Campingplass ble bobilplass

Einar Skoe ville bygge en campingplass tilrettelagt for alle. Det satt bobilistene ekstra pris på.  Området bak Skoe skal bli et allsidig aktivitetsområde for voksne. Foto: Knut Randem.

Erling Skoe ville bygge en campingplass tilrettelagt for alle. Det satt bobilistene ekstra pris på.
Området bak Skoe skal bli et allsidig aktivitetsområde for voksne. Foto: Knut Randem.

Meningen var at det skulle bli en campingplass som passer for alle. Så oppdaget bobilistene hvor godt den var tilrettelagt for dem. Dermed ser plassen til tider ut som en bobilplass. Eieren er overrasket, men justerer kursen etter gjestene.

Telemark kanalcamping var påtenkt siden midt på 90-tallet, forteller eier og daglig leder Erling Skoe. Problemet var imidlertid et sumpaktig området mellom området han eide og sluseområdet i Lunde. Da området ble utpekt til tusenårssted og opparbeidet til park ble det aktuelt å ta fram planene om campingplass igjen.

Hver plass har sin egen plen og bobilen står på fast grunn. Foto: Knut Randem.

Hver plass har sin egen plen og bobilen står på fast grunn. Foto: Knut Randem.

Skoe hadde en håndfull plasser fra tidligere, men i 2012 åpnet det første området med ny infrastruktur mot Telemarkskanalen og i 2013 ble campingområdet doblet. Like mange plasser ble lagt til i fjor og i år utvides plassen igjen. Denne måneden står utvidelsen klar og Skoe kan tilby 100 plasser med strøm, vann og avløp.
Plassene er utformet slik at de minner mer om en bobilplass enn en campingplass. Det er gruslagt underlag for bobiler/vogner og en rommelig plen på alle plasser.
I tillegg ligger det 20 korttidsplasser på grus nær resepsjonen.
Plassen er åpen så lenge det er snøfritt.

De første feltene med ny infrastruktur ble anlagt mot kanalen  i 2012 og 2013. Siden har det kommet to nye utbygginger. Foto: Knut Randem.

De første feltene med ny infrastruktur ble anlagt mot kanalen i 2012 og 2013. Siden har det kommet to nye utbygginger. Foto: Knut Randem.

Flere av årets nye plasser måtte tas i bruk i pinsen på grunn av stor etterspørsel, men Skoe holdt dem igjen så lenge som mulig av hensyn til gresset. Og slik har det vært siden bobilistene fikk øynene opp for Telemark kanalcamping. Til tross for flere plasser blir det stadig trangere om plassen. Men plassen er langt fra ferdig.

Skoe forteller at de nå utvikler området øst for ”bobilplassen”. Der skal det bli plass til 57 fastliggere i vogn/mobilhus. De er helt bevisst holdt adskilt fra resten av plassen og vil være selvforsynt med infrastruktur inn på hver plass. Det er også rom for å utvide med ytterligere noen få ”bobilplasser” etter hvert.

Mangler servicebygg
En vesentlig mangel ved plassen i dag er at det mangler et servicebygg. Nå benyttes to toalett- og dusjvogner. De er greie nok innvendig, men har litt høye trinn og ikke egnet for bevegelseshemmede. Tømmestasjonen har imidlertid god infrastruktur. Likevel er det behov for å øke kapasiteten for tømming av gråvann og faste toalettanker. Det kan lett bli tilløp til kø når flere biler i følge venter på plass over tømmestasjonen.

– Vi skal bygge et servicebygg og bør være i gang med det neste år, sier Skoe, men foreløpig er de litt usikre på plasseringen.
– Planen var å bygge servicebygget der toalett- og dusjvognene står i dag. Vi har også planer om å lage oppholdsstue og en grillterrasse ut mot aktivitetsområdet som ligger med nysådd gress på området mellom veien inn og de bakre oppstillingsplassene.
– På aktivitetsområdet planla vi opprinnelig for lekeplass, men når vi ser hvordan gjestene fordeler seg vil vi tilpasse området til deres bruk. En boccia-bane og andre aktiviteter for voksne er mer aktuelt enn et hoppeslott for å si det sånn.

De to kanalbåtene Victoria og Henrik Ibsen møtes foran campingplassen. Det er en hyggelig aktivitet å gå til slusa og se at noe skjer. De finnes også mer krevende aktiviteter på stedet. Foto: Knut Randem.

De to kanalbåtene Victoria og Henrik Ibsen møtes foran campingplassen. Det er en hyggelig aktivitet å gå til slusa og se at noe skjer. De finnes også mer krevende aktiviteter på stedet. Foto: Knut Randem.

Masse aktiviteter
Skoe er opptatt av at området skal tiltrekke seg gjester som et mål hele året og ikke bare for de som bor innen en radius på to timers kjøring. De kommer nemlig i mindre grad om sommeren.
Sluseanlegget bare 300 meter fra plassen er attraktivt. Der har også Skoe leid Slusekroa av kanalselskapet, satt den i stand og satt ut driften til en driver. Men området byr også på fysiske utfordringer. Plassen byr på utleie av sykkel, kano og årets nyhet sup – et padlebrett får stående padling. Det satses ellers på merkede løyper både for gående og syklende. Ambisjonene for reisemålet Lunde er gode.
– Folk trodde jeg var gal som ville bygge en campingplass på dette området, men vi satser videre og engasjerer oss i å utvikle tilbudet i området.

Grusplassen er både quick-stop og langtidsplass med to rimelige prisnivåer. Den kan bli vinteråpent når fastliggerplassene åpner. Foto: Knut Randem.

Grusplassen er både quick-stop og langtidsplass med to rimelige prisnivåer. Den kan bli vinteråpen når fastliggerplassene på naboområdet åpner. Foto: Knut Randem.

Mulig det blir vinteråpent
Når fastliggerplassene blir tatt i bruk vil det være nødvendig å brøyte veien inn til disse om vinteren. Da vil det også bli aktuelt å brøyte grusplassen ved resepsjonen slik at sporadiske gjester kan benytte plassen hele året.
– Hvorfor ikke elektronisk innsjekking?
– Det kan bli installert i framtiden, men det er i dag en veldig stor investering og vi vil gjøre andre ting først. Dessuten skjer det også en utvikling i teknologien, sier Skoe. Foruten et servicehus og tilrettelegging av aktivitetsområdet har han også planer om en forsiktig innplanting av busker og trær slik at inntrykket mykes opp uten å stenge for utsikten.

Telemark kanalcamping AS er et familieselskap med begrenset eierspredning, og plassen er anlagt på grunnen til Skoe gård.

Les også: Telemark kanalcamping oppført i Bobilplassen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.