Fra i dag er kjøretøyforskriftens paragraf 28 om bruk av fjernlys på bil endret fordi lysteknologien har endret seg. Dessuten har myndighetene sett til Sverige hvor et frislipp har fungert godt.
Fire ekstra lykter for fjernlys, montert parvis og med maksimal lysstyrke på 480 lux var den gamle regelen, som ble innført i 2012.
Nå kan du selv velge antall lykter og kan gjerne ha ulikt antall fjernlys. Det betyr at du for eksempel kan plassere en led-bar/lysbjelke alene i senter. Den maksimale styrken er også opphevet.
Det var samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) som kunngjorde forskriftsendringen fredag. Endringen kommer etter en høring som ble avsluttet 27. juni. Reglene gjelder for alle biler uansett vekt.
– Med dei lange og mørke vintrane vi har i Norge, er det mange som kunne tenkje seg moglegheita for betre lys på bilane sine. Difor har regjeringa no endra regelverket, slik at det frå måndag blir meir fleksible reglar for montering av ekstralys på bil, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.
– Med bakgrunn i at moderne nærlys gir mykje betre effekt enn tidlegare, blir overgangen frå fjernlys til nærlys ikkje så krevjande for førarens syn. Difor opnar vi no for å tillate meir fjernlys som vil kunne bidra til å gjere både myke trafikantar og dyr meir synlege på mørke vegstrekningar, sier Dale.
I Vegdirektoratets høringsnotat påpekes det at det er den nye lysteknologien med xenon-, led- og laserteknologi som gjør endringen aktuell. Overgangen mellom nær- og fjernlys blir mer behagelig for øyet og blendingsfaren har blitt mindre. Direktoratet fastslår at selv om den nye teknologien først og fremst finnes på nyere biler, så vil reglene også gjelde for eldre biler. Dette for å gjøre kontrollene ute på veien enklere. Dessuten får bilistene ros for å være flinke til å dimme ned i tide når de møter annen trafikk.
Dagens forskriftsendring påvirker ikke reglene for bruk og montering av nærlys.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: Statens vegvesen presiserer noen av reglene
Er det nå tillatt å bruke kurve / tåkelys sammen med nær og fjernlys.
Slik jeg foratår det, så er det kun fjernlysene som reglene endres for, ikke noe annet. 😊
Regelendringen gjelder kun fjernlys. Etter vår oppfatning bør reglene tilsi at kurve/tåkelys kan benyttes sammen med fjernlys etter de nye liberale reglene, men det har vi altså ikke sett beskrevet noe sted.
Solveig
Hva med nærlys på eldre biler?
Er det altså fortsatt ulovlig å bytte til moderne og sterkere nærlyspærer?
Det er tross alt nærlys vi bruker mest i dagens trafikktetthet, også på landevegene.
Som vi skrev i siste linje. Denne regelendringen gjelder ikke nærlys.
Helt enig med Solveig. Det er nærlyset som blir mest brukt. Når fjernlyset blir kraftigere vil forskjellen på fjern og nærlys øke. Nærlyset
vil oppfattes svakere proporsjonalt med øking av fjernlyset.
Særlig blir dette merkbart i regnvær.
Denne trafikksikkerhetsgevinsten tror jeg fort
kan bli negativ. Men de som elsker lysorgel er nok happy for den nye bestemmelsen.
Dette er bra, godt lys i den mørke og regntunge årstiden er viktig.
Men som med det meste, alt med måte. Det er bare å håpe at sjåførene er flinke til å blende ned så ikke møtende bilister blir helt paraLYSert. Det syndes jo allerede en del på det feltet.
Om nærlysene blir for sterke og er dårlig justert, er jo det nesten like ille.
Men erfaringene er gode hos ‘søta bror’ i nabolandet, så da så…..
Hmmm, har ikke svenskene noen bobilregler vi kunne hatt glede av også, eller husker jeg feil?