Etter et halvt års planlegging ble det i dag offentlig kjent at Tellus og Ferda slår seg sammen under et nytt morselskap.
I en tid preget av betydelige markedsendringer har Ferda og Tellus, to store aktører i Norges bobil- og caravanbransjen, bestemt seg for å forene krefter. Sammenslåingen markerer et nytt kapittel i etableringen av en sterk og kundefokusert organisasjon. Den nye virksomheten vil fortsette under navnet Ferda, hvor merkenavnet skal representere tillit og anerkjennelse i markedet, heter det i en pressemelding.
– Vi er drevet av ønsket om å sikre gode kundeopplevelser i et marked som har blitt utfordret både av pandemien og internasjonal uro”, forklarer Leif Terje Hansen, konsernsjef i Ferda.
– Vårt overordnede mål er å forenkle og forbedre våre kunders caravanliv. Vi er i en tid hvor tilpasning er nødvendig og kunder forventer mer av sine forhandlere. Vi er fast bestemt på å møte disse utfordringene med forbedret service og et utvidet sortiment av høykvalitetsprodukter. Kunder skal bli mottatt som husets kunde, uansett hvor i landet de møter oss. Ferda står for eventyret ved å reise uten forutbestemte planer, en opplevelse av frihet på veien, avslutter Hansen.
Det nye morselskapet skal hete Ferda og skal eies av de nåværende eierne i de to selskapene. Til Bobilverden.no sier Hansen at det ikke går penger mellom eierne. Dette er en fusjon av to likeverdige selskaper.
Eierne i sammenslåtte selskapet vil være de samme som i dag er majoritetseiere i Ferda og Tellus.
– Dette har vært en vennskapelig prosess, som har pågått i et halvt år. Svært få mennesker har vært involvert i prosessen og først i dag begynte vi å ringe våre produsenter for å orientere dem.
Saken sendes nå til Konkurransetilsynet, som har fem ukers behandlingstid på slike saker.
– Det betyr at vi er konkurrenter inntil Konkurransetilsynet godkjenner sammenslåingen. Om alt går som det skal vil det nye selskapet være operativt 1. januar 2024.
Ferda har i høst lagt ned sin avdeling i Bodø, og Tellus har lagt ned avdelingen i Steinkjer fra 31. oktober som følge av at avdelingen har ligget for tett på avdelingen i Verdal.
Konsernsjef Paal Jahrmann i Tellus varslet i et intervju allerede under Caravan Xpo at dette skulle skje. Han varslet da at det også er avdelinger som ligger for tett på hverandre både i Trondheim og i Vestland. Denne prosessen er imidlertid ikke i mål.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Jeg håper de bruker Service
Innstillingen til Tellus (Bergen)når de funksjonerer
å ikke Ferder sin for den er ikke noe å skryte av.Kunder
som har kjøpt nye dyre biler
får ikke hjelp med bagateller.
Det er ikke noe bedre ved Tellus i Bergen..
Det håper vi åsså stte det blir den servicen som Tellus gjør..åsså atte dem tar i mot kundene sine på en god måte ikke bare viser kald skulder..
Hos Ferda Ålgård har jeg alltid blitt møtt på en hyggelig måte og fått god service!
Heldig du da. Jeg ba om å få tatt en fukt test, tar vel ca 1 time, og fikk et avvisende svar: “Kom tilbake om et halvt år, da har vi kanskje tid”. Du verden. Da ville kravet om test innen 12 mndr. vært solid overskredet. Heller ikke ved forespørsel ny bil var det engasjement å spore.
Er 1 april??
Tellus og Ferda fusjonerer.Takk fanden for det.Den nye organisasjonen opplyser at de skal være kundefokuserte.I praksis vil dette si at de skal tyne mest mulig penger ut av kundene, og yte minst mulig service , kulanse og imøtekommenhet når kundene klager over feil og mangler på produktene de har kjøpt av Ferda.
All min erfaring tilsier at bør ha liten tro på store organisasjoner og maktkonsentrasjon. Det fører nesten uten unntak til ansvarspulverisering og avstand til kundene.
Jamfør det som skjer på det norske dagligvaremarkedet, de det er få aktører.Den samme ulykken er i ferd med å skje i bobil/caravanbransjen , der det stadig blir færre aktører som vokter sine merkevarer med nidkjærhet.
I dagligvarebransjen har vi forbrukermakt i den forstand at vi stort sett kan kjøpe Stabburets Makrell i tomat i alle butikker. Verre er det i bobilbransjen, har du feks lyst på en Hymer, er du dømt til å oppsøke en Krokenavdeling.Prøver du deg på paralellimport, står du helt uten rettigheter utover en ussel ettårs fabrikkgaranti , der jeg antar at de norske generalimportørene gjør alt som er i deres makt for å sabotere denne.
Angående paralellimport… Det forhandlere og importører her gjør er faktisk ulovlig.
Det samme ble gjort i bilbransjen når importen eksploderte.. det varte helt til noen turte å ta en kamp i retten. Etter det har man fått rettigheter her også.
Så Neste gang du går inn til en norsk merkeforhandler med en importert hymer(eller uansett merke) så er det bare å si at dette et brudd på norsk lov samt EU lov. Så får vi se om de tørr ta dette til retten 🙂
Hmmmm,
Er ikke alle bobiler importert, eller?
Hva mener du med ditt spørsmål ?
Kan du forklare hva du mener om hva rettigheter vi har, vi som var nødt til å importer privat fra EU, da det var ikke var “rette” bobiler tilgjengelig i Norge i 2022.
Det er vel starten på den sure svie i bransjen etter mange år med den søte kløe.Ps: Servisen og kundebehandlingen hos Tellus (Grong) er topp.
Ikke uventet at de enten måtte fusjonere, eller så måtte en eller begge forsvinne.
Bobilbransjen er i fritt fall selv om det skjules godt både av forhandlere, importører og media.
Det har vært stor nedgang i markedet siden 2019. Ca 10%årlig før 2022 kom med 35% nedgang.
Det takket være ukraina og corona.
Men at det fortsatt er tro på et marked når strømpriser har eksplodert, inflasjon og økning i pris på mat ++ samt rentegalloppen er for meg merkelig.
Når vi snart også skal over til nullutslipp i norge så må jo avgiftene på bobiler også “endelig” bli reelle og regnes ut på samme grunnlag som vanlige biler og ikke med det unntaket de har fått seile på siste årene.
Det var synd (ferda) kom inn i Tellus blir det dårlig med service å kundemottak med kalde skuldere som det er på ferda Sem komme ditt er ikke noe koselig mere …
Vi møter alltid hyggelige mennesker på Ferda på Sem, tidligere Askjems, og har fått topp service så lenge vi har hatt med dem å gjøre.
Jeg har vært kunde i 6 år under Askjems og var veldig fornøyd på alle måter. Er nå kunde hos Ferda i Grimstad og de er ikke dårligere på verksted siden og på kjøp av nytt har jeg ikke prøvd enda.
Hos Ferda Ålgård har jeg i alle år blitt møtt på en hyggelig måte og fått utmerket sevice!
Veldig fornøyd med kundeservicen jeg har fått i alle år hos Ferda Grimstad. Mvh
Har vert kunde hos Ferda Ålesund i endel år. ALTID blidt godt mottatt og hjelpt.
Det er vel alltid noen som er i en eller annen disputt med alle forhandlere. Man kan selvsagt si at forhandler er urimelig og gir dårlig service men det er vel minst like ofte kunder som har urealistiske forventninger om hva men skal få dekket gratis flere år etter innkjøp. Om en bileier bare sier at et firma er dritt gjør det lite inntrykk før man vet hva uenigheten eventuelt dreier seg om.
Garantien på en bil er vel en miks av fabrikkgaranti og importørens tilleggsgarantier for å tilpasse seg det norske markedet. Det gjelder naturligvis kun for de biler som de importerer. Kjøper man en bil i utlandet eller en som er paralellimportert vil krav om basisgarantier måtte rettes mot fabrikk eller selger da dette er biler importøren av merket her hjemme ikke har noe ansvar for.
Er veldig fornøyd med Ferda Evenes (tidligere Bjerkvik) Alltid hyggelig og god på service !
Alltid fått kjempeservice hos Ferda Bergen.
Dette er som å høre på bortskjemte unger,dvs:alltid utakknemlige og forlangende-syt og klag-sånn er jo mange-ikke alle!- i både Norge og ellers.Er du sur når du kommer-oppnår du ingenting.Hvem vil hjelpe sånne typer?!
Oppfør deg ordentlig-smil,vær hyggelig-og litt tålmodig og overbærende-så skal du se at ting oftest ordner seg. Det gjelder selvfølgelig både selger og kunde.
Jeg er 77 år,drevet enmannsfirma i 40. Man får som regel det man fortjener.!
Jeg ønsker Ferda alt godt-dette blir nok bra skal dere se. 🙂
(Vet dere hvorfor noen aldri smiler? —-Fordi de ikke har lyst til å smile! Til dem vil jeg si:SKJERP DERE!!!!!!!
Mvh Lars Eriksen.
Enig med deg godt svar!
Hei.Det som Lars OlufEriksen sier her,er det beste SVARET som er postet her,har selv kjøpt 3 stk,bobiler av Askjem,nå Ferda,jeg vet hva jeg snakker om,har nå en Carthago Ckic 1 51 QB,om jeg ikke viste det før,så vet jeg de nå,DU FÅR DET DU BETALER FOR,vi som bruker bobilen HELE ÅRET,burde være taknemli for at vi blir tatt på alvår,når problemer oppstår,er på vei mot 78 år å elsker dette SIGØYNER livet,tenk å ut å kjøre nå det SNØR Å BLÅSER;SÅ DU KNAPT SER VEGEN,det
kan ikke ble bedre,lykke til !.
Ja det du skriver om å være tålmodig ok, men hvor lenge. Føler at en blir holdt med godt prat og lite oppfølging.
Og om en legger igjen beskjed om å bli ringt opp så er det noen som gjør det. Men det hører til untaket. Det er dessverre min erfaring.
Noen som jobber i bobilbransjen som har jobbet i bil bransjen sier bransjen er noen 10 år bak bilbransjen.
Først..Ferda er i mine øyne et godt alternativ når du skal kjøpe bobil, selv har jeg meget god erfaring fra Ferda Ålesund👍 Når det gjelder Tellus så har jeg lite erfaring men man snakker jo med hverandre i bobilmiljøet, ikke alt høres like bra ut hos enkelte avdelinger i Tellus…
Så til fusjonen, Ferda og Tellus har jo begge hevdet at kundene og kundeservice skal være i fokus. Dette har de nå tydelighvis gått bort fra. En fusjon som tilnærmet blir et monopol er ikke det beste for kundene,tvert imot. Monopol er ikke kundevennlig, konkurransen som er sunn for oss kunder forsvinner. Er man tilnærmet alene i markedet så svekkes kundeoppmerksomhet, prisene blir selvfølgelig ikke gunstigere, servicen svekkes osv. Dette er barnelærdom og det vet også de som nå fusjonerer…I en markedssituasjon som bobilbransjen nå opplever så er det merkelig at de ikke heller prøver å bli flinkere i å ta vare på ettermarkedet, det er der inntjeningen ligger i framtiden. En fusjon slik markedet er nå kan umulig være bra for Ferda og Tellus..merkelig strategi. Men det åpner jo for nye små men gode aktører.
Nå blir det spennende å se hva konkurransetilsynet sier om dette. Jeg bli meget overasket om denne fusjonen går igjenom.. Lykke til…til kundene😊