Flere får mobilbot – to sekunder uoppmerksomhet kan være kritisk

Etter at det i 2019 ble innført prikkbelastning for ulovlig bruk av mobil under kjøring, har antallet mobilbøter faktisk steget med mer enn 6 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

8740 fikk mobilbot i første halvår 2019. Foto: Ford Motor Norge.

– Med myndighetenes innføring av prikkbelastning for ulovlig mobilbruk i trafikken, var målet at strengere straff skulle føre til at færre bruker mobil når de kjører. Når det stikk motsatte har skjedd, er det ikke bra. Det kan skyldes at politiet har hatt flere kontroller, men samtidig så er det bare å se rundt seg i trafikken. Dette handler også om holdninger. Det er dessverre altfor vanlig å tukle med mobilen mens en kjører bil, sier informasjonssjef i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL), Jan Harry Svendsen.

8740 fikk mobilbot i første halvår 2019
Fra 1. januar i år får du to prikker i førerkortet dersom du blir stoppet for ulovlig mobilbruk. I tillegg vanker det et forenklet forelegg på 1700 kroner. Ifølge ferske tall fra Skatteetaten fikk hele 8740 nordmenn en såkalt mobilbot i løpet av første halvår 2019. I samme periode i fjor fikk 8233 personer tilsvarende. Det er en økning på 6,2 prosent.

De siste årene har antall forenklede forelegg – for den potensielt livsfarlige mobilbruken bak rattet -ligget mellom 18 og 20 000 årlig. 2018 endte opp med 18 419 utskrevne mobilbøter, opplyser Ford Motor Norge i en pressemelding. I samarbeid med ATL og forsikringsselskapet If setter de nå fokus på bedre opplæring av ungdom og hva to sekunders uoppmerksomhet kan føre til.

Ifølge Samferdselsdepartementets høringsnotat til den nye prikkbelastningsordningen, kan det å bruke mobiltelefonen mens du kjører, utgjøre en stor fare i trafikken:

  • Generell uoppmerksomhet hos fører av bil bidro til nesten hver tredje dødsulykke i trafikken i perioden 2011-2015. Distraksjon fra kilder i eller utenfor bilen bidro til 10 prosent av dødsulykkene i samme periode.
  • Fikler du med telefonen er risikoen for en ulykke mellom 22 og 164 ganger høyere enn om du ikke gjør det.
  • Flere studier har vist at to sekunder er en kritisk grense for hvor lenge man kan ta vekk blikket fra veien før risikoen for farlige hendelser øker betraktelig.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.