Kommentar: Hvordan skal bobiler bli utslippsfrie?

Det grønne skiftet kommer enten du vil eller ei, men hvordan vil det påvirke bobilene? De har behov et sted mellom personbil og lastebil når vi ser på rekkevidde og vekt.

Thor Vision Vehicle kan etter vår mening være et steg i en retning som har mulighet for å lykkes. Om vekta kan holdes nede. Foto: Thor Industries.

I forrige uke kunne vi fortelle om e-Transit som lanseres med det første, men hakk i hel fulgte to reportasjer om Winnebago og Thor Industries som begge har tatt utgangspunkt i e-Transit og laget sine egne versjoner av elektriske bobiler.

Det er ganske oppsiktsvekkende at to av verdens største bobilprodusenter kommer med disse presentasjonene samtidig. At det også skjer i USA, et land der man sjelden har tenkt på hvor mye bensin eller diesel bobilene har brukt, er overraskende. Men vi tror ikke de har gjort dette uten å se det i et lønnsomt perspektiv.

De fleste varebilprodusentene har lansert sine elektriske utgaver. Felles for dem er at de så langt er beregnet for lokal transport. Bobiler, som oftest bygges på slike chassis, trenger rekkevidden til en stor lastebil og vekten til en varebil. Der ligger dilemmaet.

I høst viste Knaus sin hybridløsning med en Ducato ombygget til elektrisk drift, men med en Wankel-motor som skulle holde batteriene oppladet og gi rekkevidde. De ser også for seg å bruke andre kombinasjonsløsninger.

Selv har vi lenge tenkt på en løsning a la den Thor Industries presenterte; En elektrisk bobil med noenlunde lang elektrisk rekkevidde, men med brenselceller som tilfører strøm underveis. Mercedes viste en bobil med brenselceller allerede i 2018.

En batteripakke er neppe nok om den ikke kombineres med noe annet. Foto: Knut Randem.

Det er et år siden Stellantis-eide Fiat lanserte e-Ducato, men det er ikke lenge siden Stellantis-sjef Carlos Tavares uttrykte skepsis til vedtakene om elektriske biler. Det kan godt være at han har rett i at industrien ikke ville valgt en elektrisk løsning, men det overrasker at ikke et konsern som rår over så store resurser ikke har utviklet utslippsfrie alternativer. I stedet følger de den elektrisk bølgen.

Det kan se ut som om Tavares egentlig vil forsvare forbrenningsmotoren. Euro-6-motorer har etter hvert blitt svært rene med sine lave lokale utslipp av partikler. De kan sikkert bli enda litt bedre, men det er CO2-utslippene som må ned. Uansett hvordan vi snur og vender på det så blir det 2,66 kg CO2 av hver liter diesel som forbrennes. Så enten må forbruket betydelig ned, eller så må det finnes alternative løsninger.

Nå følger «alle» det elektriske sporet. Det fordrer at det er nok strøm, og at den produseres uten store CO2-utslipp. I Norge går det greit, men store deler av Europa har problemer med å skaffe nok ren strøm. Det ser vi konsekvensen av i vinter. Der vil det ta tid før miljøgevinsten overgår produksjonsutslippene.

I Norge er det vedtatt at alle personbiler som selges i 2025 skal være elektriske. Vi er ikke langt unna det målet. 86 prosent av personbilene solgt i Norge i fjor var ladbare. For varebilene, som bobilene bygges på, er det noe bedre tid. Det er bra for teknologien trenger noen år til for å bli god nok.

Nye faststoffbatterier og gode kombinasjonsmuligheter med brenselcelle-teknologi ser ut til å være løsningen som peker seg ut for framtidens bobiler. Men her skjer det utvikling hele tiden så det kan godt være vi ender på løsninger vi ennå ikke ser klart for oss.

I bobilmarkedet er det helt sikkert at elektriske utgaver (eller andre teknologier) ikke kommer til å bli noen suksess før de får en rekkevidde over 50 mil. Da vil vi kunne stanse og lade omtrent som vi i dag fyller diesel. Med hurtiglading og smarte løsninger kan vi gjerne ta en rast mens bobilen lades. Det bør ikke være umulig å tenke nytt. Men det er selvfølgelig en forutsetning at ladestrukturen holder tritt med utviklingen av bilene.

Det grønne skiftet blir utfordrende når bobiler både skal ha rekkevidde og strøm til fricamping samtidig som vekta er innenfor B-førerkortet, skriver Bobilverden.nos redaktør, Knut Randem. Foto: Ellen Randem.

Akseptable utslippsfrie bobiler kommer ikke på markedet i år. Heller ikke neste år, selv om vi ganske sikkert får se flere konseptmodeller eller prototyper. Hvor mange år det vil ta er ikke godt å si, men som Knaus-sjef Wolfgang Speck sa I høst: Det er ikke et spørsmål om bobiler skal bli elektriske, men når.

Og for egen del legger vi til: Hva skal strømmen kombineres med for å skape attraktive bobiler som kan brukes både på fricamping og vinterstid i et land som Norge? Og samtidig kan kjøres med B-førerkort? Det er det som er spennende. Kanskje får vi først se løsningen når vi ser hva som slår gjennom for langtransporten?

Vi gjentar gjerne et avsnitt fra vår kommentar på tampen av 2018:
«Vi må helt klart korrigere vår egen bruk av fossilt drivstoff, men hvilken retning utviklingen tar er ikke godt å si. Selv synes vi det er knakende likegyldig hva bobilen drives framover av – så lenge motorkraft og rekkevidde er tilstrekkelig.»

Her i Bobilverden.no skal vi fortsette å følge med på det arbeidet og den utviklingen som skjer. Det hjelper ikke å stikke hodet i sanden. Og mens utviklingen skjer skal vi kose oss med de bobilene vi har. De vil det være et marked for i mange år ennå.

Knut Randem
ansvarlig redaktør
Bobilverden.no

Del dette med andre:

  3 comments for “Kommentar: Hvordan skal bobiler bli utslippsfrie?

  1. Forbrenningsmotorer kan kobineres med gass. Ellers må hydrogen komme på «Banen», men det vil ikke politikerne ha noe av. Ellers er det bare å håpe at batteriet holder til neste ladestasjon rundt svingen eller over bakketoppen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.