Kommentar: Hvor skal de elektriske bobilene lade?

Vi må ta det for gitt at det kommer elektriske bobiler om få år, men hvor skal de da lade? For elektriske tungbiler lages det nå en ladestrategi for elektrisk langtransport – enda den ikke finnes. Hvem tenker på bobilene?

Bürstner Lineo electric er foreløpig vist som en prototype, men når neste generasjon eTransit kommer er det ikke usannsynlig at den settes i produksjon. Hvem vet, om ti år selges det kanskje flest elektriske bobiler? Foto: Knut Randem.

For vanlige personbiler er det etter hvert blitt bygd et betydelig nett av ladestasjoner, men elbilentusiastene mener det er alt for få ladestasjoner. De opplever ofte kø.

Torsdag denne uka ble det lagt fram en nasjonal ladestretegi fra Regjeringen. Den tar for seg flere forhold rundt lading – blant annet enklere betalingsløsninger.

Statens vegvesen kan i den forbindelse fortelle at de skal levere en utrullingsplan for hurtiglading av tungbiler langs riksveiene.

– Hurtiglading for tyngre kjøretøy er en forutsetning for at bransjen skal kunne ta i bruk elektriske lastebiler og vogntog, sier Per Morten Lund, direktør for Transport og samfunn.

Det er jo prisverdig at det tenkes i disse baner – før slike biler finnes på norske veier i noe omfang. Elektriske bobiler finnes heller ikke – om vi ser bort fra elektriske varebiler med campinginnredning. Men de kommer. Hvor skal de da lade? Sammen med tungbilene? På campingplassene? Eller på ladestasjoner beregnet på vanlige personbiler?

Hvor skal elektriske bobiler lade? Hvor blir det plass til dem, spør Bobilverden.nos redaktør Knut Randem. Foto: Ellen Randem.

Vår påstand er at det ikke er plass til bobiler med en lengde over 6 meter på de fleste nåværende ladestasjonene. Her er plassene i stor grad uformet etter den plassen dagens elbiler har behov for. De første elektriske bobilene som kommer vil trolig være de korteste, men vi har ingen tro på at elektriske bobiler bobiler holder seg under 6 meter. Kan det lages elektriske vogntog og lastebiler, kan det lages større elektriske bobiler.

Blant tungbilene er det heller ikke realistisk å lade en elektrisk bobil. På plasser for tungbil bør de ha prioritet, og det lar seg neppe kombinere med kommende bobilers behov. Vi har kanskje det samme behovet på reise langs riksveiene, men for tungbil blir det viktig å kunne lade når de hviler. De kan ikke konkurrere med oss om plassen på døgnhvileplassene.

Vi ser i sosiale medier at noen bobilister forventer at campingplassene gir mulighet for lading. Hvorfor det? Du fyller da ikke drivstoff på campingplassene i dag? Enkelte campingplasser vil nok likevel etter hvert etablere lademuligheter som en del av den innbyrdes konkurransen i bransjen, men det skal vi ikke ta som en selvfølge.

Så tilbake til overskriften: Hvem tenker på hvor de elektriske bobilene skal lade i framtiden? Hvor blir det plass til oss? Har organisasjonene i bransjen gjort noe for å sette denne problemstillingen på kartet? Ikke så langt vi har sett…

Knut Randem
ansvarlig redaktør
Bobilverden.no

Del dette med andre:

  5 comments for “Kommentar: Hvor skal de elektriske bobilene lade?

  1. Det bør også utarbeides en standarisering som regulerer hvor på bilen kjøretøyets ladeport er plassert.Dette problemet ser man allerrede i dag når en del Tesladedikerte ladestasjoner er åpen for alle.Det viser seg at disse ladestasjonene er skreddersydde for Tesla, og i tillegg har kort og stiv kabel så enkele andre bilmodeller som har en annen ladeportplassering, må faktisk oppta to plasser for å komme på riktig side av ladesøylen når det skal lades.
    Et annet problem er den jungelen av apper og brikker man må manøvrere i for å få ladesøylen operativ.Heldigvis ser jeg at EU har tatt initiativ til at det skal innføres mulighet for kortbetaling overalt, men jeg frykter det vil ta år før dette er implementert på alle ladesøyler.

  2. Det må ikke glemmes at bobiler er en enormt liten og nisje del av kjøretøyparken.
    At det skal lages egene ladestasjoner og plasser for disse er vel å være noe kravstor.

    Hovedvekten av elektriske bobiler og bobiler generelt kommer nok til å være bybobiler på 6 meter i uoverskuelig framtid.
    Tiden for store «typiske» bobiler går nok mot sin slutt pga klimahysteriet som pågår.

    • Vi mener selvfølgelig ikke at det skal anlegges egne ladestasjoner for bobiler. Derimot må ladestasjoner kunne benyttes av kjøretøy med ulik størrelse – ikke bare bobiler.

  3. Bobiler er så tunge i utgangspunktet at et batteri på 1000-1500 kg vil medføre at andelen av disse bilene blir så liten at det er en vits å lage det. Det vil kreve sertefikat for lastebil og dette vil bli kroken på døren for elbil. De som i dag kan kjøre bil intil 7500 kg må man regne med er en minkende populasjon om få år.

    • Du har mange gode poeng her.Når det gjelder batterier, så foregår det en rivende utvikling når det gjelder energitetthet, vekt og volumen.Derfor blir disse faktorene i framtiden et mindre tema når det skal utvikles nye bobilkonsepter, men i alle fall er det meningsløst og lite bærekraftig at aldrende ektepar ,skal kjøre rundt i bobiler som overstiger 7,5 tonn i dødvekt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *