Gjelder dette for bobiler?

Dette skiltet gjelder ikke for bobiler registrert med kode M1, M2 eller M3 i førerkortet.

Dette skiltet gjelder ikke for bobiler registrert med kode M1, M2 eller M3 i vognkortet.

Du må ha førerkort for liten lastebil for å kjøre den store bobilen, men skal du følge skiltene for lastebil? Flere har spurt om dette. Kan jeg lovlig kjøre forbi? Flere har vært usikre. Bobilverden har spurt Statens vegvesen Vegdirektoratet.

Moderne bobiler er langt sprekere enn det ryktet de har blant andre trafikanter. Derfor er det også aktuelt å kjøre forbi når forholdene tillater det.
Mange steder er det skiltet med forbud mot forbikjøring for lastebiler og da dukker spørsmålet opp; Er det forskjell på en stor bobil (over 3500 kg) og en lastebil?

Spørsmålet berører både skiltforskriften og kjøretøyforskriften, men ikke førerkortforskriften som kanskje var årsaken til din undring.

Anette Hauge i seksjon for Trafikantadferd i Statens vegvesen Vegdirektoratet gir det samlede svaret.

Et hovedskilt kan gjøres gyldig for bobil med et underskilt som dette.

Et hovedskilt kan gjøres gyldig for bobil med et underskilt som dette.

– En bobil/campingbil vil enten være en personbil eller en buss, avhengig av antall sitteplasser. Disse skal være registrert i vognkortet med kode M1 for personbil og M2 eller M3 for buss. Skilt for lastebil gjelder ikke for disse, forteller hun.

– Skilt for lastebil vil kun gjelde for de kjøretøyene som er definert som lastebil N2 og N3. Da gjelder ikke skiltet for bobil/campingbil. Hvis det i tillegg er skiltet med buss, vil dette gjelde for de bobilene/campingbilene som er registrert for buss.

Konklusjonen er altså at bobiler, uansett vekt, registrert med kode M1 i vognkortet skal følge de skiltene som gjelder for personbiler når det er skiltet med kjøretøytype – med mindre det er skiltet særskilt med bobil som symbol på skiltet eller underskilt.

Under kan du se et utdrag av kjøretøyforskriften paragraf 2-2 med de forskjellige definisjonene av biler og tilhengere:

2. Bil gruppe M: Bil for persontransport
a) Bil gruppe M 1 (personbil): Bil for persontransport med høyst 8 sitteplasser i tillegg til førersetet.

b) Bil gruppe M 2 (buss): Bil for persontransport med over 8 sitteplasser i tillegg til førersetet og tillatt totalvekt ikke over 5000 kg.

c) Bil gruppe M 3 (buss): Bil for persontransport med over 8 sitteplasser i tillegg til førersetet og tillatt totalvekt over 5000 kg.

3. Bil gruppe N: Bil for godsbefordring, herunder trekkvogn
a) Bil gruppe N 1 (varebil): Bil for godsbefordring med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg.

b) Bil gruppe N 2 (lastebil): Bil for godsbefordring med tillatt totalvekt på over 3500 kg men ikke over 12000 kg.

c) Bil gruppe N 3 (lastebil): Bil for godsbefordring med tillatt totalvekt over 12000 kg.

4. Kjøretøy gruppe O: Tilhenger til bil, herunder semitrailer

Noen skilt gjelder uavhengig av kjøretøytype.

Andre skilt gjelder uavhengig av kjøretøytype.

a) Kjøretøy gruppe O 1 (tilhenger): Tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750 kg.

b) Kjøretøy gruppe O 2 (tilhenger): Tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg men ikke over 3500 kg.

c) Kjøretøy gruppe O 3 (tilhenger): Tilhenger med tillatt totalvekt over 3500 kg men ikke over 10000 kg.

d) Kjøretøy gruppe O 4 (tilhenger): Tilhenger med tillatt totalvekt over 10000 kg.

 

OBS! Statens vegvesen har i denne artikkelen kun uttalt seg om norsk tolkning og praktisering.

Del dette med andre:

  7 comments for “Gjelder dette for bobiler?

  1. Statens vegvesen har fortolket skiltet slik det gjelder i Norge. Hva med bruken av skiltet i bl.a. Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, Belgia, Holland, Spania og Portugal hvor skiltet blir hyppig brukt i forbindelse med to-felts motorveier, nær bakketopper eller svinger med liten oversikt samt i perioder hvor det normalt er stor trafikk (rushtid, helger etc.) skiltet er da merket med underskilt som forteller når det gjelder. I bl.a. Danmark, Frankrike og Tyskland fortolkes skiltet til å gjelde biler over 3,5 tonn etter det jeg har hørt. Stemmer ikke dette?

    • Det er riktig. Statens vegvesen har uttalt seg om norske regler. Vi har ikke tilstrekkelig informasjon nå til å skrive noe om eventuelle avvik i andre land.

  2. Skal det stå spesielt bobiler/tegning av bobil over 3500 kg ved vektkontroll.
    Ved bare tegning av lastebil over 3500 kg slipper vi. Min bil er 3850 kg.
    Stoppet ved vekta i Lærdal ( tegning lastebil 3,5 t.) Kontrolløren sa jeg slapp, kontroll ved Leira, Fagernes kjørte innom, ble kontrollert. Usikker.

  3. Jeg har D1 (og D1E)
    M1 faller vel utenfor D1, siden D1 er føring av motorvogn godkjent for transport av FLERE enn 8, men høyst 16 passasjerer i tillegg til fører.
    Synes det er tragikomisk at jeg kan kjøre 12 tonns vogntog med 16 passasjerer og full tilhenger. 8 meter + tilhenger.
    Men en bobil på 5 tonn har jeg ikke lov til.
    Er dette blitt eller kommer det til å endre seg?

  4. Min N2 lastebil, har 460 hk og 1150 NM, og har en akselerasjon som overgår 99.9999% av alle bobiler som noensinne har vert produsert, til tross for totalvekt over 3500 kg.

    Jeg får altså ikke kjøre forbi.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *