mot Adriaterhavet i sørvest, Slovenia i nordvest, Ungarn i nord samt Serbia, Bosnia-Hercegovina og Montenegro i øst. Hovedstaden og det økonomiske senteret er Zagreb. Landet var en del av Jugoslavia. Landskapet domineres av en lavslette i øst (Slavonia) og et sørgående fjellandskap langs havet i vest (Dalmatia). Kysten i vest har siden omkring 2000 hatt et kraftig oppsving i turismen, som er landets nye hovednæring. Mange reiser på bobilferie hit og kommer begeistret hjem. De reiser snart ned igjen.

Kjøreturen kan gå over København og videre ned til Falster hvor ferge tar deg over til Warnemünde/Rostock. Deretter går turen mot Berlin, som passeres på vestsiden nær Spandau og Potsdam. I Spandau er det for øvrig en bobilparkering med raskt togforbindelse med S-bahn inn til Berlin.

De, som bor slik til at de velger å kjøre ned over Jylland etter å ha tatt Superspeeden fra Kristiansand eller Larvik, svinger østover på E26 ved Hamburg og følger den videre beskrivelsen forbi Berlin. Alternativt kan disse velge en vestligere rute ned gjennom Tyskland.

Tilbake på sporet via Berlin; Nå fortsetter turen sørover på E51, som passerer vest for Leipzig. Turen går gjennom Ingolstadt på E45 før motorveien runder München.

Foruten de byene som er nevnt over er det massevis av landsbyer og byer hvor det er muligheter for en impulsiv stopp på veien ned eller hjemover.

Rovinj

Kroatia er fortsatt et relativt upolert hjørne av Europa. Her fra Rovenji. Foto: Ivo Pervan/Kroatias turistkontor.

Nå kan vi velge å kjøre inn i Østerrike over Saltzburg eller holde en mer vestlig kurs og kjøre over Brennerpasset inn i Italia. Dette blir samtidig et valg mellom Ljubljana i Slovenia og den nordøstlige delen av Italia. Fordelen med bobil er jo at du kan improvisere og kjøre den veien du vil.

Litt avhengig av hvor du kjøre vil du høyst sannsynlig treffe Middelhavet omtrent ved Trieste. Nå har du en lang kyststrekning og utallige muligheter å velge blant. Mange reiser til området ved Umag, Rovinj og Pula på Istria. Andre tar turen helt ned til Split.

Hvor er din favoritt? Del gjerne erfaringer i kommentarfeltet under artikkelen.

På Bobilverdens Facebook-side har Camping Valkanela ved Vrsar blitt anbefalt. Camping Koversada er et annet alternativ ved Vrsar. Den første er for de som vil feriere med klær. Den andre er for de som vil ha helt fri fra klær i ferien.

Naturen i Kroatia er storslagen. Her møter du majestetiske fjell, krystallklart vann, eviggrønne pinjeskoger og en dramatisk skjærgård. Kysten har middelhavsklima med varme, tørre somre og milde, regnfulle vintre. Innlandet har et mer kontinentalt klima.

Som sagt er det mange alternativer å velge blant. Det er derfor kanskje litt urettferdig å nevne kun to campingplasser, men vi drister oss likevel til å gjøre det. Under kan du se et par videoinnslag fra dem, og helt nederst på siden kan du bidra med tips og idéer du vil dele med andre bobilister på bobilferie i Kroatia.

Les også:
Kroatia i bobil gir mange muligheter og
Store bobiler bør styre unna Østerrikes motorveier.


Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *