Varsler gebyr-sjokk på ferjebilletten

Biler uten AutoPASS-brikke må belage seg på gebyrer på ferjturene etter 1. september. Men gebyrene kan unngås på en enkel måte.

Det billigste alternativet er å ha en bombrikke med ferjeavtale. Det nest billigste er å ha en bombrikke. Men om du ikke vil ha brikke, kan du registrere deg for å unngå gebyr. Foto: Knut Randem.

Det har på grunn av pandemien ikke vært mulig å betale hverken med kort eller kontant på ferjene i Norge siden april i fjor. Biler med brikke fra AutoPASS eller EasyGo har blitt belastet sine brikkeavtaler.

– Det har blitt sendt faktura i posten til kjøretøyets eier – dersom ferjebilletten ikke har kunnet belastes en AutoPASS ferjeavtale eller AutPASS-brikke/EasyGo. Det er på disse fakturaene det nå kommer et gebyr, sier Vidar Raa, daglig leder i SkyttelPASS, som har ansvaret for innkrevingen av ferjebillettene.

– Siden juni har vi hatt et sikrere alternativ igjennom løsningen ferrypay.no. Her kan du legge inn bilnummer og kredittkort og bli løpende belastet for det du kjører – uten gebyr, sier Raa til Bobilverden.no.

På grunn av pandemien har reisende hittil i år sluppet unna gebyrer på samlet 56 millioner kroner på nesten 800 000 papirfakturaer. Noe av det enorme beløpet kommer av purringer og inkasovarsel. Fra 1. september er det slutt på gebyrfri fakturering.

– Loven om midlertidig betalingsordning på ferjene gjelder ut året. Etter det vet vi ikke hva som skjer, sier Raa.

Bileiere som ikke registrerer kjøretøyet på Ferrypay.no innen 48 timer etter ferjeturen, vil heretter motta papirfaktura med gebyr på anslagsvis 70 kroner, opplyser Raa i Skyttel. De har utviklet den teknologiske løsningen på oppdrag fra Statens Vegvesen.

På enkelte strekninger kan gebyret utgjøre mer enn selve ferje-billetten.

Ekstra administrasjon og oppfølging
– Reisende står fortsat fritt til å velge mellom papirfaktura eller registrering, men det er liten tvil om hva som er det rimeligste og mest effektive valget, sier Raa. Han føyer til at hver eneste faktura krever ekstra administrasjon og oppfølging.

– Ferrypay.no er en løsning som gjør det enklere for operatør og også for de reisende, sier han. Det er tilstrekkelig å registrere kjøretøyet én gang.

Bestill brikke
Et annet alternativ for å unngå gebyr, er ifølge Raa å skaffe seg en bombrikke fra en brikkeutsteder. Brikken fås mot et gebyr eller depositum på 200 kroner og du får da automatisk 10 prosent rabatt ved passeringer.
– Dette gebyret/depositumet blir raskt dekket inn dersom man bruker ferje, sier Raa. Om du i tillegg inngår en AutoPASS for ferjeavtale kan du spare 50 prosent på ferjebilletten.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Du «må» ha én bombrikke, men ikke flere

Del dette med andre:

  5 comments for “Varsler gebyr-sjokk på ferjebilletten

  1. Gikk vekk fra kvittering på ferge billett. Neste var skiltgjenkjenning og trekk på brikka eller sendt faktura i etterkant. Får ikke opplyst hvor mye turen koster på ferge kai eller ferga. Det må da være ulovlig å selge en vare og ikke opplyse om hva prisen er. Og ikke bok med det. Det er altfor mange som blir fakturert for feil lengde. Dette syns politikere dom har godkjent denne praksisen er helt greit. Og nå er neste svindel faktura gebyr om en ikke logger seg på ferry. No og betaler inner 2 dager. Dette med slike morsomme betalinger irriterer noe så inn i helv…. Kjøp helgehandelen og logg på rema 1000 innen 2 dager ellers blir det gebyr på 70 kr .

  2. Har du sykkelstativ bak med syklar på, kan bilen fort bli ein dyrare klasse. Det er totallengde som avgjer, ikkje lengden på sjølve bilen.

  3. Som Vestlending og ferjebruker så har eg både Autopass brikke for ferje og veg. Likevel så har det skjedd flere ganger at «Autopass ferje» systemet ikke registrer bilen – hverken med skiltgjenkjenning på ferja eller gjennom autopass foto bokser på ferjekaien. Spesielt på sambandet Arsvågen – Mortavika har en av fotoboksene vist mye feil. Bare i august så har to av mine ferjeturer blitt gjort feil. Eg har bedt om kvittering på e-post for hver ferjetur. Den kommer vanligvis dagen etter. Uteblir den så kan ferjeturen ha blitt feil belastet Autopass veg, noe som medfører «dobbel pris». Da må en ta kontakt med Autopass ferje – skyttel så snart som mulig for å rette opp. De er flinke og ordner raskt opp. Du slipper unødig irritasjon og feil i fakturaen.

    • Dette har vært et problem for mange av de som følger med hva de blir belastet. (mange blir nok belastet feil uten å være klar over det) Har selv opplevd at konduktøren som registrerer skiltet har tastet inn større lengde på bilen enn det bilen faktisk er. Dette på tross av at bilen ikke har sykkelstativ eller annet som forlenger den. Har både brikke og Autopassferge (opp til 8 meter), og skal derfor oppnå 50 % rabatt. Dersom bilen blir registrert til å være over 8 meter om bord i ferga, dekkes derfor ikke turen av forskuddet i Autopassferge, men blir belastet brikken. Da blir det bare 10 % rabatt…., og masse bruk av din tid til å få dette rettet opp. Etterhvert har jeg erfart at disse selskapene selv har forstått at dette kan skje, og at de derfor rydder opp uten særlig motstand. I begynnelsen var dette et mareritt der det var vanskelig for å bli trodd, og at de stadig skyldte på hverandre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *