Ingen WLTP-avgiftssjokk på nye bobiler

Overgangen til ny målemetode for utslipp fra biler i EU har gitt problemer for bobiler i forhold til den særegne norske engangsavgiften. Regjeringen varslet uendret avgift fram til 2021, men omregningsmodellen ville likevel gitt kundene en gigantregning på flere hundre tusen kroner. Det ble stanset denne uka.

Geir Holm i NCB kan glede seg over en løsning på engangsavgiften fram til 2021. Foto: Knut Randem.

I korthet går den nye WLTP-målingen ut på at bobilene skulle måles for utslipp slik de selges. I de gamle målingene ble det benyttet tall fra chassis-leverandøren. Ettersom det er stor forskjell på det chassiset som leveres til bobilprodusentene og den bobilen de leverer ville måletallene blitt vesentlig høyere. Uten en endring av avgiftssystemet vil engangsavgiften gått til himmels.

Norges Caravanbransjeforbund (NCB) har denne uka vært i møte med Finansdepartementet og forklart de økonomiske komplikasjonene det ville være å ikke ta aktive valg allerede fra 1. september 2019.

Bobilverden.no har i dag spurt statssekretær Jørgen Næsje i Finansdepartementet om hvordan floken er løst. Han svarer gjennom departementets kommunikasjonssjef at:

– I 2020 skal engangsavgiften på campingbiler beregnes på samme måte som i dag: CO2-komponenten i engangsavgiften baseres på NEDC-baserte CO2-verdier for alle kjøretøy. I de tilfeller det ikke finnes NEDC-baserte CO2-verdier for det aktuelle kjøretøyet, vil avgiften bli beregnet på bakgrunn av slagvolum.

Geir Holm, generalsekretær i NCB, er strålende fornøyd med resultatet av møtet med departementet. Dette betyr at bobiler nå kan prises med stor grad av forutsigbarhet. Endringer kan selvfølgelig skje i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2020, men hovedtrekkene er klare.

Uten endringer ville bobiler på lager blitt vesentlig dyrere. Holm er derfor glad for at alle eksisterende bobiler til og med årsmodell 2019, som står på lager i Norge, skal benytte CO2-verdiene som står på COC-dokumentene (NEDC-verdier). Der det ikke er oppgitt CO2-verdier skal avgiften beregnes ut fra slagvolum.

For bobiler importert etter 1. september 2019 – uansett vektklasse – skal det ved beregning av engangsavgift benyttes slagvolum som beregningsgrunnlag. For disse vil det ikke finnes tall etter gammel målemetode.

– Dette gir ro i bransjen og spekulasjonene er nå endelig over. Det kan fortsatt skje justeringer i forbindelse med statsbudsjettet, men signalene NCB har fått er at engangsavgiften skal være provenynøytral (ikke øke Statens inntekter. red. anm), sier Holm.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Regjeringen utsetter WLTP og prisøkning for bobiler

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *