Tellus: Nå skal kursen justeres

«Vi tar et skritt tilbake og fullfører byggingen av grunnstrukturen i kjeden». Det sier Tellus nye administrerende direktør i dette intervjuet om situasjonen i et vanskelig marked.

Paal Jahrmann venter svake tall for Tellus også i 2023, men ser for seg overskudd fra 2024. Foto: Knut Randem.

– Vi må evne å se gjennom midlertidig svake rammebetingelser. Det er ikke mange som gjør det bra nå, sier Paal Jahrmann. Han har ledet Tellus siden i våres og overtok en kjede som gikk i «minus null» i 2022. Han venter svake tall også i 2023, men ser for seg overskudd fra 2024. For å komme dit må noe gjøres. Mer om det lenger ned.

Jahrmann har bakgrunn fra bilbransjen og selskaper som Mobile og Birger N. Haug. Etter et par år som interimleder fikk han jobben med å styre Tellus gjennom bransjens vanskelige år.

– Bransjen har et stort potensial. Våre viktigste konkurrenter er båt- og hytteferie. Vi må gjøre oss attraktive for kundene for å lykkes, sier han.

På forhånd hadde han hørt at bobil- og caravanbransjen lå 20 år etter bilbransjen når det gjelder kundeopplevelser og service. Han har erfart at det er mye riktig i påstanden.
– For oss betyr dette at det er et enormt forbedringspotensial hvis vi tar de riktige grepene, og det gjør jobben motiverende og spennende, sier Jahrmann

– Vi har alle en lang vei å gå. Som bransje bør vi starte samarbeidet med å enes om en kommunikasjonsplan mot markedet. Hvordan skal vi gjøre oss mer attraktive og aktuelle mot eksisterende og nye kundegrupper? Kall det gjerne en felles markedsplan.

– Et annet område vi har mye igjen for å jobbe sammen om, er å utvikle kundereisen og verktøyene vi bruker for å skape gode kundeopplevelser. Forhandlerdrift er komplekse arbeidsprosesser innen salg og service som også overlapper hverandre på mange områder.
– Vi prøver å løse disse utfordringene på hver vår tue mens vi er tjent med å samarbeide, sier Jahrmann.

– Finansieringsløsningene er et tredje område hvor bransjen må bli mer fleksibel. Trenden er først og fremst at kundene ønsker fleksibilitet. Slik det er nå er det knapt mulig å lease et produkt i caravanbransjen.

– Vi er konkurrenter, men må se helheten i det vi arbeider med og gjøre oss til et godt alternativ. En sterk bransjeforening kan hjelpe oss med dette, mener Jahrmann.

– Skal jobbe beinhardt for å bli bedre
Jahrmann er ikke i tvil om at det vil kreve beinhard jobbing å komme gjennom det markedet vi har i dag. Salgstallene for nye bobiler har vært i fall etter rekordåret 2018. Nå faller også salget av campingvogner i økonomisk usikre tider.

Om Tellus sier han at de nå skal rette opp enkelte veivalg som ble gjort da kjeden ble etablert. Nå skal kursen korrigeres og grunnleggende gode prinsipper for kjededrift skal innføres i hele kjeden.

Jahrmann tror det er uklokt å planlegge med at markedet blir bedre neste år. Derfor må kjeden tilpasse seg realitetene. Både i Trøndelag og Vestland vurderes sammenslåing av mindre forhandlere.

I Trøndelag er det allerede klart at avdelingene i Steinkjer og Verdal slås sammen til en forhandler. De ser også på en bedre organisering av avdelingene i Trondheim og Melhus. De ligger ikke langt fra hverandre.

I Vestland har ikke prosessen kommet så langt at Jahrmann vil være konkret, men Tellus har en utfordring med forhandlere som ligger for tett i enkelte distrikter gitt potensialet i dagens marked.

Paal Jahrmann forventer lønnsomhet i 2024, men for å komme dit er det en jobb å gjøre. Foto: Knut Randem.

Lønnsomhet i 2024
Tellus har en kort historie med mange oppkjøp av forhandlere, men fortsatt mangler kjeden avdelinger nord i landet. Nye oppkjøp er ingen prioritert oppgave i 2024.
– Mine føringer fra eierne er å få til en lønnsom kjededrift før vi kan gjøre nye oppkjøp, sier Jahrmann.

Forhandlerne som var utgangspunktet for Tellus hadde en mildt sagt sammensatt merke-portefølje. Fra i år har Tellus fått enerett på merket Etusco, som produseres på Laikas fabrikk i Italia. Etter hvert skal de fleste avdelingene i Tellus forhandle dette merket.

– Det vil være en stor fordel å få flere merker som er gjennomgående i alle avdelingene, men det er en lengre prosess å løse, sier Jahrmann. Her har nok både produsenter og andre merkeforhandlere i nærheten noe de skal ha sagt. Dette må løses gjennom det gode samarbeidet som er mellom forhandlere og produsenter. Et samarbeid han mener det er viktig å ta vare på.

Det viktige ettermarkedet
– Det aller viktigste for å skape gode kundeopplevelser er å utvikle et godt ettermarked. Å ha gode medarbeidere som trives på jobben er viktig for å få til dette, mener han.

– Nå tar vi et skritt tilbake og tar tak i den grunnleggende jobben med å bygge kjeden på en rasjonell måte. Målet er fornøyde og lojale kunder. Det er veien til god lønnsomhet og videre vekst i neste fase, avslutter Jahrmann.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  10 comments for “Tellus: Nå skal kursen justeres

  1. Noen fornuftige grep. Men samtidig vises ikke en helhetlig forståelse av dagens marked og situasjon.

    Tellus får slå på tråden vis de lurer 😉

  2. Som Jahrman sier: “Det aller viktigste for å skape gode kundeopplevelser er å utvikle et godt ettermarked”….
    Han sier jo dermed at dette kan de ikke eller er dårlige på…Mange kunder kan være enige i det. Dette er jo obligatorisk,så etter så lang tid virker det merkelig at dette ikke er fokusert på for lenge siden..Kanskje er det for sent…

    • Det er mye og hente på hvordan kundene blir behandlet etter de har kjøpt en relativt dyr bil. Det holder ikke og bare få klapp på skulderen. Det gjelder og ta vare på kundene når det blir problemer for det blir det.

  3. Det er ingenting som vokser inni himmelen. Det er et gammelt ordtak. Det begynner å bli mange, og noen store kjeder som skal «suge» på det samme beinet. Er det marked for alle, det for tiden vise. Alle skal leve av kundene, da er det om å ikke skyve kunden fra seg og ha folk som kan sitt fag.

  4. Jeg synes Jahrman har helt rett i sine synspunkter og mål.
    Jeg kjøpte “ny” c.vogn i år hos Tellus i Åndalsnes,og maken til service og oppfølging har jeg ikke opplevd i mine 40 år som næringsdrivende. Her var d 10 av 10 mulige. Gratulerer!
    Lykke til videre!
    Mvh Lars Eriksen,Vestfold.

    • Jeg har visst gjort en aldri så liten-eller stor- brøler i min komentar i dag:

      Jeg tok feil av firmanavnet-jeg kjøpte ikke vogna hos Tellus,men hos Ferda.

      Jeg beklager sterkt-men gjort er gjort. Sorry Tellus!

      • Kanskje du mener Ferda, Ålesund..ikke Åndalsnes..? I så fall er det mange som er enig med deg. Lykke til med vogna😊

  5. Huff a mei,nå er j skikkelig flau!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Jeg kjøpte vogna hos Tellus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Håper på tilgivelse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    J setter vogna i pant på at NÅ er d riktig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. Det er befriende å se at Paal Jahrmann har kommet til den selverkjennelse at bobilbransjen ligger 20 år etter bilbransjen når det gjelder service og kundeopplevelse.
    Mine 40 år med negative opplevelser med bobil og caravanbransjen er så multiple, at jeg kunne skrive en bok om dem.Makan til amatører og halvstudererte røvere , skal man lete lenge etter.
    Selvsagt finnes det hederlige unntak, jeg kan nevne gamle Sørlandets Caravansenter i Grimstad, men nå er vel de også oppslukt av en stor kjede så da er vel noe av den personlige interessen utradert der i gården vil jeg tro.

  7. Jahrmann har nok rett i at ettermarkedet kan forbedres…. Nå har jeg ingen kjennskap til Tellus, men et par andre bobilforhandlere, og jeg har inntrykk av at dette er et generelt problem i bransjen. Jeg har flere ganger ventet i mange måneder på deler til bobilen. Iallfall to ganger så har forhandleren etter mange måneder kommet til at de ikke kan skaffe delene (originaldeler til bilene de har solgt) likevel. Dette er alt for dårlig. Håper at Jahrmann og Tellus får skikk på dette. (Det at deler i Norge koster tre ganger så mye som i Tyskland er også uakseptabelt. Da kjøper jeg heller i utlandet.)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *