Produksjonsproblemer for bobilbransjen

I alle bransjer hører du det. COVID-19 forårsaker at mennesker blir syke, land etter land stenger ned eller innfører restriksjoner, og fabrikkene står stille. Dette har skapt et verdensomspennende logistisk kaos, som aldri har vært sett maken til. Produktene er ikke tilgjengelige, blir ikke levert eller levert for sent eller venter et sted på transport.

Uten understell er det vanskelig å bygge bobiler, men uten andre leveranser blir de heller ikke ferdige.

Det sier seg selv at også campingbransjen rammes. I de fleste tilfeller er ordrebøkene godt fylt frem til 2023, men foreløpig er produksjonen alt annet enn i rute. Et eksempel er hentet fra en av de store caravanfabrikkene i Tyskland. Hver dag kommer åtti til hundre lastebiler for å losse varer for produksjon av bobiler og campingvogner. Det betyr 400 til 500 lastebiler i uken.

«Just-in-time»
Dette er «just-in-time»-leveranser. Lastebilen med de relevante delene ankommer nøyaktig klokken 10.00 og delene settes umiddelbart i arbeid på produksjonslinjen, hvor de vanligvis er nødvendige akkurat i det øyeblikket. Hvis et produkt av og til mangler, vil fabrikken kompensere for det for eksempel ved å holde et kjøretøy adskilt en stund.

– Men for øyeblikket er det ikke bare én del som mangler av og til, men mange gjenstander mangler hver dag, sier en talsperson. Og selvfølgelig har dette for lengst ikke lenger noe å gjøre med et containerskip som sto fast i Suezkanalen en stund. Det løste seg. Nå er problemet at i havner over hele verden venter hundrevis av skip på å bli lastet eller losset. Årsaken? Mangel på personell, opptil 30 prosent er enten syke eller permittert. I tillegg er det også mangel på visse råvarer.

Alle deler til produksjonen må leveres i rett tid. Det fungerer ikke helt slik for tiden.

Ulike problemer
Problemene varierer for fabrikker og merker. Noen ganger er det polstringen, møblene, vinduene, andre ganger mangler kjøleskap, varmeanlegg og benkebeslag. Sist men ikke minst, selve chassisene fra Fiat eller Mercedes mangler jevnlig. Og uten chassis er det vanskelig å bygge bobiler.

Fabrikken må ofte også se etter nye underleverandører, for på grunn av korona har en eller flere underleverandører gått konkurs. Men selv om alle varene ble levert i tide, er ikke problemene over.

– Noen ganger fører et koronautbrudd til at produksjonslinjen i selve fabrikken brytes. Da må folk i karantene og produksjonen stopper, sier talsmannen.

Ufullstendig
Ved en av de større fabrikkene i Tyskland ventet ikke mindre enn 1200 ufullstendige biler på deler før jul 2021. Og dette skjer mens etterspørselen etter campingkjøretøyer øker snarere enn synker. Ikke bare koster dette mye plass, men det skaper også en bisarr situasjon. Stor etterspørsel og muligens redusert arbeidstid for personalet som produserer bobiler og campingvogner. Bare fordi det ikke er materialer og deler tilgjengelig for å bygge dem.

Kanselleringer
En annen stor tysk bobilprodusent melder at det i begynnelsen av desember i hovedsak er Fiat som ikke kan levere. Faktisk kansellerer de rett og slett bestillinger.

– Du bestilte ti, men vi leverer bare fem, får vi jevnlig beskjed om, sier en talsmann. Denne produsenten har siden tatt grep:
– Vi er opptatt med å «konvertere» noen populære bobilmodeller til andre chassis, for eksempel MAN og Mercedes. Designavdelingen vår har jobbet i full fart i flere måneder for å gjøre dette mulig. Mercedes og Fiat har ulik bredde så det trengs mange justeringer. Nå er kjøretøyene klare, men så er det vindusleverandøren som ikke kan levere. Og uten vinduer er levering selvfølgelig umulig. Når vinduene kommer, må kjøretøyene flyttes én etter én fra lagring tilbake til  transportbåndet i fabrikken. Det tar mye ekstra tid, sier talsmannen for denne produsenten.

Hos mange produsenter står det hundrevis av bobiler og campingvogner som ikke er helt ferdige. (illustrasjonsfoto)

Lærdom
Talsmannen håper «at vi lærer av denne sykdommen».
– Mange produkter kommer fra Kina, hvor all korona-elendigheten startet. Kanskje vi tross alt burde begynne å produsere mer lokalt. Det er dyrere, men så er vi ikke så avhengige av import lenger, sier han. Et tilleggsproblem med forstyrrelsene i produksjonskjedene er at alle sluttproduktene som leveres har økt i pris. Det gir problemer både for forhandlere og sluttkunder.
De færreste produsentene ønsker å klage offentlig på sine leverandører.

Tekst og foto: Willem Laros, BoCM

Del dette med andre:

  3 comments for “Produksjonsproblemer for bobilbransjen

  1. Det står at Mercedes (Sprinter) er bredere enn Fiat (Ducato). Det er feil. På det bredeste ved hjulbuer/støtfangere er Fiat 3-4 cm bredere enn Mercedes. I høyde ca 175 cm over bakkenivå ute er Fiat fortsatt 201 cm bred, mens Mercedes er 187 cm. Tilsvarende forskjell regner jeg med også gjelder innvendig.
    14 cm, relativt mye spør du meg…..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *