Dekk og kjetting på bobil – nye regler

5 eller 3 mm mønsterdybde? Nå endres reglene igjen. Foto: Knut Randem.

5 eller 3 mm mønsterdybde på vinterdekkene? Nå endres reglene igjen. Foto: Knut Randem.

I 2013 ble det fastsatt nye krav til vinterdekk på biler over 3500 kg. Disse gjelder også for bobiler over denne vektgrensen. Nå endres reglene for vinterutrustning av bobiler.

Store bobiler har hatt plikt til å medbringe tre kjettinger i vintersesongen. I tillegg har kravet vært at minste tillatte mønsterdybde skal være 5 mm. For bobiler hvor nye dekk kanskje bare har 8 mm mønster førte reglene til liten slitemargin og store utgifter. Større kjøretøy har helt andre mønsterdybder på nye dekk og ditto større slitemargin. I tillegg har det vært krav om vintermerking av dekkene.

På mange bobiler er det heller ikke plass til å legge på kjetting. Det har derfor for mange virket som en papirregel å ha med kjettinger som ikke kan benyttes.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kom i dag til Caravanmessen for å kunngjøre at reglene nå endres slik at det blir like regler for bobiler mellom 3500 kg og 7500 kg som for bobiler og andre personbiler under 3500 kg. Dette betyr at påbudet om særlige merkede vinterdekk, minimum 5 mm mønsterdybde og krav om medbringelse av kjetting, bortfaller.

– Ettersom bobiler sjelden blir benyttet på vinterføre, vil kravene utgjøre en betydelig utgift som ikke kan begrunnes med tilsvarende bedret trafikksikkerhet. Gjennom å vedta disse endringene har vi nå gjort det enklere å eie og bruke bobil, mener Solvik-Olsen.

Forslaget om endringen av reglene kom i en høring i desember i fjor. Høringsfristen var 2. mars i år. I høringen skrev Vegdirektoratet: ”Hensikten med vinterdekkpåbudet var å øke sikkerheten på busser, lastebiler og vogntog i ordinær yrkestransport.”

Vegdirektoratet hadde åpenbart noen betenkeligheter med å la større bobiler få mindre strenge krav, men foreslo likevel etter pålegg fra Samferdselsdepartementet at reglene i bruksforskriften endres slik at bobiler med tillatt totalvekt inntil 7500 kg får samme krav til vinterutrustning som andre M1-kjøretøy under 3500 kg.

De nye reglene trer i kraft fra kommende vintersesong. Med andre ord med øyeblikkelig virkning.

Les også: Ny fartsgrense for bobiler
Les også: Forskriftsendring gir ny bredde for bobiler

Del dette med andre:

  10 comments for “Dekk og kjetting på bobil – nye regler

  1. Bra at samferdselministeren & co fikk dette igjennom, alle med normal forstand forstår at en bobil i vinterland ikke er på lik linje med et yrkeskjøretøy, tror de flest som har bobil bådre over og under 3, 5 tonn i Norge ikke legger ut på vinterveien uten forsvarlig skotøy.

    • Helt flott regelendring, og jeg støtter Bård Fylling’s kommentar. 🙂

      Vi er jo tilbake til reglene vedr. dekk og vinterutstyr som har vært gjeldende inntil for er par år siden.
      Om noen tolker dette som om det er fritt fram slik at man slipper å utruste seg skikkelig iht årstiden, har de nok misforstått.
      §3 i veitrafikkloven og trafikkreglene dekker jo mye om både ett og hitt:
      «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade…»

  2. En bobil på fem tonn kan altså kjøre uten kjetting og på dårligere dekk enn en pickup på tre og et halvt tonn?

    Idioti.

  3. Takket være en fornuftig samferdselsminister har det skjedd mange fornuftige ting , ikke minst for oss som har interesse for bobil og bilintresse ellers . – så derfor stem frp.
    Din stemme teller !
    I dagens situasjon har de ikke flertall så din stemme teller !

    • Ja jeg er så hjertens enig. Er det noen som man bør ta godt vare på så er det samferdselsministeren. Han er en mann som virkelig forstår oss vanlige mennesker og setter strek over og endrer på urimelige og dårlige krav og regler.

  4. Her viser samfertselisministeren Frp. i handling at de bruker sunn fornuft. De gjør noe ikke bare snakker om forandringer. Vi må beholde han så ikke det posetive stopper opp.

  5. Ska eg vere heilt ærlig så sjønnar eg ikkje at reglane ikkje er det samme for ein campingbil og ein yrkesbil da det gjeld dekk og kjettingutrustning.Skakje det meir til før ein skal stemme FRP.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *