Det kan være fristende å ta med den elektriske sparkesykkelen i bobilen på tur både i Norge og i andre land. Men vet du hvor den må være registrert og hvor den ikke er tillatt?
Kraftig vind kan være en utfordring for bobiler på lange broer. Det gjelder også over Storebælt, men allerede ved svak vind kjenner du det rykker i bobilen forbi tårnene. Nå blir det bedring.
– Godt over halvparten av oss kjører med hjertet i halsen når det er glatt på veiene. Vi hadde hatt godt av å friske opp ferdighetene på glatte vinterveier.
– Det kan virke som om det går litt rundt for folk når de skal inn i en rundkjøring, både når det gjelder tegngiving og plassering, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.
Spørsmålet er det Bjarne Eikeland som stiller. Han har siden 1980 drevet egen sjåførskole og har skrevet flere lærebøker om førerkort og trafikk. Kanskje du kan lære noe nytt eller hente opp gammel kunnskap?
NAF har testet forskjellen mellom sommer- og vinterdekk på sommerføre. – Det er skremmende hvor mye lengre tid man bruker på å stoppe med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekk, sier Jan Harry Svendsen I NAF.
Euro NCAP har gått gjennom sikkerhetssystemene i de vanligste varebilene i markedet. Det omfatter også varebiler som bobilene bygges på. Fiat Ducato tar med sine nye sikkerhetssystemer teten.