Bruker du bombrikka for å få de beste rabattene?

«Alle» har vel en AutoPASS-brikke eller tilsvarende i bobilen? Uten er det dyrere for alle, men spesielt for de over 3500 kg. Her ser vi på hva du kan spare i nabolandene.

På Øresundbroen får du store rabatter med AutoPASS-brikka, men du må først tegne en Bropas-avtale. Foto: Stig Åke Jönsson, MalmöBild/Sund&Bælt.

Du vet vel at du må ha en bombrikke i bobilen for å få de beste prisene? I Norge gir den 20 prosent rabatt i bomstasjonene knyttet til AutoPASS. Bobiler over 3500 kg blir priset som lastebil uten brikke. Det kan tidoble prisen. I tillegg kan du knytte bombrikka til en fergeavtale og få halv pris på de fleste fergene i Norge. Du oppretter en slik tilleggsavtale på AutoPASS for ferje (ekstern lenke).

De norske fordelene er nok godt kjent for de fleste, men når du reiser til Danmark har du enda flere muligheter til å oppnå temmelig gode rabatter. Også med din norske AutoPASS-brikke.

Øresundbroen
På Øresundbroen kan du inngå en Bropas-avtale. Den koster deg 325 DKK i året, men gir deg en suveren rabatt fra første passering. For en bobil mellom 6 og 10 meter koster en tur over broen normalt 800 DKK. Med en Bropas-avtale koster det 350 DKK. Er du over 10 meter er besparelsen ca 900 DKK per tur. For personbil under 6 meter er prisene med og uten avtale 400 og 175 DKK.

Du kan bruke din norske AutoPASS-brikke, Brobizz eller en brikke fra ØresundPAY. De er alle en del av EasyGo-samarbeidet. Du bestiller Bropas-avtalen her (ekstern lenke). Velg «Privat», «Bropas», «Jeg har en aktiv bizz» om du vil knytte din nåværende brikke til avtalen. Ha brikkenummeret ditt klart når du gjør avtalen.

For å få rabatt på Storebæltbroen etablerer du først en gratis avtale. Foto: Evan Hemmingsen/Sund & Bælt AS.

Storebælt
For Storebælt-forbindelsen kan du inngå en privatavtale, som gir deg rabatt på hver eneste tur. Rabattene er ikke like store som på Øresundbroen, men du betaler heller ingen årsavgift for å registrere en slik avtale.

På Storebælt koster en bobil over 6 meter og inntil 3500 kg 610 DKK, men 295 DKK med avtale. Sniker du deg under 6 meter er prisen med rabatt 194 DKK.
Veier bobilen over 3500 kg, men holder seg under 10 meter er prisen 610 DKK uten avtale og 580 DKK med avtale.

Du oppretter en privatavtale på Storebælt her (ekstern lenke). Her skal du velge om du har en bizz fra Brobizz eller fra annen utsteder (AutoPass). Deretter fullfører du prosessen med dine betalingsopplysninger. Det kan ta et par dager før avtalen er aktiv.

På begge broene kan du med avtaler kjøre i de grønne ekspressfeltene i bomstasjonen.

Norske AutoPASS-brikker finnes nå med tre forskjellige navn: SkyttelPass, FlytPass og Fremtind service. Foto: SkyttelPASS.

Brikkevalg
Det har de siste månedene skjedd endringer i organisering og tekniske krav til bombrikken i EasyGo-samarbeidet. AutoPASS-brikker fra utstederne SkyttelPass og Fremtind service er godkjente for avtaler på begge de danske broene. FlytPass har hengt etter, men har oppgitt på sin hjemmeside at brikken kan brukes i Danmark, Østerrike og på ferjer til og fra Danmark. Dette stemmer ikke og daglig leder Jahn Erik Stenhaug i FlytPass sier at de endrer informasjonen etter henvendelsen fra Bobilverden.no. Han opplyser at avtalen med Øresundbroen er på plass og forsikrer at en avtale med Storebæltbroen skal være på plass innen 15. juni.

De norske utstederene av AutoPASS-brikker inngår også avtaler med fergeselskaper som trafikkerer Sverige, Danmark, Tyskland. Medio mai kan de norske bombrikkene benyttes på en rekke fergestrekninger.Her skjer det noe fortløpende, så følg med hos din brikkeleverandør.

Når du har en av de omtalte brikkene i bobilen trenger du ikke melde deg på for eksempel skiltavlesning. Husk også at du ikke skal ha både en AutoPASS-brikke og en Brobizz i bilen samtidig. For det første er det unødvendig, og for det andre blir reisen registrert på alle brikker bomanlegget kan lese. Og det kan bli dyrt.

Det kan være vanskelig å finne informasjon om norske AutoPASS-brikker på de danske broenes nettsider. Det kan ha sammenheng med at det er et og samme selskap som har hånd om begge broselskapene og Brobizz.

Om du bytter ut AutoPASS med Brobizz/EasyGo/EasyGo+ så blir ditt kreditkort belastet i danske kroner. Så vil kredittkortselskapet ditt gjøre dette om til norske kroner når du faktureres. Det betyr at passeringer i norske bommer blir omregnet med valutapåslag to ganger. Det er et argument for å knytte avtalene til din AutoPASS-brikke.

Med avtale kan du kjøre i grønt felt i bomstasjonene på de danske broene. Illustrasjon: Storebælt.

Østerrike er en del av EasyGo-samarbeidet. Om du ikke skal til Østerrike klarer du deg helt fint med din norske AutoPASS-brikke over de danske broene – uansett vekt.

Om du skal til Østerrike kan du spare mye brydderi med å bytte din AutoPASS eller BroBizz til en brikke som omtales som EasyGo+. Den selges ikke av de norske utstederne, men av selskapet Brobizz. Den kan du bestille her (ekstern lenke). Denne brikka kan da benyttes i både Østerrike, Norge og bro- og fergeforbindelsene i og til/fra Danmark knyttet til Brobizz.

Det har en tid vært stopp i salget av brikker til EasyGo+ på grunn av mangel på chips i verdensmarkedet. Dette ble løst for kort tid siden, men selskapet opplyser i dag at det nå er en måneds leveringstid på EasyGo+. Om du ikke får brikke i tide og skal til Østerrike betyr det at du må skaffe deg den østerrikske brikka når du kommer til grensa. Den er helt nødvendig på motorveier om du veier over 3500 kg.

For andre land gjelder andre krav til brikker og/eller merker. De er ikke knyttet til EasyGo-samarbeidet og blir derfor ikke omtalt her. Det pågår et arbeid i EU for å samkjøre de tekniske kravene til bombrikker slik at du i framtiden skal kunne bruke samme brikke overalt. For buss og lastebil har dette kommet et stykke på vei, men for oss andre kan det ta tid.

Oppdater: Denne artikkelen ble oppdatert 16. mai 2022 etter fremleggelsen av revidert nasjonalbudsjett og med nye opplysninger fra brikkeutstederne.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Snart må du velge bombrikke med omhu
Les også: Departementet tygger på ferjetakstene

Del dette med andre:

  7 comments for “Bruker du bombrikka for å få de beste rabattene?

  1. Vi har fått easy go + brikke til vår bobil på 4250kg…. Skal kjøre gjennom Østerrike i sommer. Er det da best å bruke autopassbrikka hele året i Norge med autopassferje og lokal autopassavtale tilknyttet, og bare bytte til easy go + brikka når vi nærmer oss Østerrike?
    Hvis det er sånn at alle passeringer i Norge belastes i DKK og omregnes før det trekkes, så kan jo prisen variere en del, alt etter kurs.

    • Om du skal bruke AutoPass-brikka i Norge og EasyGo i andre land pga valuta er en vurdering du selvfølgelig kan regne på. Selv har vi sett det som så upraktisk at vi heller bruker EasyGo+ overalt.

  2. Med Flyt brikken må du pr.idag betale fysisk på Storebæltbroen, mens på Øresundbroen går bommen opp i autopassfeltet, dog uten rabatt,

    • Samme skjedde for oss i vinterferien med personbil, ble bom stopp i Sverige på Øresunbroen, selv om flyt sa dette skulke fungere når jeg på forhånd tok kontakt!
      Møkkaselskap spør du meg.

    • Full pris er mye mer enn rabattert pris. Dette blir ikke bedre før Flyt får på plass sin avtale med broselskapene.

  3. Hvis du da har bobil over 3500kg og bruker dansk Easygo+ brikke. vil du da fortsatt belastes som liten bil (under 3500kg) i Norge som med Autopassbrikke?
    Hva med andre rabatter i Norge, kommer disse også med?

    • Ja, den fungerer som en norsk AutoPASS-brikke slik at du får pris som personbil og alle timesrabatter og slikt. Den kan også knyttes til fergeavtale (så lenge det finnes).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.