Nå formaliseres kunnskap om arbeid på bodelen

En del bobilverksteder har i prinsippet utført arbeid uten godkjenning fra Statens vegvesen. Nå starter undervisningen i regi av Norges Caravanbransjeforbund (NCB) som skal bringe praksis inn i ordnede former for deres medlemmer.

Nå kan bobilverkstedene få en særlig arbeidstillatelse for arbeid på mykkarosserier. NCB-medlemmer med behov for det skal nå kurses. Illustrasjonsfoto: Knut Randem.

Reparasjon av tak og vegger i bobiler og campingvogner defineres som godkjenningspliktig arbeid etter verkstedforskriften. Om man ikke har verkstedgodkjenning stilles det krav til å ha en særlig arbeidstillatelse for å utføre arbeid på mykkarosseriet til et fritidskjøretøy.

For noen bobilforhandlere kan full verkstedgodkjenning være som å skyte spurv med kanoner. Dette har Statens vegvesen (SVV) tatt konsekvensen av. Etter forslag fra SVV blir «arbeid på mykkarosseri (sandwich-konstruksjon) på campingbiler og campingvogner» lagt til som nytt godkjenningsområde i punkt f i § 5 andre ledd. Utviklingen av forslaget har blitt gjort i nært samarbeid med NCB og deres medlemmer.

I praksis er det ikke så mange andre aktører som har kompetanse på disse arbeidene. Det har caravanbransjeforbundet tatt konsekvensen av og laget et utdanningsprogram som tilfredsstiller kravene til en faglig ansvarlig som både kan utføre, men også har ansvaret for alt arbeid som utføres på bobilens sandwichkonstruksjon.

Kursene starter i uke 2 på nyåret. NCB har allerede 80 personer på sine lister med aktuelle faglige ledere. Disse tar de sikte på å kurse i løpet av første halvår 2024. Deretter starter opplæringen av reservene slik at medlemsbedriftene ikke blir stående uten faglig ansvarlig ved langvarig sykdom eller oppsigelse.

Etter 31.12.24 blir det ikke lenger lov å utføre arbeid på mykkarosseri uten at den ansvarlige enten har dette kurset eller har minst fire års praksis fra en godkjent virksomhet. De verkstedene som har ansatte med fagbrev som bilmekaniker, bilskadereparatør, industrimontør eller chassispåbygger trenger ikke å ta kurset.

– Disse fagbrevene er i henhold til verkstedforskriften relevante i forhold til det arbeid som skal gjøres, forteller Geir Holm, generalsekretær i NCB. Han er på vegne av bransjen glade for at man nå kan gjøre dette arbeidet etter boka og skape trygghet for kundene.

Dette skal de lære
Arbeid på mykkarosserier er klart avgrenset fra bildelen. Det vil i praksis si at det i en halvintegrert bobil kan utføres arbeid på bodelen fram til B-stolpen. I en helintegrert bobil vil det kunne arbeides helt fram, men ikke på frontlys og vinduer. I en bybobil vil stort sett bare vinduer bak B-stolpen omfattes av godkjenningsområdet. For alle tre typer vil det være lov å skifte speil.

Kurset for faglig ansvarlig går over tre dager. Tiden fordeles likt mellom teori og praksis.

I teoridelen av kurset vil deltakerne blant annet lære om forskriften og dens definisjoner, om hva de kan reparere, historisk utvikling av bobiler og campingvogner, ombygging, sammenføyningsteknikker og utskifting av lys og speil.

I praksisdelen skal deltakerne blant annet lære å vurdere skadeomfang og materialer og hva som kan repareres hvordan innenfor den særlige arbeidstillatelsen. Her kommer også reparasjonsanvisninger fra produsenter, metoder, utstyr og verktøy inn.

Deltakerne skal også praktisere ulike sammenføyningsteknikker, ulike reparasjoner, utskifting av deler og kvalitetskontroll. Kurset avsluttes med en teoretisk kunnskapsprøve og evaluering.

Opprinnelig skulle overgangsordningen startet 1. oktober i år, men Geir Holm forteller at det har vært mer omfattende enn forutsatt å utvikle alt undervisningsmateriell til opplæringen.

Det første kurset i uke 2 arrangeres i lokalene hos Abobil.no på Bryne i Rogaland og tar inn deltakere fra Rogaland og Vestland. NCBs endelige kursprogram blir sendt ut til medlemmene før jul.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  2 comments for “Nå formaliseres kunnskap om arbeid på bodelen

  1. Det skulle vært obligatorisk opplæring av bobil førere på bobiler under 7,5 tonn også. Da hadde det mindre behov for skifting av speil og rep av karosseri-skader både foran og bak B-stolpen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *