Urolige naboer eller sleipe bobilister?

Det hevdes at Risør kommune kan ha tapt inntekter på 100 000 kroner fordi gjestene på bobilplassen på Tjenna ikke alltid gjør opp for seg. Eller er det bare uro blant naboene for at plassen nå utvides?

Bobilplassen på Tjenna slik den så ut for tre år siden. Foto: Yngvar Halvorsen.

Det var i 2017 bobilplassen på Tjenna for alvor fikk et tilbud utover å være en enkel grusplass. Da kom strømstolpene på plass. Det planlagte servicebygget har kommunen ennå ikke tatt seg råd til.

Nå skal plassen utvides fra 20 til 30 plasser, men en nabo skal ha talt bobiler i ”flere år” og mener mange bobilister ikke betaler for seg. Det hevdes at tapet kan være så mye som 100 000 kroner i året.

Likevel har politikerne i Miljø- og teknisk komité gått inn for utvidelsen. De ba til og med om at arbeidet skulle påbegynnes så raskt som mulig. Det forteller nettstedet Irisor.no.

I komiteen er det tatt til orde for privat drift av bobilplassen og at det kan øke interessen for å få inn penger av alle besøkende. Irisor.no forteller at det nå skal lyses ut en åpen konkurranse om drift av bobilplassen.

I følge Irisor.no vil utvidelsen bli endelige avgjort i bystyret.

Velforeningen for beboerne i området uttrykker at den er redd det skal bli et campingområde med støy. Den har derfor bedt om en alternativ plassering, men det ser ikke ut til at den blir hørt.

Bobilplassen på Tjenna fotografert for et år siden. Foto: Knut Randem.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Lover oppdatert bobilplass fra neste sesong (2016)
Les også: Tjenna på Bobilplassen.no

Del dette med andre:

  3 comments for “Urolige naboer eller sleipe bobilister?

  1. 19. november 2019 at 20:26

    Kanskje Risør Kommune kunne kaste et blikk i retning Moss Kommune/Moss Havn om hvordan ei bobilhavn kan ordnes praktisk. Servicehuset er løst med en ferdig Container som inneholder det man ønsker og trenger. Betalingen er løst med automat og et parkeringsselskap som utfører kontrollene. Eneste vi ikke er fornøyd med er at det parkeringsselskapet tilbyr betaling via app og easypark. De legger 15% på beløpet. Dette varsles meget dårlig. Kun ved en liten tekst innimellom på skiltet.
    Besøket er mangedoblet etter oppgradering og det høres ut som om havna er fornøyd med inntektene.

  2. Christian steen
    21. november 2019 at 20:41

    Har stått på Tjenna flere ganger. Betaler selvsagt hver gang . Vet ikke hva andre gjør, men syns det er underlig at en nabo kan følge med så grundig at han/hun vet at bobilister ikke gjør opp for seg!

  3. 25. november 2019 at 09:01

    Synes du det er rart? Det finnes mange som ikke har annet å gjøre enn å sitte med kikkert og følge med og irritere seg over at andre har noe de ikke har.
    Men hvordan det kan konkluderes med den summen selv om vedkommende sitter oppe og aldri sover er jo helt på jordet.
    Fint at Risør kommune forstår.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *