– Miljøpolitikk på ville veier

Bompenger for veiutbygging er en ting. Bompenger og lavutslippsoner for miljøformål er usosialt og urettferdig. Foto: Knut Randem.

Kommentar: Er det viktigst å ta inn penger eller å skape renere luft? Spørsmålet er betimelig. Det siste året har regjeringen lagt grunnlaget for å etablere differensierte takster i bomringer, beredskapstakster for dager med ekstra høy forurensning og innføre betaling i lavutslippsoner.

Riktignok har ønskene om disse tiltakene kommer fra andre; Stortinget, Bergen kommune og Oslo kommune er blant de som har ønsket flere verktøy for å dempe luftforurensningen fra biltrafikken. Men i stedet for å skylle på andre og ekspedere forskriftsendringer, kunne Samferdselsdepartementet vist en smule fantasi. Det vil si, det er ikke nødvendig å vise så mye fantasi. Gode løsninger finnes, og de koster ikke folk flest mer enn noen få kroner.

Ok, så er Norge bakpå i planleggingen av miljøtiltak. Det gir likevel ingen rett til å plage folk med nye avgifter framfor å velge effektive løsninger.

Hadde det vært politisk interesse og vilje i regjeringen for andre løsninger enn avgifter ville de hatt mulighet til å lage bedre og mer forutsigelige løsninger enn å legge høyere avgifter på bruk av to år gamle biler. Ja, for så brutalt er det. Det var først med lanseringen av 2015-modellene at bobiler ble levert med euro 6-godkjente motorer i en større skala.
Euro 6-motorer fritas for alle miljøavgifter. På sikt er nok det greit, men forventer man at folk skal skrote to år gamle bobiler?

Tyskland har vært forutseende. De skapte sitt system med oblater hvor biler får farge etter hvilken alder og euro-klasse de har. Røde, gule og grønne oblater ble innført fra 2008. Der det blir innført miljøsoner er det lokale myndigheter som fastsetter hvilken farge en bil må ha for å ha lov til å kjøre inn i sonen.

Uten oblat – ingen kjøring i miljøsonen. I begynnelsen slapp alle farger inn i de fleste sonene. Så ble det gradvis strengere. Folk hadde fått et varsel og en langsiktig plan for hvordan kravene ville utvikle seg. I dag er det så vidt vi vet ingen tyske miljøsoner som aksepterer noe annet enn grønt oblat.

I Tyskland får biler med både euro 4, 5 og 6-motorer grønt oblat. Det betyr at de kan kjøre i alle miljøsonene. NRK kunne tidligere i høst fortelle i en artikkel at Leipzig hadde redusert luftforurensningen med opptil en tredjedel etter innføringen av grønn miljøsone. Og det har de oppnådd selv om de tillater ti år gamle biler i miljøsonen. Og uten å plage folk med unødvendige avgifter. Oblatene får bilistene for om lag 5 euro. I den samme artikkelen vises til London hvor lavutslippsonen ikke har hatt særlig effekt.

Tyskland har også planer om et blått miljømerke – for biler med euro 6-godkjenning. Delstatene har foreløpig ikke blitt helt enige om detaljene, men vi kan nok regne med at det blir innført i løpet av neste år. Det er likevel ikke noen skandale fordi i Tyskland forutsettes det at den blå miljøsonen kun utgjør et indre område i den grønne sonen. Den grønne sonen er normalt heller ikke så omfattende at den hindrer all ferdsel.

Om vi skulle plassert det tyske systemet i Oslo, så ville trolig den grønne miljøsonen ligget innenfor ring 3 og en blå sone innenfor ring 2. I Oslo ser det isteden ut til at det blir en blå sone helt ut til bygrensa når lavutslippsonen etter alt å dømme innføres neste år. Det er ekstremt.

Å gå fra ingen tiltak og direkte til den mest ytterliggående varianten er miljøpolitikk på ville veier. Folk forstår at noe må gjøres, men myndighetene må spille på lag ellers blir forståelsen og samarbeidsviljen borte.

Norge kan også lære av Frankrike. De klassifiserer også biler med et oblatsystem. Men der kan kravene i miljøsonene varieres nesten fra dag til dag etter aktuell forurensningsgrad. Vanskeligere å følge med på og mindre forutsigbart, men brukbart for ekstreme dager.

Å gå fra ingen tiltak og direkte til den mest ytterliggående varianten er miljøpolitikk på ville veier, skriver redaktør Knut Randem i denne kommentaren. Foto: Ellen Randem.

Å betale seg rett til å forurense er ingen god løsning. Det er usosialt og dyrt. En bil forurenser like mye eller lite enten den har betalt avgift eller ikke. Færre vil kjøre, men hvor rettferdig er et system du kan kjøpe deg ut av?

Bobilister med stor bobil har mye å takke dagens samferdselsminister for, men i miljøspørsmålet kunne han valgt å vise initiativ istedenfor å la seg styre mot løsninger som han sier han ikke liker.

Samferdselsministeren har oppfordret kommunene til å ikke bruke alle tiltakene de nå har fått mulighet til. Det får vi håpe de lytter til. Vi håper også ministeren bruker muligheten til å ta initiativ til å utarbeide et system som ikke påfører folk unødvendige kostnader, men som kan være både effektivt og rettferdig.

Muligheten for å etablere lavutslippsoner kan synes å være rettet mot yrkestransport. Noen har nok glemt at det finnes personbiler i kjøretøygruppe M1 som veier mer enn 3500 kg. Dette er forholdsvis få biler, men en del bobiler er blant disse. Dette er biler som kjører lite og fortrinnsvis ikke har til formål å kjøre rundt i bygater mer enn høyst nødvendig. I bomstasjonene har disse bobilene (og noen andre) personbiltakst.

Bergen har lenge syslet med tankene om en lavutslippsone, men Oslo ligger trolig an til å etablere den første lavutslippsonen i Norge. Etter høringsforslaget å dømme skal avgiften her kreves inn flatt for alle biler over 3500 kg via automat, web eller app og ikke i bomstasjon. Da går de samtidig glipp av den lille nyansen med kjøretøygruppe M1 slik at identiske bobiler får ulike avgifter.

Å passere Oslo skal koste kr 300 per dag. Altså et gode for næringsdrivende som kjører rundt i Oslo hele dagen, men for en tilfeldig turist på gjennomreise blir det en urimelig belastning. For ikke å snakke om bobilister som bor i kommunen. Dersom de har bobiler over 3500 kg må de åpenbart betale kr 600 for å ta seg en helgetur UT av Oslo. For alle kommer bompengene i tillegg – også de med et tillegg for dieselbiler uten euro 6.

Som bobilister må vi på kort sikt håpe at innrettingen av lavutslippsonene i Oslo og andre byer som kommer etter følger samme prinsipp som i de ordinære bomstasjoner – M1 regnes som personbil under 3500 kg uansett vekt.

På noe lengre sikt må vi håpe at statsråden tar et selvstendig ansvar for å utvikle et oblatsystem som er forutsigelig og minst like effektivt som å plage folk med store utgifter. Avgifter er ikke løsningen på alt…

Knut Randem
ansvarlig redaktør
Bobilverden.no

Les også: Kr 300+ for å passere Oslo?

Del dette med andre:

  6 comments for “– Miljøpolitikk på ville veier

  1. Veldig bra og fornuftig skrevet Knut. Det spørs om våre folkevalgte er like fornuftige. Jeg har mine tvil. Det finnes partier som etter mitt og manges oppfatning mangler både forståelse og gangsyn. Øser ut penger på såkalte miljøtiltak i OSLO. Mange av oss har jo fått med dette fra media.
    Takk for info, godt jobba.

    Mvh Tom

  2. De som holder på med dette miljøet burde faktiskt stilles for retten,for de driver med rent tyveri fra folk!
    Vi er alt for snille,og på toppen av det hele skal Grande inn i regjeringen,for å plage oss enda mere.
    Nå må vi få vekk alle småpartiene en gang for alle å slutte å klage,stem de vekk begynd med kommunevalget.

  3. Jeg synes det er helt topp å innføre restriksjoner for dieselbiler. Dieselbiler er noe ordentlig dritt enkelt og greit, selvsagt kjipt at det er så dyrt å kjøre gjennom Oslo, men en kan kjøre rundt da. Det er heller ikke dyrere å kjøre rundt Oslo enn å ta en ferje i Norge, koster fort 2-3-4-5-600 kroner og mere til en vei, uten at en kan velge!
    Fordelen med bobil er at den oftest er på vei fra A til B uten å kjøre rundt i byer og der mye folk ferdes.
    Skal en oppleve Oslo må en enten velge å betale, eller campe utenfor eller droppe å besøke byen.
    Men generelle restriksjoner mot diesel i byer er bra selv om det er kjipt. Når det gjelder nyttetransport så vil det kunne bære med på å vri transportnæring, i første omg lokalt, over på nullutslippskjøretøy.
    Asko er i gang, har el lastebil i drift, hydrogen er på trappene (energiineffektivt!) og de bruker solenergi og holder på å bygger vindmøller på sine anlegg også.
    La oss starte utfasing av skitne dieselbiler i dag! Bruksbegrensninger og avgifter fungerer, vi velger det som er hensiktsmessig og lønnsomt.

    • Jeg tror du gikk glipp av mitt poeng. Jeg mener at mitt forslag er bedre for miljøet enn avgifter. Men du er selvfølgelig fri til å mene at man skal kunne betale for å forurense. Det er lite effektiv miljøpolitikk, mener jeg.

    • Avgifter fungerer ikke. Dessuten er det usosial klassepolitikk. De rikeste kan betale og fortsette å forurense, mens de som har mindre penger rammes. Lag løsninger som funker for alle.

    • Jeg bor i Oslo utenfor ring 3. etter forslaget må jeg betale 600 kr extra for å ta en helgetur med bobilen ut av oslo. bilen er fra 2014 Euro 5. skal jeg skrote den? er det god miljøpolitikk? Min neste bobil kan gjerne være elektrisk eller hybrid, men i dag finnes ikke annet enn diesel. det eneste som skjer med avgiften er at jeg betaler og fortsetter å kjøre. Hjelper det?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *