Saltgruver, dannelsesreiser – og Sommer i Tyrol – hele året

Salzkammergut er et Alpelandskap i Østerrike med en storslått natur der innsjøer og høye fjelltopper ligger som perler på en snor. For folk i Mellom-Europa er et besøk i dette området en del av livets dannelsesreise.

Hallstadt klamrer seg fast ned mot vannet.

Norge og Østerrike har en rekke ting felles. Storslått natur og mulighet for både vintersportsaktiviteter og fotturer har høy verdi. Begge land lever litt i skyggen av en «storebror» og rangerer høyt på levekårsundersøkelser.

Stoltheten over eget land og egen kultur er heller ikke så ulik. Dermed er det kanskje ikke så vanskelig å forstå hvorfor nordmenn flest trives godt som turister i Østerrike. Om ikke målet bare er en alpin skiferie, kan Salzkammergut så absolutt være et glimrende reisemål hele året rundt.

Hele Salzkammergut er fylt av små landsbyer med vakker bebyggelse. Stemningsbilde fra St. Wofgang.

Verdens kulturarvliste
Da jeg fortalte en av mine tyske venner at jeg planla en reise til Salzkammergut, gikk det ikke mange sekundene før han hadde replikken klar. «Et besøk i Salzkammergut er en del av den dannelsesreisen foreldre gir sine barn» – fortalte han. Var det virkelig slik?

Selv har jeg vært i Østerrike mange ganger, også i nærheten av dette området, men aldri reflektert over at Salzkammergut er et «must». At området er oppført på Unescos liste over verdens natur- og kulturarv visste jeg ikke, ei heller at handlingen i den kjente operetten «Sommer i Tyrol» egentlig foregår i Salzkammergut.

Hestedrosje passer bedre i de trange gatene enn en bobil. Benytt P-Plassene utenfor landsbyene.

Lavere tempo
Den nærmeste storbyen er Salzburg, og veiene som fører inn i dette naturskjønne området er mange. Felles for alle er at de er mindre riks- og fylkesveier. Enten du skal til Gmunden, Bad Ischl, Sankt Wolfgang eller Bad Aussee må du ta av fra en av de store motorveiene som går gjennom Østerrike og fortsette i lavere tempo.

Med unntak av noen få Alpepass lenger øst i landet, er det knapt noen utfordring å kjøre i området, enten det er i en bobil eller en personbil med campingtilhenger. Det som derimot kan være en tålmodighetsprøve er trafikken på de mange småveiene rundt de over 30 innsjøene som befinner seg her. Og om norske myndigheter er ivrige etter å sette opp parkeringsautomater der det er mulig å gjøre en stopp, er ikke østerrikerne dårligere. Enhver severdighet har sitt parkeringsgebyr.

Smakfulle bakverk, lokale matretter og gårdsprodukter er vel verd å prøve når du er i Østerrike.

Trange gater
Til gjengjeld skal det fremheves at det generelt sett er gode parkeringsmuligheter, og ikke minst en rekke gode campingplasser og oppstillingsplasser for bobiler i området. Men for all del: Følg skiltingen og ikke tro at små «Dorfer» og trange gater går som en lek i en åtte-ni meter lang bobil. Det gjør det nemlig ikke!

Et glimrende eksempel på god trafikkregulering og parkering er fjell-landsbyen Hallstadt. En liten og trang by som klamrer seg fast på klippene langs innsjøen Hallstätter See med ryggen mot et bratt fjell. I likhet med flere av de andre små byene som St. Wolfgang og Bad Ischl ledes biltrafikken gjennom en tunnel i fjellet, med avkjøringer til parkeringsplasser flere steder. Dermed forblir bysentrene bilfrie og attraktive for både lokalbefolkningen og de besøkende.

Vakker utsikt finner du fra hver eneste campingplass i området. Mange ligger helt ned til bredden av en sjø.

Verdens eldste saltgruver
Hallstadt er regnet som Østerrikes eldste by og her er det arkeologiske funn som daterer seg tilbake til perioden mellom bronsealderen og jernalderen. Navnet Salzkammergut stammer fra de rike og verdifulle saltforekomstene i området, som har vært utvunnet i mer enn 7000 år i Hallstadt.

Gruvene er blant verdens eldste. Ordet «Hall» er et annet ord for salt, som dermed bekrefter saltets store betydning som handelsvare og grunnlag for velstand i området. I dag er melken som har overtatt mye av rollen som det «hvite gullet» i regionen. Både kumelk og sauemelk benyttes i produksjon av lokale oster.

Frisk luft, grønt gress og ren natur er som i Norge de grunnleggende faktorene for smaksrike og naturlige matvarer. Mange steder finnes det lokale gårdsutsalg, og særlig den som kjører en bobil med eget kjøleskap ombord, kan glede seg over disse matskattene.

De største innsjøene har flere turistskip i drift. Både Mondsee og Wolfgangsee (bildet) har hjuldampere i full drift.

Veteranbåter
Om vi skal velge et knippe severdigheter som er ganske unike, er mulighetene flere. Det er ikke bare Norge som kan smykke seg med å ha gamle hjuldampere i fortsatt drift. Med sine 150 år i tjeneste er hjuldamperen Gisela et spennende innslag på Mondsee. Litt yngre, men også vel verd en tur, er hjuldamperen som trafikkerer Wolfgangsee hver eneste dag i sommersesongen. Med denne kan du oppleve de tre landsbyene St. Wolfgang, St. Gilgen og Strobl med alle sine vakre bygninger, trange gater og hyggelige spisesteder på en og samme dag.

Vi har tidligere nevnt den gamle byen Hallstadt. I St. Michaels kapellet finner vi et spesielt rom med en spesiell historie. På grunn av plassmangel begynte innbyggerne å bruke gravene på nytt igjen på det 16.de århundre. Beinrester ble ryddet bort, mens hodeskallene ble tatt vare på. Disse ble malt og dekorert, og i dag kan du beskue mer enn 600 slik hodeskaller i kapellet.

De to grottene når toppen på fjellet Dachstein er spektakulære. Det innvendige isfjellet ble trolig skapt for 500 år siden.

Isgrotter
Flere av fjelltoppene i dette området er langt over 2000 meter høye. En av de aller høyeste er Dachstein med sine 2995 meter. Ved hjelp av gondolbanen fra stedet Obertraun kommer man ikke bare høyt opp i fjellet, men kan også gå til to spektakulære grotter. Inne i den ene skaper isen en mer enn 500 år gammelt grotte og en tretti meter lang isbru til å gå over. Lyssetting og musikk skaper en helt spesiell og trolsk atmosfære.

Det er nærmest et uendelig antall gondoler og kabelbaner opp til de mange fjelltoppene. Kapasiteten er stor og utsikten upåklagelig.

Hele Salzkammergut har kabel- eller gondolbaner opp til fjelltopper i ulik høyde. Om vinteren brukes de for å frakte skiturister opp i høyden, mens de sommerstid frakter folk opp for å nyte utsikten og gå en kort tur – eller gå en dagsmarsj tilbake til dalbunnen. Turmulighetene er mange, og minnene om den legendariske musikalen «Sound of Music» med Julie Andrews er aldri langt unna. De mange sjøene byr også på et rikt fiskeliv, og det finnes knapt en region i Østerrike som kan fremvise et like stort antall arter som Salzkammergut.

Utsiktspunktet ved toppen av Dachstein har fem «fingre» som strekker seg ut over avgrunnen hundrevis av meter ned.

Møter vennlighet
Regionen har til sammen atten klassifiserte campingplasser, og mange av disse ligger tett ned mot bredden til en av de tretti innsjøene. De fleste tilbyr alt fra utleie av båter og SUP’er til sykler og fjellutstyr. Det er også en god idé å ha med egne sykler. Flertallet av campingplassene ligger litt utenfor de små landsbyene, og selv om det er både små dagligvarebutikker og enkle spisesteder nær plassene, er det i landsbyene «det foregår». Lokal mat, godt drikke, musikk og høy stemning er vel verd en kort sykkeltur, og spør du om tips eller råd, blir du alltid møtt med vennlighet i Østerrike.

Tekst: Sven Furuly, BoCM
Foto: Sven Furuly, Leo Himsl og Manfred Scöpf

Artikkelen er tidligere publisert i Bobil- og Caravanmagasinet
Del dette med andre:

  3 comments for “Saltgruver, dannelsesreiser – og Sommer i Tyrol – hele året

  1. Østerrike er et av mine favotittland som jeg har besøkt mange ganger som bobilturist.For tiden kjører jeg bobil over 3,5 tonn, så i sommer kjørte vi ikke gjennom Østerrike da jeg oppfatter det som en komplisert sak å forholde seg til veiavgiftbetalingsystemet i Østerrike.Ble heller ikke klokere av å lese en artikkel om emnet i «Din Fritid» i en av de siste utgavene.
    Er det noen der ute som har erfaring med å kjøre med bobil over 3,5 tonn i Østerrike, er det Easy Go + som er saken, eller er det like enkelt å forholde seg til boksen men kjøper/ leier når man psasserer grensen?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *