Rasteplass fra Kina til Hardanger

Pandemien har forsinket leveringen av Espenes rasteplass i Hardanger, men nå har de første delene i puslespillet kommet den lange veien fra Kina.

Her er deler av puslespillet til det 64 meter lange servicebygget på Espenes. Foto: Statens vegvesen.

Den gamle rasteplassen på Espenes i Ullensvang kommune ble borte etter rasssikring av riksvei 13, men nå monteres erstatningen.

Stålet til det 64 meter lange servicebygget med en fire meter bred takkonstruksjon ble bestilt i Kina, men pandemien har forsinket leveringen.

I forrige uke kom den første leveransen av puslespillet fram til anleggsplassen. Den resterende leveransen forlot Kina for en måned siden og innen sommeren skal rasteplassen stå ferdig.

Nummererte stålplater blir nå plukket fram bit for bit på Espenes og sortert som et stort puslespill. De store stålplatene sveises sammen til et ni meter høyt servicebygg med toaletter og tekniske rom. Uvær kan forsinke prosessen, men i mars ankommer takkonstruksjonene fra Kina til Bergen.

Omtrent slik skal det nye servicebygget på Espenes rasteplass se ut. Illustrasjon: Code Arkitektur.

Om ikke noe uforutsett skjer, skal rasteplassen med servicebygg, takpaviljong og gode parkeringsplasser for både busser og biler kunne åpnes sommeren 2022, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  2 comments for “Rasteplass fra Kina til Hardanger

    • Helt enig, selv om utformingen av rasteplassen er basert på et spennende design.Etter min mening er denne utformingen malplassert i det norske fjordlandskapet.Hvorfor ikke satse på en utforming som har rot i lokal byggetradisjon, med lafta tømmer og torv eller Vossaskifer på taket.Dette er kortreiste og bærekrafige materialer og sannsynligvis også billigere.Men så lenge vi bilister betaler, ser det ikke ut som prisen er et tema,det har vi sett I forbindelse med lignende installasjoner langs norske veier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.