Fra i høst er det innført nye krav til mønsterdybde for store bobiler. De nye kravene følger kalenderen og stiller krav til bruk av vinterdekk i bestemte perioder pluss når det ellers er nødvendig.
Ny informasjon: Følg lenke nederst i artikkelen.
For biler over 3500 kg er det påbudt med vinterdekk i perioden 15. november til 31. mars – uansett føreforhold. Vinterdekk må være enten piggdekk eller såkalte friksjonsdekk uten pigger. De skal være spesielt merket med M+S, MS, M&S, M-S, «mud and snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake» og særskilt fremstilt for vinterkjøring. Dersom du har tvillingdekk eller boogie gjelder kravene for samtlige dekk, forteller avdelingsdirektør Jon Molnes i Statens vegvesen til Bobilverden.
– Hver vinter opplever vi store utfordringer med tunge kjøretøy både når det gjelder sikkerhet og fremkommelighet. Vi er derfor glad for at forskriften nå er skjerpet.
Krav til mønsterdybde
For både bil og henger er det fra 15. oktober i Nord-Norge, og fra 1. november i resten av landet, krav om dekk med 5 mm mønsterdybde. Dette kravet gjelder fram til og med 30. april i Nord-Norge og til og med første mandag etter 2. påskedag i resten av landet. Før var kravet 3 mm.
– Dersom det blir vinterføre utenom disse datoene må man benytte vinterdekk og da gjelder de samme kravene til mønsterdybde, sier Molnes. Resten av året er kravet til mønsterdybde 1,6 mm.
Bøter for dårlige dekk
Gebyret for å kjøre med for lav mønsterdybde er 750 kroner per dekk. Et liknende gebyr gjelder også for manglende vinterdekk før vintersesongen starter.
Ved spesielle vær- og føreforhold kan kjøretøy med manglende vinterdekk og mønsterdybde møte strengere sanksjoner. Om ikke kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep i forhold til føre, kan bruksforbud og anmeldelse bli aktuelt.
Reglene om piggdekk, kjettinger og «dekk tilpasset kjøreforholdene» gjelder nå som før.
Store bobiler må ha kjettinger
Kjører du en bobil med tillatt totalvekt over 3500 kilo må du ha med kjetting dersom du skal kjøre på veier med snø og is.
I perioden det er krav om 5 mm mønsterdybde, skal kjettinger være med, uavhengig av føreforholdene. Kjettingene må være tilpasset hjulene på kjøretøyet og til enhver tid gi kontakt mellom kjetting og veibane. De skal være laget av metall/stål og være egnet for føreforholdene og tåle påkjenningen.
Biler med tillatt totalvekt over 3500 kg, må ha med minst tre kjettinger. En skal være tilpasset forhjul og to tilpasset drivhjul. Med forhjulsdrift må altså to kjettinger være tilpasset forhjulene og en til et bakhjul. Dersom du har boogie eller tvillinghjul er kjettingkravet det samme som for andre bobiler.
Det er intet krav om å bruke kjettingene, men de må være med i bilen, bekrefter overingeniør Arne Island i Statens vegvesen. Han er selv bobilist og har sett at andre løsninger som for eksempel snøsokk kan fungere, men det reduserer ikke kravet om at tilpassede kjettinger skal finnes i bobilen.
– Kjettingene skal brukes ved behov, og mitt råd er å trene på forhånd slik at du vet hvordan de skal monteres før du står i en situasjon, sier Island.
Du kan lese Vegvesenets notat om emnet her.
Les også: Dekk og kjetting på bobil – nye regler
Dette er bra , dette setter også krav til østblokk trailere , nå mangler bare noen til og håndheve påbudet , der har jeg mine tvil , det spyttes ut påbud og forbud men det er ingen til og håndheve disse.
Dette er et påbud som ikke passer for bobiler i vektklasse 3501kg til 7500kg
Hva er forskjellen på en bobil på 3500kg som er overlastet til 3850 og en på 3850kg lovlig lastet?
Den på inntil 3500kg kan kjøre flere sesonger på vinterdekkene.
Det er ingen som tenker på at mønsterdybden på et nytt dekk til bobil/varebil er på ca 8mm. Dette betyr at vi som har bobil på tot.vekt over 3500kg må bytte dekk før disse er slitt 50%
Man kan nå lure på om de som er med på å lage regelverket har provisjon fra dekkforhandlerne.
Jeg kommer til å kjøre mine vinter dekk til de har ca 3-4mm mønsterdybde. I Østerike er det krav om 4mm i følge Continental.no sine sider
Hva med helårsdekk? Er ikke fullgode vinterdekk, men er generelt ok for de av oss som ikke må kjøre på alslags vinterføre. For de som liker å ferdes i høyerliggende støk er jo saken grei, vinterdekk med eller uten pigg?
Jaaaaa-a… Her etter blir det MAANGE bobiler å se på sommeren, MED vinterdekk, piggfrie eller med utplukka pigger…..Med de nyprisene på de forsterka dekka som disse bobila krever, er det vel et fåtall som har økonomi (og samvittighet) til å HIVE et sett med dekk med 5+ mm mønster…
5 mm mønstedybde er i utgangspunkt ment for tunge kjøretøy, trailere, med mye dypere mønster på nye dekk. Det blir da urimelig å sette samme krav til 4 tonns biler som nærmest har personbilsmønster i dekkene.
Rolf Aasen det er jo en grense som er satt ved 3500 kg og det er mere enn bobiler dette berører er mange som kjører van her i landet som nå må kjøpe bla kjettinger til bilene sine selv om di aldri vil bli brukt selv har jeg to vaner som er over 3500 kg ser ikke problemet med di nye reglene da di er til for at det skal være lett å komme fram på veiene våre når det er vinter så valget er jo lett vill man ikke ha gode dekk og kjettinger la bilen stå på vinteren
Å kjøre med godt mønster i vinterdekkene har alltid vært et must, man firer ikke på trafikksikkerheten og fremkommelighet. Det var godt at disse reglene kom.
Har du råd til å kjøpe bobil så har du vel også råd til å sko den skikkelig på vinterføre.
Lastebildekk har 25 mm mønsterdybde. Bobil inntil 7500 kg får du dekk med 8-9 mm dybde, skal du kaste et dekk som ikke er halvslitt?
5 mm på en lastebil på vinter er det samme som et blankslitt dekk.