Kroatia i bobil gir mange muligheter

Engasjementet om reiser med bobil til Kroatia har vært stort. Mange bobilister reiser dit år etter år og på vår Facebook-side forteller en om 12 besøk på rad. Flere har funnet sine favorittsteder, som de vender tilbake til. Svært mange stopper på Istria-halvøya i nord, men la deg ikke stanse der.

Rovinj

Det uspolerte hjørnet av Europa. Her Rovenji. Foto: Ivo Pervan/Kroatias turistkontor.

Det kan se ut som om de fleste velger å kjøre via italienske Trieste for så å ta den korte turen gjennom Slovenia og rett inn på den populære Istria-halvøya. Andre kjører inn i Kroatia nord for Zagreb og kjører ned til kysten ved Rijeka, Zadar eller helt ned til Split. Alle rapporterer om et vell av gode campingplasser enten på Istria eller lenger sør. Rutevalget kan jo også avhenge av hva du ønsker å se på veien til og fra Kroatia.

På Istria-halvøya finnes det mange populære byer, men allerede like over grensa (ca 10 km) fra Trieste-Slovenia fant Jan Grønningsæter en flott plass – Savudrija. Den var kjempefin og hadde en trivelig og billig restaurant med god mat 50 meter fra bobilen, skriver han. Plassen ligger like nord for byen Umag, som flere anbefaler å besøke. Umag har mindre enn 8000 innbyggere. Den er omtalt på syvhundretallet, men det finnes også spor fra romertiden. Som så mange andre deler av denne kroken i Europa har den en lang og stormfull historie.

Fra Vrsar. Foto: Inger Lise Nielsen

Fra Vrsar. Foto: Inger Lise Nielsen

I Vrsar har noen falt pladask for campingplassen Porto Sole som anbefales av en som har vært i denne byen 12 år på rad. Like sør for denne ligger naturistcampingen Koversada, som er en av de eldste og best kjente i sitt slag ved Adriaterhavet. Kroatia har for øvrig en rekke naturiscampingplasser. Vrsar er først og fremst en turistby og ligger ved 18 ubefolkede øyer
Byen Porec har en 2000 år gammel historie og har i dag omtrent 12.000 innbyggere. Ved Porec har mange falt for campingplassen Zelena Laguna, som omtales som en kjempeflott og trygg campingplass. I Rovinj er Porton Biondi en passe stor og bynær camping ved Rovinjs koselige gamleby. Andre har falt for Camping Polari som er en kjempestor plass utenfor Rovinj. Den er delt i en tekstildel og en naturistdel. Byen er både en turistby og en aktiv fiskeriby med om lag 14.000 innbyggere og har offisiell bystatus. Også denne byen har en omskiftelig historie fra før romertiden.

Restene av det romerske amfiteateret i Pula. Foto: Wikipedia Creative Commons.

Restene av det romerske amfiteateret i Pula. Foto: Wikipedia Creative Commons.

Området rundt byen Pula framheves også som et flott område helt sør på Istria-halvøya. Byen har lange tradisjoner for vinproduksjon, fiske, skipsbygging og turisme og har drøyt 60.000 innbyggere. Pula har vært det administrative senteret i Istria sidan antikken. Fra 1800-tallet og fram til og gjennom første verdskrig var Pula hovudkvarter for den østerriksk-ungarske marinen. Her finner du også restene av et romersk amfiteater.

Ikke stopp i nord
– Har du tid, er det vel verdt en tur å turen sørover fra Istria. Kjør innom Mostar og se hvordan den gamle broen som ble bombet under krigen er blitt bygget opp igjen, skriver Grønningsæter, men da er du altså ute av Kroatia og inne i Bosnia og Herzegovina.
– Ned til Dubrovnik er det cirka åtte timer netto kjøring langs en vakker kyst. Legger du på fem mil til, kommer du til Herceg Novi i Montenegro.
En annen, som har funnet veien sør for Istria, anbefaler byen Baska sør på øya Krk. Dette skal også være en herlig plass. Krk ligger litt sør for byen Rijeka. Baska er blant annet kjent for et utrolig steinmonument fra 100-tallet. Byen er utviklet som en turistby. Her er det også gode turmuligheter.
Vi skal også ta med at en annen leser advarer mot byen Makarska. Den skal være en skikkelig maurtue om sommeren.

Bobilparkeringer rapporteres det lite om, men like ved Dubrovnik i det sørligste Kroatia har en av våre lesere funnet fram til bobilcamp Monica. En annen foretrekker camping i Zaostrog også det sør for Split – roligere og mer kroatisk enn travle Istria, skriver en leser…

Dersom du kan supplere opplusningene i denne artikkelen, er du velkommen til å legge inn din kommentar under.

Kilder: I hovedsak fra innlegg på vår Facebook-side, men også en rekke andre kilder.

Se også:
Kroatia et populært land med bobil og
Store bobiler bør styre unna Østerrikes motorveier (ikke alle er enige i betrakningene om GO-boksen).

Dersom du har ytterligere informasjon å bidra med, er du velkommen til å kommentere under.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.