Kommentar: Du kjøpte bobil for å fricampe. Glem det, nå er det vinter

Det har blitt mange nye bobilister dette året da mange måtte finne nye ferieformer. Mange så på fricamping som den ultimate fordelen med bobil, men nå er det vinter og du må skjønne litt mer av hvordan bobilen fungerer.

Dette er en solid batteripakke, men mangler du elementær forståelse for strøm, batterier og lading er det kanskje ikke så lurt å fricampe om vinteren. Foto: Niesmann + Bischoff.

Selvfølgelig er overskriften litt spisset, men likevel er det vår påstand at mange av de som kjøpte bobil i sommer for å fricampe ikke bør gjøre det nå. Solcellepanelet som var kjekt å ha i sommer gir deg lite effekt nå. Og forsto du egentlig hva som skjedde da batteriet av og til gikk tomt?

Alle bør selvfølgelig vite at et blybatteri er fulladet på 12,8v, halvt på 12,4v og regnes som tomt på 12,1v. Hver gang du går under 12,4v starter sulfateringen, det vil si nedbrytingen av batteriet. Lenger ned du går og lenger tid det tar før du får ladet, mer ødelegger du batteriet.

Om du ikke vet dette og har gått tom for strøm har du slitt ganske kraftig på batteriet. Batteriene tåler ikke for mange slike dype utladinger.

Salget av nye bobiler har gått ned i år, men salget av brukte bobiler har skutt i været. Dermed er det vår antakelse at mange nybegynnere har kjøpt brukte bobiler med blybatteri, og det er ikke sikkert at batteriene var helt nye heller. Det gikk kanskje bra å fricampe gjennom sommeren, men om du ikke var klar over at du sliter på batteriet når det er under 12,4v kan du ha svekket det før en sesong der du bør ha gode batterier.

Prøv deg fram under kontrollerte forhold om du har lyst til å fricampe om vinteren. Bobilverdens redaktør Knut Randem anbefaler å starte på steder med mulighet for strømtilkobling. Foto: Ellen Randem.

Solcellepanelet som var så fint å ha i sommer gir deg ikke så mye effekt når sola står lavt på himmelen. Så det kan du se bort fra når det er lite eller intet dagslys de neste månedene.

Det tar tid å lade opp blybatterier. Med litiumbatterier går det langt raskere. Mange tror at litiumbatteriene kan tømmes helt, men flere batteriprodusenter fraråder å gå under 30 prosent kapasitet.

Om du har kontroll på batteribanken og hvordan den virker så er det få problemer med å fricampe om vinteren. Det er innlysende at gassforbruket blir vesentlig høyere om vinteren, men strømforbruket øker også. Husk at både vifter og pumper i varmeanlegget trekker strøm. Større behov det er for oppvarming, mer strøm går det også.

Selv har vi en batteribank på 220Ah litium og vil ikke nøle med å ta en vinternatt eller to uten strømtilkobling. Likevel blir det oftest tilkobling til strøm om vinteren.

Det er selvfølgelig en annen grunn til at det ikke er så attraktivt å fricampe om vinteren. De gode plassene du finner for fricamping om sommeren blir sjelden brøytet om vinteren. Men har du et smultronstelle, som det heter på svensk, så nyt det om du har kontroll på strømmen i bobilen.

Knut Randem
ansvarlig redaktør
Bobilverden.no

Del dette med andre:

  14 comments for “Kommentar: Du kjøpte bobil for å fricampe. Glem det, nå er det vinter

    • Det er noe du ikke forteller. Jeg nekter å tro at du hadde over 12,4v etter fire dager med vintertemperaturer

    • Min hensikt er ikke å fraråde fricamping om vinteren. Heller ikke å si at det ikke er mulig. Alle som har lest mer enn overskriften bør ha fått med seg det. Kommentaren er først og fremt rettet mot de med null kunnskap om strøm og nybegynnere som hadde sin første sommer i bobil og syntes det var fantastisk å fricampe. Det gikk jo tilsynelatende bra. Eller skjønte de ikke hvor hardt de slet på batteriene sine?
      At du kan ligge stille i fire dager i -10 grader (det jeg regner som normal vintertemperatur) og ha normal komfort i bobilen, er vanskelig å forstå. Min erfaring er at du burde få problemer ved 0 grader.

      Essensen i min kommentar er: Kjenn din batteripakke og hva den kan yte. Og vit når du reduserer batterienes levetid eller ødelegger dem.

      Knut R

      • Jeg takker for nyttig informasjon om batteri og bruk av bobilen på vinters tid.

        Jeg bruker bobilen hele året og storkoser meg med det.

      • Burde ha fokusert på forbruk, så folk skjønner hva som bruker strøm. Feks bruker Alden feks 1 amp i timen, så er d 24 amp i døgnet.
        Har du 100 amp og ikke skal under halv spenning, så er d 2 døgn. I tillegg kommer lys, radio og annet som bruker strøm.

    • Jeg reagerer mer på ordbruken din med ordet «piss»om artikkelen, enn på artikkelen. Mener du Gunnstein Wiik at alle med bobil kan ligge i 4 døgn på vintercamping på bare batterier? Hvor lenge står du med motoren i gang da? Jeg tror ikke det er mange biler under 3500 kg som har to batterier heller. Ok, du klarer deg i 4 døgn, og det er bra for deg. Men det går jo an å se for seg at andre ikke klarer det?

      I artikkelen skriver Knut: «Selvfølgelig er overskriften litt spisset». Problemet er reelt for sikkert 90% av bobilbrukerne. Er det artikler som ikke gjelder meg, så skummer jeg og går videre. Hvorfor lese noe som ikke angår deg for så å kalle det «piss»?

      I dagens samfunn er det et større problem at folk kommenterer og bruker språkbruk man burde holde seg for god for. Jeg prøver å leve etter en regel. Les, reager, skriv kommentar, men ikke publiser den før du har tenkt deg om en god stund….

      • Roger Skjegstad: Støttes. Kommentarer om «piss» og annet trolleri hører ikke hjemme noe sted. Gunnstein Wiik kunne med fordel lære seg folkeskikk, også på nett.

    • Og hvor stor er forskjellen?
      Har Truma selv og strømforbruket er ganske beskjedent.
      Senker temperaturen om natten da til ca. 14-15C.
      Fordelen med Truma er rask oppvarming – det går ikke mange minuttene fra man justerer opp temperaturen til det igjen er 22-23C i bilen. 6kw på fullt – kort tid etter man skrur opp termostaten, så stiger varmen raskt. Alde går mye tregere etter det jeg har forstått. Gjelder også når døren åpnes og det kommer inn kald luft når man går inn. Truma øker nesten umiddelbart effekten og varmer opp det tapte på et lite øyeblikk.
      Fordel med Alde når det er veldig kaldt (flere minus og vind) – da kan lyden fra Truma viften bli i overkant hørbar om man setter pris på stillhet.

      • Du har rett i at Alden bruker litt lenger tid til å varme opp en kald bil fra bunn av. Det skyldes at det er noen liter glykol som må varmes opp før varmen sprer seg i bilen.

        Derimot har du ikke rett i at det tar lang tid å varme opp igjen etter at det har blitt sluppet inn kald luft gjennom en åpen dør, siden det da allerede er et stort varmelager i form av varm glykol i systemet vil en sånn episode knapt merkes.

        Heldigvis er det sjelden nødvendig å varme opp bilen fra bunn av med gass, siden man varmer opp systemet med spillvarme fra motoren gjennom varmeveksleren underveis er systemet gjennomvarmt når man kommer frem

        Men siden tråden egentlig handlet om batteristrøm. Alden trekker nok mindre fra batteriet, uten at jeg husker tallene. Jeg har aldri hatt problem med å klare en vinterhelg med Alden,, selv den gang jeg bare hadde et 96Ah blybatteri.

  1. Takk for artikkel om temaet strøm i bobil.Dette er et vanskelig tema som mange bobileiere har lite kunnskap om.Hva verre er , det er at mange forhandlere og verksteder heller ikke besitter den nødvendige kunnskap om temaet og kan derfor ikke gi kundene kvalitetssikrede råd om de ulike batteri/ elektronikkløsningene som tilbys bobilkunder.

  2. Interessant debatt om batteriteknologi i bobil.Jeg forventer levert ny bobil i første kvartal 2021.
    Opprinnelig hadde jeg bestilt 2 AGM 95 Ah batterier, men etter å ha satt meg inn i temaet, har jeg gått for en lithiumløsning.Riktignok koster dette skjorta, Hymer forlanger små 30000 for et 135 Ah lithiumbatteri inklusive ekstra 18 A lader og batteridatamaskin.Det kan nok gjøres 30% billigere om man kjøper dette på det åpne marked i Norge.
    Borsett fra prisen , ser jeg store fordeler med Lithium, ikke minst når det gjelder effekt i forhold til vekt og størrelse , men også evnen til å motta ladestrøm, evnen til å tåle dyputladning og generell levetid.
    Skal man ha optimal glede av et lithiumbatteri er det viktig at det er utstyrt med varmematte og BMS ( batterymanagingsystem). Jeg vil tro at det også er en fordel om elektroblokk, lader og solcelleregulator er batterikjemispesifikke, altså dedikert til lithium.
    Videre er det viktig at dersom man har en Euro 6 d temp – motor bør man installere en ladebooster,12v til 12v lader.Grunnen til dette ,er at disse motorene er utslippsoptimaliserte, og har en sterkt nedsatt ladefunksjon i oppoverbakker.Oppoverbakker har vi nok av i Norge.

    Forøvrig vil jeg si meg enig i at ordet»piss» , ikke bør tilhøre det vokabular vi normalt bruker i våre spalter.Det virker bare stigmatiserende på oss bobilbrukere, og er ikke akkurat egnet til å bygge opp vår anseelse i befolkningen.

  3. Jeg vinter camper ikke men camper til langt ut på høsten til det er fare for vinterføre, da er det stopp men jeg kan ikke ligge mer enn 2-3 døgn på vill camping når tempen kryper ned mon 4-5 grader på natta, har 2 stk. blybatterier på 110 Ah og har Truma varme og senker tempen til ca. 15-16 grader men vifta drar jo strøm og er det ikke sol på dagen blir det jo ikke ladet opp igjen.
    Ellers vil jeg si at innlegget er bra og ordet ‘’ piss ‘’ hører heller ikke hjemme her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *