Ikke dieselforbud i Oslo, Bergen eller Trondheim

Det blir fortsatt mulig å fylle og kjøre med dieselbiler i storbyene. Foto: Knut Randem.

Det blir ikke forbud mot dieselbiler i norske storbyer i overskuelig framtid. Byene får bukt med sine problemer på annet vis. Det blir mer gulrot og mindre pisk.

Det er Dagsavisen som torsdag siste uke kunne fortelle at det neppe blir aktuelt med et permanent dieselforbud i storbyene. Det kan likevel bli aktuelt med sporadiske forbud på dager med ekstra sterk luftforurensning.

I Oslo kan det se ut som om man leter fram gulrøtter framfor pisk for å få ned luftforurensningen. Miljøpartiet de grønne (MDG) sitter i byråd sammen med Arbeiderpartiet og har miljøbyråden. Miljøbyråd Lan Marie Berg fra MDG har blitt sterkt kritisert for tiltakene hun tidligere har signalisert at hun ønsker å gjennomføre. Bobilverden.no kjenner til at Arbeiderpartiet, som storebror i byrådssamarbeidet, har kommet sterkere på banen når det nå pekes mot andre alternativer.

Dagsavisen spør Berg om hvordan området innenfor Ring 3 kan bli fossilfritt innen 2024 uten dieselforbud. Hennes svar er at med stimulering til bruk av elbiler og miljøvennlig transport vil et slikt forbud ikke bli aktuelt. Hun viser også til vekst i kollektivtransporten. En mulig årsak til dette er økte og differensierte priser i bomringen.

– Fagfolkene i kommunen ser nå på hvilke andre virkemidler vi kan bruke for å få endringene til å skje raskere, sier Lan Marie Berg til avisa. Byrådet vil gjøre det mer attraktiv å reise miljøvennlig. Dermed kan det se ut til at lavutslippsonen, som skulle omfatte hele kommunen, blir utsatt og kanskje til og med skrinlagt for godt.
Kr 10 ekstra for dieselbiler i bomringen er langt mindre enn de 300 kronene det var planlagt å kreve inn per bil/dag i en lavutslippsone.

Oslo hadde i fjor en dag med akutt forbud mot kjøring av dieselbiler i Oslo. Berg regner ikke med at behovet for slike akutte tiltak vil øke i årene framover.

Heller ikke i Trondheim og Bergen
Avdelingsleder Tore Berg i Miljøenheten i Trondheim kommune sier til Dagsavisen at luftkvaliteten der har blitt mye bedre det siste tiåret. Det skyldes tiltak som piggdekkgebyr, renhold av veinettet, kollektivsatsning og tiltak rettet mot oljefyring.
Tore Berg kan derfor ikke forsvare at det innføres dieselforbud i Trondheim.

Bergen har istedenfor kjøreforbud femdoblet bomtakstene på dager med dårlig luftkvalitet. Der er det også gjort vedtak om permanent differensierte bomtakster.
Klimasjef Eva Britt Isager i Bergen kommune sier til Dagsavisen at deres tiltaksutredning viser at Bergen vil nå sine mål for luftkvalitet med de vedtatte tiltakene.
Dermed er totalt dieselforbud ikke aktuelt i noen av de tre storbyene.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: – Miljøpolitikk på ville veier

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.