Fantastisk reise gjennom det østlige Europa, del 1

Fin gammel arkitektur og flotte veggmalerier i Riga.

Fin gammel arkitektur og flotte veggmalerier i Riga.

Frank og Janne planla et år i bobil. Dette er det tredje reisebrevet og omhandler et seks ukers eventyr gjennom 15 land i Øst-Europa. I to tidligere reisebrev har de beskrevet turen opp gjennom Norge til Kirkenes og veien ned gjennom Russland. Her er del 1 av veien mot Middelhavet fortalt med Franks egne ord:

Denne delen av vår lange bobiltur startet tirsdag 2. august. Da krysset vi grensa mellom Russland og Estland, og var således tilbake i mer vestlige trakter av Europa.
Selve grensekryssinga gikk jo greit, selv om de skulle sjekke hele bilen innvendig både på den russiske og den estiske siden. Ikke noe stress. Rolige, høflige, men alvorlige folk på begge sider.
Egentlig var det litt vemodig å forlate Russland. Vi kunne nok tenkt oss både en og to ekstra uker i det store spennende landet. Men visumene våre var kun gyldige til 2. august, så da var det ingen vei utenom. Vi får heller ta oss en tur til senere en gang. Vi har jo tenkt å ha en bobil senere i livet også.

Gammelt og nytt i Tallin.

Gammelt og nytt i Tallin.

 

Vel inne i Estland satte vi så kursen vestover, mot hovedstaden Tallin.
Underveis fant vi ut at vi ville ta det litt med ro, og begynte å kikke oss om etter et sted og overnatte. Valget falt på flotte Mereoja Camping ved Finskebukta. Fantastisk flott ganske ny familiedrevet campingplass helt nede ved sjøen. Denne kan vi trygt anbefale.

Dagen etter, 3. August, gikk så turen videre mot vest, til Estlands vakre hovedstad Tallin, der vi hadde en byvandring på ett par timer og fikk sett både den nye og den gamle delen av byen.
Flott by og spesielt gamlebyen var flott synes vi. Grei parkering midt i byen, nesten nede ved ferjekaien for finnlandsferjene. Etter byvandringen her satte vi så kursen sørover kysten mot Latvia.
Neste overnatting ble ved hotell Lepanina, ved den lille byen Kabli, like ved grensen til Latvia.

Riga har selvfølgelig også sin bymur rundt gamlebyen.

Riga har selvfølgelig også sin bymur rundt gamlebyen.

Bobilplassen i Riga.

Bobilplassen i Riga.

Torsdag 4. august gikk så turen videre inn i Latvia og til Riga, der vi sjekket inn ved Riga Riverside Camping, over den store broen fra gamlebyen. Grei parkeringsplass med både båt- og bussforbindelse med sentrum og gamlebyen. Riga ble med en gang vår favoritt av de baltiske hovedstedene, fantastisk flott by med smale, koselige gater i gamlebyen. Flere bilder i vår blogg.

Deler av bymuren i Vilnius.

Deler av bymuren i Vilnius.

Fredag 5. august var det så Litauen og hovedstaden Vilnius som var målet.
Vi sjekket inn på Vilnius City Camping i 31 graders varme, og bestemte oss for å vente med byturen til lørdagen, da det var meldt kjøligere vær, og etterhvert regn.
Lørdagen kom, og vi tok trolleybuss, en skikkelig gammel doning, inn til byen, og da kom regnet.
Vi hadde nå vært forutseende nok til at vi hadde med oss paraplyer, så vi trosset regnet og spaserte rundt i gamlebyen en times tid før vi tok en taxi tilbake til campingen. Fin by også dette, men litt mer preget av forfall og manglende vedlikehold enn de to andre baltiske hovedstadene.

Warszawas nye skyline, sammen med "Stalin"-bygget til høyre, som huser alt du kan tenke deg av kultur.

Warszawas nye skyline, sammen med “Stalin”-bygget til høyre, som huser alt du kan tenke deg av kultur.

Polen
Et av de aller største høydepunkta på denne delen av turen hadde vi i Polen, der vi besøkte både hovedstaden Warszawa og den ikke fullt så kjente perlen Wroclaw.

Warszawas gamleby.

Warszawas gamleby.

Warszawa var for oss en utrolig flott overraskelse. Fantastisk flott by med spenstig ny arkitektur, og to gamlebyer faktisk. Du kan lese og se flere bilder fra Warszawa på bloggen vår.
Wroclaw hadde jeg lest skulle være en veldig fin, men litt «forsømt» polsk by i turistsammenheng. Dette ønsket nå jeg å rette opp i ved å sjekke opp denne byen. Og hvilken flott by! Fantastisk gammel by med et rådhus som overgår det meste av byggverk, som vi har sett i alle fall. Har du ikke vært i Wroclaw så kan denne anbefales på det sterkeste. Flere bilder her.

Dette er ikke en kirke. Det er Wroclaws fantastiske rådhus.

Dette er ikke en kirke. Det er Wroclaws fantastiske rådhus.

Tsjekkia og Slovakia
Fra Polen gikk så ferden til Tsjekkia, men ikke til Praha. Der har vi vært tidligere. Nei, vi fant fram til noe så spesielt som et enormt slott fra sekstenhundretallet langt ute på landsbygda, bygget av kronprins Johann Adam av Lichtenstein. Slottet ligger ved den lille landsbyen Plumlov, mellom Brno og Ostravia, i det østlige Tsjekkia.
Her booket vi inn på Camping Zralok onsdag 10. august. En meget koselig campingplass på en helt spesiell plass like ved vannet i en oppdemmet dam. Og med DET slottet som blikkfang like ved campingen ble dette en meget spesiell opplevelse. Flere bilder her.

Et vanvittig imponerende byggverk midt ute i ingenting. Men det skulle vært enda større. De opprinnelige planene gikk ut på at alle de fire fløyene av slottet skulle være like høye.

Et vanvittig imponerende byggverk midt ute i ingenting. Men det skulle vært enda større. De opprinnelige planene gikk ut på at alle de fire fløyene av slottet skulle være like høye.

Bratislava: Tårnet, og huset ved siden av er et museum med gamle våpen. Selve tårnet er fra 1400-tallet, og en del av den gamle bymuren.

Bratislava: Tårnet, og huset ved siden av er et museum med gamle våpen.
Selve tårnet er fra 1400-tallet, og en del av den gamle bymuren.

Torsdag 11. august gikk så ferden mot øst, inn i Slovakia til Bratislava.
Bratislava er hovedstaden i Slovakia og ligger ved den store ferdselsåra gjennom Europa – Donau. Her sjekket vi inn på Autocamp Zlate Piesky, en enorm campingplass med egen innsjø og strand med kapasitet på 15000 mennesker. Plassen som stilles til rådighet for bobiler er imidlertid ganske så begrenset – med plass til 50 biler kanskje.
Her tok vi trikken rett over veien direkte inn til sentrum av Bratislava, fantastisk flott by dette også.

Neste stopp i Slovakia var ute på landsbygda, sånn halvveis inn i landet østover, ved landsbyen Levice. Vi er på vei mot Slovakias nest største turistområde etter Bratislava, nemlig Tatrafjellene.
Lørdag 13. august sjekket vi så inn på Rijo Camping ved Vysoke Tatry helt oppe i det nordøstre hjørnet av Slovakia. Tydeligvis en camping for vandrere og fjellfolk i telt.
Fantastisk flott område som minner litt om Alpene, både hva gjelder byggestil og turismen.

Her fant vi en gammel middelalderby med navn Bardejov. Selvfølgelig med en flott bymur rundt.

Her fant vi en gammel middelalderby med navn Bardejov. Selvfølgelig med en flott bymur rundt.

Etter å ha kikket oss litt om her, og overnattet på Rijo Camping, fortsatte så turen videre østover. Først via den fantastisk flotte middelalderbyen Bardejov, og senere sørover mot Ungarn.
Innlegg fra bloggen vår om Vysoke Tatry og Bardejov kan du finne her.

Ungarn
Den 14. august på ettermiddagen trillet vi så inn i Ungarn, helt oppe i nordøst, nesten på grensen til Ukraina. Her sjekket vi inn på Vegardo Furdo Camping, en fantastisk flott campingplass med nesten bare polske gjester. Her var det flere digre svømmebassenger, mange restauranter og kolossalt med folk i telt, noen få i campingvogner og kun en bobil, nemlig vår. Gjett om vi fikk litt oppmerksomhet der vi snirklet oss inn mellom alle telta og fikk parkert en meter fra en polsk campingvogn.
Dagen etter, den 15. august gikk så ferden videre mot Budapest, et besøk jeg hadde sett fram til i mange måneder. Man har jo hørt så mye fint om denne fantastiske byen, og nå skulle også jeg få oppleve denne på nært hold. Vi fikk plass på den mest sentrumsnære campingen i Budapest, Haller Camping, og her ble det to overnattinger. Omtale av campingen, nærområdet og byen ser du her.

Vi gikk fra vingård til vingård.

Vi gikk fra vingård til vingård.

Fra Budapest gikk så veien videre vestover i Ungarn, til Balatonsjøens nordlige bredd og Badacsony Camping. En fantastisk flott campingplass i Balaton-distriktets beste vindistrikt, med egen strand til Balatonsjøen og båtutleie.
Her traff vi også det koselige svenske paret Kickan og Tommy som hadde feriert i bobil ved Balatonsjøen i en årrekke, og var veldig godt kjent i området. De tok oss med på en fantastisk tur opp i fjellet bak campingen der man kan vandre fra vingård til vingård og smake på og kjøpe vin. En fantastisk opplevelse som du kan lese mer om her.

Kroatia og Slovenia
Torsdag 18. august gikk så ferden inn i Kroatia og hovedstaden Zagreb.
Her sjekket vi inn på den mest moderne campingplassen vi hadde besøkt så langt, Camp Zagreb.

På Camp Zagreb står man på grus i en stor sirkel med en gressflekk imellom hver bil. Hver oppstillingsplass har strøm, vann og gråvannsavløp.

På Camp Zagreb står man på grus i en stor sirkel med en gressflekk imellom hver bil. Hver oppstillingsplass har strøm, vann og gråvannsavløp.

Herfra går det tog inn til Zagreb, og vi hoppet på og tok oss selvfølgelig en tur inn for å se på Kroatias hovedstad. Etter å ha sett så mange fine byer på vår tur ble imidlertid dette en liten nedtur for vår del. Byen er fin nok, bevares, med massevis av flotte gamle bygg og også fin moderne arkitektur som vi jo elsker, men du verden så bråkete det var her. Byen er stor med ca en million innbyggere, men har ingen tunnelbane. Dermed har man satset på trikken som fremkomstmiddel. Disse trikkene farer rundt på den store plazaen i sentrum med to minutters mellomrom og lager et spetakkel av en annen verden. Folk som ikke er vant med dette skvetter til alle kanter hver gang en trikk kommer tutende. Huff sier vi. Vårt innlegg fra bloggen om Camp Zagreb og byen ser du her.

Stille og rolig uten trafikk i Ljubljana.

Stille og rolig uten trafikk i Ljubljana.

Fredag 19. august tok vi så en avstikker fra Kroatia inn i Slovenia til hovedstaden Ljubljana.
Ljubljana kalles «den grønne hovedstaden», og hvilken fantastisk flott by! Noe av det fineste på hele turen vår. Vi overnattet på en oppstillingsplass ved siden av et hotell noen kilometer fra sentrum og tok taxi til fast pris derfra inn til sentrum. Vår byvandring i Ljubljana kan du se her.

Neste dag gikk så turen inn igjen i Kroatia, men nå nede ved kysten ikke så langt fra Rijeka.
Her fikk vi så et glimrende eksempel på hvordan en campingplass ved Adriaterhavskysten IKKE skal være. Campingplassen ligger helt ut til sjøen, men hele sjølinjen er okkupert av faste campingvogner, der innehaverne har satt opp gjerder og plantet busker og trær, slik at vi som kommer på besøk knapt ser snurten av sjøen. Les mer om Autocamp Preluk her.

Vi gikk til Volosko. En kjempekoselig liten by. Vi elsker slike små byer.

Vi gikk til Volosko. En kjempekoselig liten by. Vi elsker slike små byer.

Imidlertid er det andre som har skjønt hvordan bobilistene ønsker å stå ved Adriaterhavets kyst. Det fikk vi erfare på vårt neste overnattingssted i Kroatia, Autocamp Filko like ved Zadar. Her var vi så fornøyd at vi ble værende en dag lenger enn vi først hadde tenkt oss.

Loppemarked i Split.

Loppemarked i Split.

23. august gikk så turen videre til Split, der vi sjekket inn på byens meget flotte campingplass, Camping Split. Split er en fantastisk flott by, der hele gamlebyen ligger innenfor en intakt bymur.
Her gikk vi oss en tur opp på en ås med panoramautsikt over byen. Det var trapper opp og sti videre innover et vakkert filuftsområde med utsikt utover mot havet og øyene som ligger utenfor byen. Mer om fantastiske Split her.

Fra gamlebyen i Split.

Fra gamlebyen i Split.

Torsdag 25. august, etter en liten avstikker til Bosnia Herzegovina dagen før, var det så duket for besøk i vår lange turs absolutte turistfelle nummer en; Dubrovnik.
Men, vi kan jo ikke unngå å besøke Dubrovnik når vi først er i Kroatia, selv om overnattinga på byens campingplass koster 50 euro, og et besøk på byens berømte bymur koster over 250 kroner per person. Vi får vel si at det var verdt det. Dere kan jo vurdere selv etter å ha lest blogginnlegget her.

Vel, dette var ni av de femten landene vi besøkte på veien fra Russland til Kreta. De seks siste kommer i neste reisebrev.

Alle bildene over er tatt av Frank Olsen og Janne Varne.

Les mer: Fantastisk reise gjennom det østlige Europa, del 2
Les mer: Et år med bobil – i øst og vest
Les mer: Med bobil 80 dager i Norge
Les mer: Fra Kirkenes til St Petersburg i bobil

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *