Salget av nye bobiler faller for første gang på flere år. Etter år med voldsom stigning har markedet i år trukket pusten. Det kan også se ut som om det er en større forskyvning i salget på bekostning av bobiler over 3500 kg. Men det skjer også ting i bruktmarkedet.
I første halvår ble det nyregistrert 1557 bobiler. Det er 238 færre enn samme periode i 2013 og en nedgang på om lag 13 prosent.
Bobiler under 3500 kg øker svakt, mens fallet for de tyngre bobilene er dramatisk. Enkelte merker har blitt redusert med mer enn 60 prosent i segmentet for store bobiler.
Noen merker det bedre enn andre
Blant merkene, som identifiseres under eget navn i statistikken for nyregistreringer, er det Challenger som har solgt flest nye bobiler under 3500 kg i første halvår. Merket har også opprettholdt sitt nivå fra tilsvarende periode i fjor med 129 solgte i år.
Capron-konsernet topper statistikken over nye bobiler med 249 solgte enheter, men dette omfatter flere merker, som ikke er identifisert i statistikken.
På de neste plassene følger Bürstner, Adria, LMC, Hymer, Rapido og Dethleffs.
Det er ellers interessant å se at Roller Team har kommet seg på inn på markedet med 19 solgte enheter mot ingen et år tidligere.
Økningen i bobilsalg under 3500 kg har vært på beskjedne 2,5 prosent fra i fjor.
Over 3500 kg måtte de tre største merkene i 2013 – Dethleffs, Hymer og Cartago – se at nedgangen i første halvår 2014 har vært dramatisk. De er fortsatt størst, men Hymer troner nå øverst med 70 solgte bobiler over 3500 kg.
Dethleffs opplevde det største fallet her, men det ble mye kompensert av en vesentlig økning av salget under 3500 kg. Rapido holder fjerdeplassen i segmentet over 3500 kg.
Nybilsalget av store bobiler har blitt redusert med hele 37 prosent.
Brukt selger bedre
– Både vi og andre forhandlere merker denne tendensen, sier Odd Askjem, president i Norsk Caravanbransjeforbund (NCB).
– Mange forhandlere har til gjengjeld solgt vesentlig flere brukte bobiler enn tidligere. Selv har vi i Askjems økt bruktsalget med 20 prosent. Både vi og mange andre forhandlere vil gå inn i høstsesongen med vesentlig færre brukte bobiler på lager enn tidligere.
– Økningen i salget av brukte bobiler har vært rene salg. Det vil si at det ikke har vært snakk om innbytte, men salg til nye kundegrupper. På sikt vil det føre til flere kunder som skal ha nye bobiler etter sin første bobil, sier Askjem.
– Forhandlerne har forberedt seg for dette. I NCB har vi kjørt kurs for selgere med vekt på å fokusere på salg av brukte bobiler. Dette har vært en bevisst strategi. Vi har også fokusert på behovet for riktig pris på brukte bobiler slik at forhandlerne også kan tjene penger på disse.
– Var nedgangen i salget av store bobiler like planlagt?
– Både vi og fabrikkene har kalkulert med en slik nedgang. Mange eldre bytter til mindre bobiler. I tillegg har salget av bybobiler – vans – økt markant.
– Vi tror denne trenden vil fortsette, men ikke like tydelig som i første halvår, avslutter Odd Askjem.
Vi tar forbehold om at ikke alle merker blir identifisert under eget navn i statistikkene. Tallene er hentet fra Opplysningskontoret for Veitrafikken.
Les også: Øker bobilsalget når markedet går ned.