– Ikke spør om, men når bobiler blir elektrisk

Det er ikke et spørsmål om bobiler skal bli elektriske, men når, sa konsernsjef Wolfgang Speck i Knaus Tabbert AG da de i kveld viste sin elektriske bobil for internasjonal presse.

Knaus har bygget om en Ducato til elektrisk drift. Det fører til endringer i førermiljøet. Foto: Knut Randem.

– Caravan salon 2021 markerer et vendepunkt for teknologiutviklingen, hevdet han før han overlot til Gerd Adamietzki, CSO i Knaus å gå nærmere inn på det konkrete produktet.

Det var ingen hemmelighet at Knaus skulle lansere en elektrisk bobil i kveld. Det var varslet på forhånd. Da kunne man lett få inntrykk av at den skulle være helelektrisk. Det kan den være i 9 mil.

Husker du Opel Ampera? Da skjønner du hovedprinsippet. Men Adamietzki presiserte at selv om prinsippet var det samme som da Opel Ampera kom, så har det siden skjedd en enorm utvikling i teknologien.

Knaus er fri til å benytte sitt konsept på ulike chassis, men presenterte den første på Fiat. Foto: Knut Randem.

E.Power Drive, som Knaus kaller sin elektriske satsning, er utviklet i samarbeid med partneren HWA. Bobilen som ble vist er en Knaus Van TI 650 MEG på Fiat ombygget for elektrisk drift. Bobilen kan kjøre 9 mil på elektrisk drift, men utover det er den er avhengig av at en bensindreven Wankel-motor lader batteriene. Rekkevidden skal da være 60 mil før du må fylle bensin til «lade-motoren».

Det er altså ingen revolusjonerende miljøgevinst utover at den kan kjøre gjennom et gitt område uten å bruke forbrenningsmotoren. Dette er kun en start, ble det presisert.

Hele drifstoffmodulen til »lademotoren» kan enkelt skiftes ut med brenselceller og hydrogendrift når det blir aktuelt. Men da må altså det først bli mulig å fylle hydrogen i steden for bensin på bensinstasjonene.

Den elektriske Knaus Van TI 650 MEG trillet lydløst inn under presentasjonen i Düsseldorf. Foto: Knut Randem.

Den viste modellen er basert på Fiat, men Adamietzki presiserte at de har stor fleksibilitet i valg av chassisleverandør for denne satsningen.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  7 comments for “– Ikke spør om, men når bobiler blir elektrisk

  1. Då blir väl dessa bilar allt för tunga för vanliga körkort. Dessutom måste alla campingplatser/ställplatser bygga om hela sitt elektriska system. Blir dyrt att bo där.

  2. Det virker som redaktøren er gått totalt grønn, el- bobil i hvert eneste nyhetsbrev den siste tiden. For oss dieslgutter og jenter er dette på grensen til «støtende» MDG politikk.

    • 🙂 Redaktøren har flere farger.. 🙂 og han hadde nok forsømt jobben sin om han ikke hadde dekket flere av dem…
      Spøk til side; Vi kommer selvfølgelig til å fortsette å dekke det som skjer av utvikling i markedet. Så får det være opp til kundene å avgjøre hva som er bra eller dårlig.

      • Dere er kjøpt og betalt, kom ikke å si noe annet!
        Som nevnt over ble det sakt bra hvilken farve dere har!
        Har levd i 78 år og kan fortelle deg at jeg er våken!
        Farven deres er den som betaler og for tiden er den grønn mørk grønn!

        • En tåpelig og fornærmende kommentar. Håper bobilverden fortsetter å skrive om det som skjer av utvikling selv om enkelte ikke liker det

  3. Da blir det lite smart med freecamp om vinteren..og i tillegg til antall start/stopp kjøring, skal det være veldig robust batteri installert. Batteriet må ha varme hele tiden. Ellers reduseres det svært raskt. God tur med de første bobilene..

  4. Heteslag i september? Vel er det varmt og fint om dagen, så jeg skjønner at enkelte lesere av Bobilverden kan bli rammet av heteslag!

    Men å anklage redaktøren for å skrive om utviklingen. verden, det bør alle holde seg for god for! Knut refererer fra hva som skjer på messa. Jeg er takknemelig for det, og ber redaktøren stå på og heve seg over kommentarer fra surmagede gamle gubber 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.