Gøta kanal i Sverige er minst like populær blant reisende på hjul som de i båt. Det er 12-13 bobilplasser langs kanalen og mange tar ut syklene for å ta seg en tur i de flate landskapene. Nå skal det bli enda bedre.
Du kan allerede i dag sykle lange turer langs Gøta kanal. Det er likevel strekninger det ikke ligger helt til rette for å ta seg enkelt fram med sykkel. Og hva gjør du når du kommer til en av innsjøene? Snur og sykler tilbake, men det skal ikke lenger være nødvendig. Med de nye planene kan turen bli mye lenger.
Kanalen strekker seg gjennom syv kommuner som sammen med kanalselskapet eller hver for seg legger til rette for aktiviteter rundt og langs kanalen.
– Det er framfor alt vegen rundt eller over kanalens store sjøer som kommunene nå kartlegger. Over Vättern setter vi sannsynligvis inn ferger for syklistene, sier administrerende direktør Roger Altsäter i kanalselskapet i en pressemelding.
Kanalen har i dag om lag 3 millioner besøkende i året. Mange kommer fortsatt i båt, men de fleste kommer landeveien. Langs kanalen er det i dag 87 km bilfri vei som leder forbi sluser, restauranter og håndverksutsalg gjennom det flate landskapet. Noen sykler hele veien mens andre, som vi i bobil, tar oss en tur på deler av strekningen og kanskje med innlagt forfriskninger og matpause underveis.
Til sommeren skal planene for den nye sykkelsatsingen langs kanalen leveres til Trafikverket. Sykkelveisystemet langs kanalen skal etter hvert bli 200 km lang og vil gi et utvidet tilbud til bobilister og andre besøkende som vil ta seg fram i kultur- og naturlandskapet.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: 12 bobilplasser langs Gøta kanal