Fosilfri diesel – kan det virkelig være mulig?

De produserer to tankbiler med syntetisk bensin i døgnet og bygger nå en maskin for å gjøre det samme med diesel. Produksjonen kan i prinsippet foregå ute på bensinstasjonene.

Syntetisk diesel uten fossile utslipp høres fristende ut. Foto: Chokniti Khongchum/Pexels.

EU stiller krav om økt innblanding av biodiesel, men det går bare til et viss nivå. Vi trenger et syntetisk alternativ, sier Jyri-Pekka Mikkola, professor ved Åbo Akademi og Umeå universitet til Svenska Yle.

Laboratoriebensin laget av en blanding av etanol og vann i en katalysator skal snart produseres utenfor laboratorieveggene, men allerede nå kan de produsere to tankbillass med fosilfri bensin i døgnet. Et oljeselskap skal være på vei inn som en samarbeidspartner.

Etanolen framstilles av sukker som er en vanlig biomasse, men nesten hva som helst som inneholder sukker kan benyttes til å produsere etanol, forklarer Mikkola.

Produksjon av syntetisk diesel har ennå ikke kommet i gang. Oppskriften og teknikken har Mikkola klar, men fordi patenter ennå ikke er klare holder han kortene tettere til brystet om hvordan denne lages, men maskinen skal være under bygging.

Billigere enn fosil bensin og diesel
Det bygges nå demonstrasjonsanlegg for å vise at produksjonen også fungerer i stor skala. Innen få måneder vil det stå klart. Det blir også et eksempel på hvordan produksjon kan skje lokalt.

Når produksjonen kommer godt i gang skal denne teknikken være billigere enn den fossile varianten, hevder Mikkola. Det eneste problemet han ser er råvaren, men det handler i stor grad om prioriteringer.

– Vi trenger mange ulike løsning og biobrensel er en av dem. Etterspørselen etter papir minsker og hvor mye kartong trenger vi egentlig produsere i framtiden? Vi må bli flinkere til å se biomasse som en ressurs, sier han til Svenska Yle. Du kan lese hele artikkelen her.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Statens vegvesen har åpnet døra på gløtt

I det stille har Statens vegvesen åpnet døra på gløtt for godkjenning av andre enn samfunnskritiske kjøretøy. Men kapasiteten er Read more

Krever strakstiltak for bobilbransjen

Bransjen omsetter for milliardbeløp på denne tiden av året. Når Statens vegvesen holder dørene stengt tærer det hardt på likvide Read more

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *