Bobilsalget øker igjen

1. halvår 2015: Adria øker både over og under 3500 kg. Foto: Adria.

1. halvår 2015: Adria øker både over og under 3500 kg. Foto: Adria.

Etter markant nedgang i bobilsalget i fjor og et lunket første kvartal foreligger nå salgsstatistikken for første halvår. Et merke øker markant både over og under 3500 kg.

Første halvår i fjor falt bobilsalget med 13 prosent. Hittil i år har det økt med litt over 4 prosent. Det var de store bobilene over 3500 kg som falt dramatisk i fjor mens det var en svak økning under 3500 kg. I år har fallet i salget av store bobiler stanset helt opp. De store bobilene holder nivået fra i fjor, mens salget av de mindre øker mer enn i fjor. Slik så det ikke ut etter fire måneder. Bobilforhandlerne må ha hatt det svært travelt i mai og juni. Det som så ut til å bli en ny nedgang er snudd til oppgang. Og det er de store bobilene som har hentet seg mest inn de to siste månedene.

I første halvår 2015 er det totalt solgt 1622 bobiler – 1178 under 3500 kg og 444 over. I fjor var tallene hhv 1115 og 443. For mange merker er volumene små slik at prosentvariasjonene blir store.

En tydelig trend er at samtlige kassebiler/bybobiler, eller hva du velger å kalle dem, øker salget. Blant de øvrige merkene går det litt opp og ned. Noen har flyttet omsetningen mellom vektklassene mens andre har tapt i en av kategoriene eller begge.

På vei opp
Adria skiller seg ut med tydelig vekst både over og under 3500 kg. Det bringer dem til en topp-plassering under 3500 kg bare slått av Capron-fabrikken som produserer flere merker, som ikke blir identifisert i statistikken. Deretter følger Hymer og Challenger.
Over 3500 kg tar Adria nå en femteplass etter Hymer, Carthago, Rapido og Dethleffs.

Den tidligere norske favoritten Bürstner taper tydelig både over og under 3500 kg. Blant de riktig store ser vi at Concorde har skjerpet seg med en økning på 143 prosent (fra syv til 17 biler). Der møter de Niesmann Bischoff på vei ned. Konkurrenten Morelo solgte bare tre biler i første halvår mot åtte i fjor. Det lugger åpenbart for det relativt nye merket.

Ti på topp første halvår
Når vi slår sammen registreringstallene for vektklassene både over og under 3500 kg ser vi at Hymer holder tetposisjonen, men Adria haler godt innpå.

Pössl er inne på ti på topp lista. Foto: Knut Randem.

Pössl er inne på ti på topp lista. Foto: Knut Randem.

Her er tallene for de ti største merkene i Norge, første halvår 2015:
1. Hymer, 163
2. Adria, 148
3. Rapido, 117
4. Dethleffs 109
5. Carthago, 90
6. Challenger, 87
7. Bürstner, 83
8. Pilote, 78
9. LMC, 65
10. Pössl, 56
I disse tallene har vi holdt Capron med 240 enheter utenfor da det ikke framgår av statistikken hvilke merker dette omfatter.

Tallene er levert av Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Les også: Salget av nye bobiler flater ut
Les også: Bobilsalget ned 11 prosent i 2014
Les også: Redusert bobilsalg i 2014

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.