Fiat leker seg med nye tanker og ideer

Fem nye konseptbiler fra Fiat bygges på samme plattform enten det er bybil, pick-up eller en camper.

Fiat Concept Camper bygget på en Panda-plattform, som kan være elektrisk og ha drift foran, bak eller på alle fire hjul. Foto: Fiat.

I et konstant skiftende mobilitetsmarked, finnes det både drømmere, og de som tar konkrete skritt mot en mer bærekraftig og ansvarlig morgendag. Disse konseptbilene bygger på en global plattform fra Stellantis, hvor Fiat vil tilføre både design, enkle løsninger og italiensk kreativitet, skriver selskapet selv i en pressemelding.

Dette er en global plattform som gjør at bilene kan produseres over hele verden med en lokal tilnærming. Dette er særlig relevant for Fiat som er det største merket i Stellantis. Plattformen er en multienergi-plattform, og rundt om i verden vil bilene bli produsert som både elbiler, hybridbiler eller med ren forbrenningsmotor.

Fiats konseptbiler skal produseres som både elbiler, hybridbiler eller med ren forbrenningsmotor. Foto: Fiat.

Fiat tar utfordringen med å produsere mer bærekraftige og rimelige biler med utgangspunktet: det enkle er ofte det beste. Fiat fjerner nå unødvendige deler og reduserer forurensende materialer som krom, legeringer, skinn og skum i setene. I tillegg er det fokus på vekt og aerodynamikk, heter det i pressemeldingen.

De fem konseptbilene er inspirert av Panda og omtales som bybil, pick-up, fastback, SUV og camper-van.

Camper-vanen som presenteres skal bli det ultimate alt-i-ett-kjøretøyet. Denne camperen skal tilfredsstille mange behov, og vil være en pålitelig og morsom følgesvenn i mange sammenhenger. Her kan mennesker virkelig få kontakt med naturen, skriver Fiat uten å utdype det videre.

De ulike modellene som bygges på den felles plattformen skal lanseres fram mot 2027. Fiat har ikke sluppet detaljer om camper-vanen, men det ser ikke ut på bildene som om det kan bli en bobil i den tradisjonell forståelsen av ordet.

I denne videoen viser Fiat hvordan denne plattformen er bygget og de fem konseptene. Camper-vanen kommer mot slutten av videoen.

Dette er en plattform beregnet for mindre biler enn Pro One-plattformen, som Stellantis lanserte i oktober.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *