Allerede ny årsrekord for bobilsalget i 2018

Øverst på pallen troner Hymer. Her med årets nyhet Hymermobil B-Class ModernComfort 580. Foto: Hymer_GmbH og CoKG.

Etter tre kvartaler i 2018 er allerede salgsrekorden for hele 2017 slått. Det er store bobiler som øker mest, men fortsatt selges flest bobiler inntil 3500 kg. Den samlede økningen hittil i år er på 14,3 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Uansett hvordan bobilsalget går i fjerde kvartal så er allerede salget fra i fjor passert. I 2017 ble det registrert 3630 nye bobiler. Hittil i år er det registrert 3659 nye bobiler mot 3200 i samme periode i fjor (tallene er justert etter første publisering). Fjerde kvartal blir en ren bonus for bransjen.

Generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) var nervøs da salget falt i august og ble fulgt av en messe med dårligere besøk. Så viser det seg at september ble en svært bra måned og bidrar til at fjorårsrekorden allerede er slått.

Trenden der de store bobilene øker mest fortsetter. Det selges fortsatt flest nye bobiler inntil 3500 kg. 2266 har det blitt hittil i år mot 2152 i 2017. Det gir en økning på 5,3 prosent.

Over 3500 kg ble det i årets ni første måneder solgt 1393 nye bobiler. Det er 345 flere enn i fjor og gir en økning på 32,9 prosent.

Det tre mest solgte over og under 3500 kg
Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at inntil 3500 kg er det Dethleffs (198), Adria (162) og Challenger (162) som ligger øverst på registreringsstatistikken for nye bobiler. Antall bobiler i parentes.

Blant bobilmerkene over 3500 kg er det som vanlig Hymer (315) som troner øverst på lista med Carthago (140) og Rapido (115) på de neste plassene.

Dethleffs er det merket som selger mest inntil 3500 kg. Her fra tomannsbobilen Alpha, som ligger noen kilo høyere i vekt. Foto: Knut Randem.

Storeslem til EHG
Erwin Hymer Group (EHG) tar i realiteten de tre første plassen når vi ser på samlet salg utansett vekt. Hymer har økt med 25,5 prosent og solgte totalt 448 nye bobiler. Dethleffs (265), som også er et EHG-merke, økte med 22,1 prosent og er det nest mest nyregistrerte merket i Norge så langt i år.

Og så har vi jokeren. EHGs fabrikk Capron produserer flere bobilmerker og mange av disse registreres under fabrikknavnet. Capron plasserer seg mellom Hymer og Dethleffs med 404 enheter.

På plassene etter EHG finner vi Adria (228) med en bitteliten nedgang, Carthago (215) med en økning på 39,6 prosent og Challenger (215) som holder uendrede tall.

Noen interessante observasjoner
Videre nedover på lista blir tallene mindre og prosentutslagene større, men det kan likevel være verdt å legge merke til at Bürstner har gått ned med 32,4 prosent, Eura Mobil opp med 35,8 prosent, Kabe +63,2 prosent, Weinsberg +140 prosent, LMC +40,5 prosent, men her skal det også skjule seg tall for et annet merke. Det skal vi komme tilbake til i en senere artikkel.

Tallene for Morelo er små, men har økt med 150 prosent til 30 registrerte enheter. Det gjør at de så vidt har passert Niesmann Bischoff. Concorde har økt med 350 prosent til ni enheter, men skal etter det Bobilverden.no erfarer lide under manglende produksjonskapasitet i Tyskland.

Av de mer ukjente merkene ser vi at Bravia har nyregistrert 25 bobiler hittil i år. Det er en økning på 127,3 prosent. Rimor og Sun Living har også hatt store prosentutslag. For ikke å snakke om Karmann, men nå er vi nede på 14 registreringer så utslagene blir enorme.

Pössl ligger på en tiendeplass med 137 nyregistreringer og er den mest solgte bybobilen i Norge.

Benimar figurerer ikke på den offentlig tilgjengelige statistikken, men i følge deres hovedrepresentant Tor Alvern i Abobil.no fortsetter merket å øke og er nå på 75 enheter hittil i år.

Et merke som blir dårlig behandlet i statistikken er Solifer. Merket er offisielt registret med 61 nye bobiler, men vi vet at merket også blir registrert under flere navn. Bak Capron-navnet kan opptil en tredjedel av enhetene være en Solifer. Det kan bety en posisjon i toppsjiktet. Vi har i dag ikke fått bekreftet de oppdaterte tallene for Solifer.

Et lite forbehold. Fortsatt er det ingen som vet hvor mange av bobilene med euro 5 motor, som ble registrert før fristen gikk ut i vinter, som har funnet sin endelige eier eller om noen av dem fortsatt står på lager hos en forhandler. Det kan eventuelt gi noen mindre avvik i tallene.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.