En mer aktiv bransjeorganisasjon

NCB har de senere årene vært synlig mer aktive enn tidligere. Påvirkningskraften har økt, og nå gjennomfører de i samarbeid med Statens vegvesen en omlegging av verkstedgodkjenningene.

Geir Holm (t.v.) er generalsekretær i NCB og Tor Grüner har vært styreleder de senere årene. Arkivfoto: Knut Randem.

I dag avholder NCB – Norges Caravanbransjeforbund sitt årsmøte på Gardermoen. I sin årsrapport framhever NCB sitt forholdsvis ferske medlemskap i hovedorganisasjonen Virke som et løft for organisasjonen.

Bransjen blir tatt på alvor og NCB gir i årsrapporten Virke en del av æren for det. De siste årene har NCB fått gjennomført en rekke saker, som også kommer kundene til gode.

Forenklet typegodkjenning av bobiler fører ikke bare til en lettelse i arbeidet og innsparinger for forhandlerne når en ny bobil skal registreres, men gir også mulighet til å registrere bobilen for flere personer enn det er sengeplasser til. Det var ikke mulig tidligere.

Norske regler for typegodkjenning av «campingbiler» var tidligere svært omfattende for å bevare den lavere engangsavgiften for bobiler. Nå godkjennes biler som er typegodkjent som bobil i EU med karosserikode SA.

Den eneste særnorske regelen som står igjen er kravet om at utvendig høyde skal være minst 250 cm når bobilen er kjøreklar. Høydekravet er et særnorsk krav og skal verne om den norske engangsavgiften.

Engangsavgiften er også et nesten årlig tema for organisasjonen. Da Solberg-regjeringen i 2020 la fram nye budsjettforslag om en omlegging av engangsavgiften, hadde NCB en strategi som førte til at engangsavgiften fortsatt beregnes etter bobilens egenvekt og motorvolum. Dermed unngikk man en økning i engangsavgiften etter målte CO2-utslipp.

NCB-akademiet er forbundets kurstilbud til medlemmene og omfatter blant annet gasskurs med sertifisering og godkjenning av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og bremsekurs med bransjegodkjenning av Statens vegvesen, forteller NCB i årsrapporten.

Utvikling av faget caravanteknikk har også vært viktig for NCB. Det kan du lese mer om her.

En bobil er avhengig av flere typer fagkompetanse. Arbeid på og i bodelen har til nå i stor grad vært avhengig av ulovlig verksteddrift. Foto: Knut Randem.

Ulovlig blir lovlig
Et tett og unikt samarbeid med Statens vegvesen har resultert i at en ny verkstedforskrift nå er ute på høring. Det spesielle i dette tilfellet er at Statens vegvesen går med på at tidligere ulovlig verkstedvirksomhet blir gjort lovlig gjennom en ett-årig overgangsordning. Det skal ikke ha skjedd tidligere, men alternativet ville vært at ingen kunne utført disse arbeidene. Du kan lese mer om forslaget til ny verkstedforskrift her.

Statens vegvesen orienterte i går på NCBs fagdag medlemmene om detaljer i forslaget og om grenseoppganger mellom en arbeidstillatelse for bobil- og caravanverksteder og andre fag knyttet til reparasjon av bobil.

I korthet vil et verksted som får den nye arbeidstillatelsen kunne gjøre arbeid på bobiler med sandwich-oppbygging av bodelen, utskifting av vinduer, plastdeler – også de som inneholder markeringslys og bremselys, men ikke frontlys. Arbeid på innventar, montering av markiser og annet tilleggsutstyr er også blant arbeidsområdene som skal kunne utføres etter godkjenningen.

For bybobiler vil arbeidet på karosseriet bli begrenset, men tilleggsutstyr, vinduer i bodelen og innvendige reparasjoner vil bli en del av arbeidstillatelsen.

Bobilverkstedene, som får den nye godkjenningen, vil også få lov til å demontere utstyr fra andre fagområder dersom det er nødvendig for å komme til for å gjøre sin del av jobben. Detaljene vil bli avklart gjennom den pågående høringen.

I dag er om lag 10 prosent av forhandlerne, som er medlemmer i NCB, autoriserte bilverksteder. Det er de øvrige medlemmene som nå kan søke om såkalte arbeidstillatelser for det arbeidet de i mange år har utført ulovlig. Etter planen blir det mulig å søke på en arbeidstillatelse etter paragraf 5 i Verkstedforskriften fra 1. oktober.

NCB legger i dag fram et regnskap med et underskudd på 750 000 kroner. I følge styrets beretning skyldes dette manglende inntekter fra Caravanmessen og manglende sponsorinntekter.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Tilpasser verkstedforskriften til bobiler
Les også: Neste år kan fagutdanning for arbeid på bobiler bli en realitet

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *