Faget caravantekniker kan neste år bli en realitet. Det vil heve kompetanse og yrkesmulighetene på verksteder for bobiler og campingvogner.
Mens blant annet bilmekanikeren tar seg av biledelen (Fiat, Mercedes, Ford m.fl.) finnes det i dag ikke en felles fagutdanning for bodelen i bobiler og campingvogner.
I august 2024 kan de første elevene/lærlingene begynne på VG3 caravantekniker. Og det samme året kan de første praksiskandidatene gå opp til fagprøve. Men før vi eventuelt kommer dit er det et stykke vei å gå.
Norsk Caravanbransjeforbund (NCB) har i flere år arbeidet for å legge til rette for en slik fagutdanning. På NCBs årlige fagdag, som ble arrangert i går, orienterte seniorrådgiver Frode Midtgård i Utdanningsdirektoratet om veien videre.
I løpet av mai skal det gjøres ferdig et utkast til fagplan for faget. I juni skal det klarlegges om Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet gir et endelig klarsignal for faget og om de mener læreplanen er dekkende for faget. Om departement og direktorat gir klarsignal vil læreplanen bli sendt på høring i august.
Faget caravantekniker vil, slik det legges opp til, bygge videre på VG2 Elenergi og ekom. Det vil være elever fra denne studieretningen som kan søke VG3 Caravantekniker. VG3 vil da med vanlig utdanningsløpet ha to års læretid i bedriften.
I løpet av høsten skal høringen oppsummeres og sendes til faglig råd for aksept. Læreplanen vil i tilfelle bli fastsatt i januar 2024.
Bedriftene i bransjen blir oppfordret til allerede til høsten å kartlegge lærebedrifter og tilgjengelige læreplasser.
Midtgård kunne så fortelle at – om alt går som det skal – så vil det bli mulig å begynne på VG3 Caravantekniker i august 2024. Samme høst vil det være mulig å avlegge de første eksamenene for praksiskandidater og ordinære fagprøver i 2025.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Som mangeårig verksted leder og i senere år designer av bobiler og vogner så er dette positivt.
Dog undrer jeg litt på hvorfor de skal legge dette inn etter Vg2 elenergi og ekom..
En god Caravan mekaniker henter man oftere fra håndtverkere som gjerne har jobbet som vaktmester eller byggningstekniker.
Man trenger oftere den type erfaring kontra mekanisk eller elektrisk.
Her skal man behandle “tre”, rør, elektro samt være møbelsnekker..
Blir spennende å se hvor dette bærer.
På høy tid at det blir stillt krav til formalkompetanse hos bobil og caravanteknikere.Etter 26 år som campingvogneier og nesten like mange år sim bobileier, har jeg møtt mange dyktige fagfolk, men desverre enda flere halvstuderte røvere.
Særlig når det gjelder elektronikk , har det nesten vært en bunnløs uvitenhet.Spør man to ulike teknikere, får man 3 svar og minst et av dem er feil.