Satser nytt for rasteplasser på Hardangervidda

Statens vegvesen fortsetter arbeidet med å oppgradere rasteplasser langs Nasjonale turistveger. For første gang har de utlyst en designkonkurranse kun for landskapsarkitekter for å ta vare på den urørte naturen.

Vardestopp rasteplass slik den ser ut i dag (t.v) og landskapsarkitektens forslag (t.h). Illustrasjon: Bjørbekk & Lindheim.

Statens vegvesen har gjennomført en avgrenset plan- og designkonkurranse for tre rasteplasser langs Nasjonal turistveg Hardangervidda. Med sitt designkonsept «LA VERE» er landskapsarkitektene Bjørbekk & Lindheim kåret til vinner.

I følge juryen har vinnerkonseptet «LA VERE» den rette forståelsen av og respekten for det særegne landskapet på Hardangervidda. Arkitektkontoret minner om at urørt natur er under sterkt press og at det ikke er mer villmark å miste:

– Konseptet «LA VERE» handler om å vise en ydmyk holdning til naturen og la den være i fred. Å ikke gå utenfor det menneskeskapte fotavtrykket som allerede er der og tilføre så lite som mulig, forteller dagleg leder Line Løvstad Nordbye i Bjørbekk & Lindheim i en pressemelding.

Rasteplassene får skjerming mot veien og en nedtonet flate mot terrenget. Illustrasjon: Bjørbekk & Lindheim.

Idegrunnlaget for selve utformingen av rasteplassene Vardestopp, Ørteren/Veahovda og Våkavadet langs Nasjonal turistveg Hardangervidda er hentet fra former i landskapet og fra tradisjonell og stedstypisk kunst og kultur. Det bærende elementet i konseptet er en «Krage» med inspirasjon fra gamel bondekultur og Hardangersøm. Kragen omslutter rasteplassen og er et rom for opphold og aktivitet samtidig som den markerer en overgang til det vakre urørte landskapet.

Det er første gong Nasjonale turistvegar lyser ut en plan- og designkonkurranse kun for landskapsarkitekter. En bevist satsing, ifølgje Silje Myhre Amundsen, strekningsansvarlig for Nasjonal turistveg Hardangervidda. Det blir ikke opplyst når arbeidet skal gjennomføres.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  3 comments for “Satser nytt for rasteplasser på Hardangervidda

  1. Jeg synes parkering av bobiler/campingvogner må være så langt fra hovedveien som mulig. Selv ville jeg aldri stoppet en plass hvor man må stå parkert like ved trafikkert vei. Det hjelper lite med skjermbrett når trailere og store kjøretøy suser forbi i 80 km/t 2 meter fra der man står parkert. Flott å forsøke å lage et miljø, men jeg ville anbefalt å ha parkeringsplassene lengst bort fra vei.

  2. Synes plassen for parkering virker liten. Man må jo også ta ta hensyn til yrkestrafikken med pålagt hviletid også. (Er ikke yrkessjåfør) Både bobiler og campingvogner tar jo en del plass. I følge skissa ser det det ut som privatbilene er prioritert. Og hva med eventuelle tømmemuligheter av gråvann og toalett fra campingenheter?

    • Tømmestasjoner er et loven et kommunalt ansvar. Statens vegvesen er derfor meget tilbakeholdne med å etablere slike.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *