Norge er et av tre land som topper statistikken over flest bobiler i Europa. «Bobillandet» Tyskland er ikke blant disse.
Tyskland regnes gjerne som Europas bobilland med 674 700 bobiler. Det er det høyeste antallet bobiler for noe land i Europa, men det er også mange mennesker å fordele dem på.
Det er de tre landene nærmest Nordkalotten som har høyest tetthet med over 10 bobiler per tusen innbyggere.
Det skal ikke så mye til for å forandre rekkefølgen mellom Norge, Sverige og Finnland, men det er Finnland som topper statistikken med 10,9 bobiler per tusen innbyggere. Deretter følger Sverige med 10,4 og Norge med 10,2.
I neste gruppe finner vi Frankrike, Nederland og Tyskland med litt over 8 bobiler per tusen innbyggere. Det er bare en desimal som skiller dem fra hverandre der Frankrike har 8,3, Nederland 8,2 og Tyskland 8,1.
Sveits følger tett etter med 7,5 bobiler per tusen innbyggere med Belgia 5,4 og Italia 4,1. I neste gruppe kommer Østerrike og Storbritannia begge med 3,7 og Slovenia med 2,9.
Danmark er det eneste landet i Norden som havner langt nede på lista med 1,9 bobiler per tusen innbyggere. Spania har 1,7 og Portugal har 1. Øvrige land har færre bobiler. Island ligger i samlepotten “andre” med enda færre registreringer.
Land | Antall per tusen | Antall bobiler totalt |
Finnland | 10,9 | 60 668 |
Sverige | 10,4 | 108 518 |
Norge | 10,2 | 55 222 |
Frankrike | 8,3 | 559 800 |
Nederland | 8,2 | 144 509 |
Tyskland | 8,1 | 674 697 |
Sveits | 7,7 | 56 100 |
Belgia | 5,4 | 62 348 |
Italia | 4,1 | 240 915 |
Østerrike | 3,7 | 32 777 |
Storbritannia | 3,7 | 250 425 |
Slovenia | 2,9 | 6 076 |
Danmark | 1,9 | 11 092 |
Spania | 1,7 | 80 000 |
Portugal | 1 | 10 000 |
Norge har strengere regler for hva som kan registreres som bobil enn de fleste andre land. Tidligere var kravene særnorske, men nå godkjennes europeisk bobiler som bobil så lenge den utvendige høyden er minst 250 cm.
Andre land har vanligvis ikke slike begrensninger og registrerer flere små biler som bobiler. Det er ikke mulig å beregne hva det betyr, men det er ikke usannsynlig at det kan endre en del på tallene.
Tallene er beregnet etter registreringsstatistikk fra European Caravan Federation (ECF) fra 2020. Det er deres ferskeste statistikk.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
På Island er det mange med ombygd van og ex ambulanser med 4×4. Mange har telttilhengere med store hjul.
Og alle bobiler i Norge skal ut å trille samtidig og lage kø på dårlige norske veier…😉