Det blir likevel intet avgiftssjokk på nye bobiler fra 2019. En ny målemetode kunne gjort bobiler inntil 300 000 kroner dyrere. Regjeringen utsetter sitt vedtak i et år.
Bobilverden.no kunne lørdag i to grundige artikler fortelle om hvordan den nye målemetoden for utslipp – WLTP – slår ut for avgiftene for nye bobiler. Regjeringen har mulighet til å justere avgiftsberegningen slik at den tilpasses den nye målemetoden. Dette har imidlertid Regjeringen ikke ønsket å svare på. Før nå.
Til VG i dag bekrefter finansminister Siv Jensen (Frp) at Regjeringen legger opp til å utsette overgangen til avgiftsberegning basert på CO2-utslipp målt etter nye regler (WLTP) til 2020.
Samtidig bekrefter Jensen overfor VG at målemetoden WLTP vil bli innført neste år:
– Vi forstår godt at det har vært stor usikkerhet. Det nye målesystemet kommer, men det er for få biler som er registrert med den nye målemetoden. Det gir stor usikkerhet om konsekvensene, så vi utsetter fra statsbudsjettet i 2019 til 2020.
På spørsmål om avgiftshoppet kommer i 2020 i stedet,svarer hun at de nå får mer tid til å se på eventuelle justeringer.
– Forutsetningene har hele veien vært et nøytralt opplegg, hvor avgiftene samlet ikke skulle øke, sier Jensen.
Presset for å få til en avklaring om målemetoden og avgiften har etter det Bobilverden.no erfarer vært enormt. Det er trolig derfor finansminister Jensen rykker ut med saken nå og ikke venter til Statsbudsjettet legges fram i oktober.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: Prissjokk på bobiler? + 150 000 – 300 000?
Les også: Forbruk, forurensning og rekkevidde – dramatiske endringer
x