Endelig blir de godkjent for arbeidet de kan

Bobilverksteder over hele landet har i årevis utført arbeider på bobilkarosserier. Nå blir de kurset og får offentlig godkjenning.

45 medarbeidere hos bobilforhandlerne kvalifiserer nå til å være faglig leder for arbeid på mykkarosserier. Her går Lars Martin Ludvigsen fra Tellus Heistad gjennom de praktiske resultatene etter en runde med fuktmålinger. Foto: Knut Randem.

Et tre dagers kurs er det som skal til for å bringe tidligere års praksis i tråd med regelverket. Etter forslag fra Statens vegvesen, i samarbeid med Norsk Caravanbransjeforbund (NCB), får de forhandlerne som nå kurser seg det som kalles «særlig arbeidstillatelse for arbeid på mykkarosseri (sandwichkonstruksjon)».

2024 er et overgangsår. De som ikke tar kurset i år må regne med å ta et lengre kurs etter overgangsperioden.

Arbeid på mykkarosseri omfatter både reparasjon, utskifting og montering av tilbehør på karosseriet.

Hmm, det sykkelstativet er visst ulovlig lavt montert. Hallgeir Andersen fra Bondal bil viser omtrent hvor høyt det skulle vært montert for å være lovlig. Foto: Knut Randem.

Kurset har både en teori- og praksisdel. I teoridelen handler det først og fremst om forskriftene og hva de sier om hvordan arbeider kan utføres. Hvor på bakveggen kan for eksempel et sykkelstativ monteres? Og hvilke deler kan et verksted reparere eller skifte ut med denne godkjenningen?

Det er verd å merke seg at også fukttest regnes som arbeid på bobil.

Fukt kan oppdages både med måleinstrument og lommelykt. Her måler Kent Inge Norstad fra Campinggården mens Hallgeir Andersen, Bondal bil følger med. Foto: Knut Randem.

De som tar dette kurset kan bli faglig leder for arbeider på mykkarosserier. Det vil si at når kursdeltakerne har bestått eksamen, kan bedriften søke Statens vegvesen om godkjenning av bedriften innenfor den særskilte arbeidstillatelsen.

Faglig leder skal alltid være tilstede når slike arbeider utføres. Det betyr at bedriftene også bør sende flere på kurs for å utdanne stedfortredere slik at faglig leder kan få ferie eller være syk uten at arbeidet i bedriften stanser opp. Arbeidet kan utføres av medarbeidere uten dette kurset.

Da vi skrev om disse kursene i desember fortalte Geir Holm, generalsekretær i NCB, at de hadde 80 potensielle kursdeltakere på sine lister. Hittil i år har det blitt utdannet 45 medarbeidere på tre kurs holdt hos Abobil på Bryne og to kurs hos Ferda Tønsberg. Et sjette kurs er aktuelt i april og det blir muligens kurs til høsten.

Det er mange målepunkter. Her har Pål Killingmo, Nordic caravan, tatt seg en tur under bobilen. Foto: Knut Randem.

Det har vist seg at om lag en tredjedel av medlemmene i NCB allerede er godkjente bilverksteder i klasse 01 og/eller 02 eller som skadeverksted klasse 02. Disse trenger ikke dette kurset ettersom de allerede er godkjent for arbeid på mykkarosseri gjennom sin verkstedgodkjennnig.

Arbeid på mykkarosserier er klart avgrenset fra bildelen. Det vil i praksis si at det i en halvintegrert bobil kan utføres arbeid på bodelen fram til B-stolpen. I en helintegrert bobil vil det kunne arbeides helt fram, men ikke på frontlys og vindu. I en bybobil vil stort sett bare vinduer og luker bak B-stolpen omfattes av godkjenningsområdet. For alle tre typer vil det være lov å skifte speil.
Inventar omfattes ikke av kravet om godkjenning.

Lars Martin Ludvigsen forsikrer seg om at alle deltakerne er på samme nivå. Foto: Knut Randem.

NCB bruker interne krefter til å undervise i de praktiske oppgavene. Flere av foreleserne har selv måttet ta kurset for å bli godkjent gjennom overgangsordningen. Det er svært få utenfor bobil- og caravanbransjen som kan dette arbeidet bedre enn de som har utført det i flere tiår.

– På kursene har vi prioritert regler og forskriftskrav. Alle deltakerne har lang erfaring og god kompetanse, sier Holm.

Bobilverden.no besøkte kurset mens fukt var tema. Selv om deltakerne har god kompetanse, registrerte vi at de utvekslet erfaringer fortløpende og plukket opp ny kunnskap. Det virket ikke som om kurset var et pliktløp, men verdifullt på flere nivåer.

Espen Markussen i Ferda Tønsberg tok kurset i forrige uke. Han synes kurset var nyttig selv om han har arbeidet med dette i alle år. Vi lærte også av hverandre, forteller han, mens han er travelt opptatt med å reparere et bad. Foto: Knut Randem.

Disse kursene formaliserer godkjenning av arbeid som bobilforhandlerne har utført i mange, mange år, men nå er det slutt på arbeid i gråsonen. Etter 31.12.24 blir det ikke lenger lov å utføre arbeid på mykkarosseri uten at bedriften har godkjenning.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Nå formaliseres kunnskap om arbeid på bodelen

Del dette med andre:

  1 comment for “Endelig blir de godkjent for arbeidet de kan

  1. På høy tid med en formalisert kompetanse og godkjenning av alle som arbeider med mykkarroserier.På dette området har det vært mange halvstuderte røvere.Jeg har selv opplevd å få en bobil klassifisert som uten anmerkninger i forbindelse med en fukttest.Etter et par tørre sommermåneder konstaterte et annet verksted fuktinntrengning i underkant av to vinduer og en garasjeluke.
    Kan det være mulig at denne skaden har oppstått etter første fukttest ? Ja, men ikke sannsynlig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *