Et ”vinterdekk” er ikke et vinterdekk

Det er ikke enkelt å velge vinterdekk. Foto: Knut Randem.

Det er ikke enkelt å velge vinterdekk. Foto: Knut Randem.

Du har kanskje lagt mest vekt på merkingen av dekkene når du har valgt vinterdekk til bobilen? Men ikke all ”vintermerking” viser at dekket er godkjent for vinterbruk i Norge. Bilen din ble kanskje også levert med sommerdekk med ”vintermerking”?

”Vinterdekk kan være enten piggdekk eller såkalte friksjonsdekk uten pigger. De skal være spesielt merket med M+S, MS, M&S, M-S, «mud and snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake», og være særskilt fremstilt for vinterkjøring.”
Det er denne formuleringen du skal forholde deg til når du velger vinterdekk, men det er de seks siste ordene ”..og være særskilt fremstilt for vinterkjøring” som er de viktige.

For å si det enkelt; Det er ikke sikkert et dekk er egnet for vinterkjøring selv om det er merket med M+S eller lignende.
– Det eneste merket som viser at dekket er produsert for vinterforhold er 3PMSF eller 3 peak mountain snowflake, det såkalte alpesymbolet, forteller Arne Larsen Island i Vegdirektoratets seksjon for trafikantadferd.

Før vi går videre må vi legge til at bobiler under 3500 kg ikke har formelle krav om vinterdekk, men at det kreves i forskriften at du skal sikre tilstrekkelig veigrep i forhold til føret. Det er også krav om en minste mønsterdybde på dekk benyttet om vinteren på minst 3 millimeter.

Alpesymbolet med snøkrystallet viser at dekket er laget og godkjent for vinterbruk. M+S må du sjekke. Foto: Knut Randem.

Alpesymbolet med snøkrystallet viser at dekket er laget og godkjent for vinterbruk. Foto: Knut Randem.

For større biler er altså kravene mer formalisert. Mønsterdybden skal være minimum 5 millimeter og dekket skal også være fremstilt for vinterbruk.
Det kan godt være at et dekk merket med M+S er fremstilt for vinterkjøring, men det er altså kun alpesymbolet som gjennom merkingen viser at det er godkjent for vinterbruk. (Reglene for store bobiler ble endret i 2016. Se lenke under.)
– Dekk merket med alpesymbolet (3PMSF eller 3 peak mountain snowflake) er testet etter en bestemt prosedyre og har bestått denne, forklarer Island.
– Dersom dekkprodusentene har merket dekkene med M+S, MS, M&S, M-S eller mud and snow og i tillegg er oppført i STRO-lista, godtar vi at det er et vinterdekk.

Sjekk mønsterdybden på dekkene regelmessig. Foto: Knut Randem.

Sjekk mønsterdybden på dekkene regelmessig. Foto: Knut Randem.

Det er altså STRO-lista som er avgjørende for om dekket er godkjent for vinterbruk i Norge om dekket ikke har alpesymbolet. Men Island legger til at det kan finnes dekk fremstilt for vinterbruk som ikke finnes på denne lista heller. Da må i tilfelle produsenten dokumentere dekkets egenskaper.

Sjekk STRO-lista først som sist om bobilen din veier over 3500 kg. Men verden er likevel ikke så enkel. Dersom dekkene er merket med et av vintersymbolene nevnt i denne artikkelen kan du regne med å ikke bli bøtelagt, selv om dekket ikke er ført opp i STRO-lista. Uten vintermerking er du garantert bot.

Island påpeker at det viktigste er å være sikret mot å skli på det aktuelle føret. Du kan derfor få kjøreforbud dersom det ikke er samsvar mellom dekk og føre – uansett om det er listeført eller ikke.
Med for dårlig mønster eller uten et av de nevnte vintermerkene er du altså garantert å bli bøtelagt.

Les også: Krav til vinterdekk og mønsterdybde
Les også: Her finner du STRO-lista (ekstern lenke)

Les også: Dekk og kjetting på bobil – nye regler (2016)

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.