Prissjokk på bobiler? + 150 000 – 300 000 kroner?

Bobilproduksjonen setter nye rekorder i Europa. Disse kan bli fra 100.000 til 300.000 dyrere i Norge hvis ikke regjeringen i statsbudsjettet for 2019 justerer grenseverdiene for miljøavgiftene i forhold til nye målemetoder i WLTP. Illustrasjonsfoto.

WLTP målemetode for miljøutslipp vil gi vesentlig høyere utslippstall enn den gamle NEDC normen, men kjøretøyene slipper ut nøyaktig like mye klima- og miljøgasser som tidligere.

Miljøavgiftene for kjøretøyer regnes ut fra utslipp. Hvis ikke noe gjøres politisk med grenseverdiene for miljøutslipp fra kjøretøyer, vil den nye målemetoden WLTP få dramatiske priskonsekvenser for bobiler. Anslaget på prisøkninger ligger på mellom 20 og 30 prosent, hvis avgiftene som tidligere regnes rett ut fra utslippstallene. For en vanlig bobil kan avgiftsøkningene resultere i prishopp på fra 100.000 til 300.000 kroner. Dette vil ikke bransjen kunne tåle, mener generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund (NCB), Geir Holm.

«Billistene skal ikke straffes»
Sitatet er hentet fra et innlegg av samferdselsminister Ketil Solvik Olsen 15. februar i år, hvor han går imot å øke kostnadene ved bilbruk ved økte miljøavgifter. Danmark og Finland har vedtatt å redusere WLTP tallene med henholdsvis 21 og 25 prosent, for å beholde avgiftsnivået uendret. Sverige vil bare delvis innføre WLTP.

Etter det vi kjenner til, er det ikke tatt noen beslutninger i Regjeringen om hvorvidt avgiftene skal følge de nye WLTP tallene for kjøretøyer, eller om man skal justere ned avgiften pr. enhet CO2 og enhet NOx, slik at avgiftene vil bli opprettholdt på samme nivå med WLTP som med NEDC. Vi har underhånden fått vite at disse spørsmålene vil «bli avklart i statsbudsjettet» som kommer i begynnelsen av oktober.

Uholdbart
Dette er en uholdbar situasjon for caravanbransjen som over tid må leve med usikkerheten om hvilke avgifter de må ut med for bobiler som bestilles nå, men skal leveres i 2019. Vi stilte derfor følgende spørsmål til finansminister Siv Jensen og samferdselsminister Ketil Solvik Olsen:

1. Vil Regjeringen i Statsbudsjettet justere ned avgiften pr. enhet CO2 og NOx fra kjøretøyer/bobiler slik at miljøavgiftsnivået totalt ikke øker ved innføringen av måleverdier fra WLTP i stedet for NEDC?

2. Hva ser regjeringen for seg av konsekvenser for Norges caravanbransje om disse justeringene ikke gjøres?

Spørsmålene er ikke besvart. (Oppdatert: Se ny lenke nederst=

Tekst og foto: Bjarne Eikefjord og Sven Furuly,
Bobil- og Caravanmagasinet

Les også: Hva er grunnen til den mulige avgiftsøkningen?
Les også: Avgiftsjokket utsatt et år?

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.