Snart kommer klassikeren i moderne utgave

Grand California 600 har høyt tak med plass til ekstra sengeplass. Foto: Knut Randem.

California må vel betegnes som bobilveteranen over alle? Den klassiske ”folkevognbussen” får nå sin moderne etterfølger. Hippiepreget er borte. Nå er det minimalismen som råder.

For et år siden viste Volkswagen fram prototypen på sin nye California på Caravan salon i Düsseldorf. På årets messe viste de hvordan den blir. Langt mer strippet for fancy detaljer enn i prototypen, men trolig mer konkurransedyktig i pris i denne utgaven.

I Grand California 600 kan du velge å ha slike uttrekkbare senger under taket. Foto: Knut Randem.

 

VW California kommer i tre utgaver. En Grand California 600 med soveplass til fire personer. To sover da oppunder det forhøyede taket på en seng som ikke er mer enn 165 cm lang. Sengene bak er 195 cm lange.

Lasteplass under sengene bak. Foto: Knut Randem.

Grand California 680 er en lavere utgave, men har fortsatt ståhøyde inne. Den har kun soveplass til to personer bak. Her er sengelengden oppgitt til 200 cm. De er begge bygget på Crafter.

Den tredje utgaven har hevetak og blir avgiftsmessig uinteressant for Norge på grunn av for lav takhøyde i kjørbar stand.

En verdig arvtaker?
Det er ikke mye her som minner om den gamle, klassiske California-en. Det er få om noen fellestrekk. Den gamle California ser ut som en dokkevogn ved siden av. Grand California her blitt en stor og ruvende bobil, men er kompakt innvendig. Kanskje for kompakt? Den har heller ikke fått den utveksten bak som ble vist på prototypen.

Interiøreret er helt klart minimalistisk og holdt i hvitt med tekstiler i seter som eneste fargeelement. Foto: Knut Randem.

Stilen i interiøret er helt klart minimalistisk. Her er det ikke treslag og annen staffasje som forstyrrer for den som vil ha rene linjer og glatte flater.

To bluss og kompakt kjøkkenbenk. Foto: Knut Randem.

Kjøkkenet er plassert slik det oftest er i en bybobil – delvis foran skyvedøra. Kjøleskapet er plassert i døråpningen i enden av kjøkkenbenken.
I kjøkkenbenken er det bak et lokk plassert uttak for strøm og usb med tilgang fra utsiden.

Badet i prototypen var av typen du trekker ut og deler rommet med. Slik ble det ikke i den endelige utgaven. Badet er tradisjonelt innredet med dusj, toalett og vask, men på liten plass. Vasken vippes opp når du skal på do eller dusje.

Modellene blir leveringsklare i 2019, men tidspunktet er foreløpig noe uklart. Overfor Bobilverden.no ble det på messa antydet levering på senvinteren i 2019.

Grand California vil nok få sin tilhengerskare, men de ligner trolig ikke så mye på de tradisjonelle bobilistene. Tror Bobilverden.no.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  2 comments for “Snart kommer klassikeren i moderne utgave

  1. Jeg er spent på hva prisen blir på denne. VW California i vanlig utførelse har jo ikke vært tilgjengelig i Norge fordi den blir avgiftsberegnet som personbil pga de nye kravene til innvendig høyde, bredde og lengde som blei innført fra 1. januar 2009. Men Grand California matcher vel norske myndigheters spesielle krav for at den kan tas inn som bobil (M1)

  2. B.v. skriver om den nye VW «Grand California» som nettopp hadde premiere på Caravan Salon Düsseldorf. Det var på høy tid at VW fikk klar et nytt konsept bygd på sin Nye Crafter. Andre «bybobil»-ombyggere har jo for lengst lansert sine produkter basert på denne. Hva nå med Norge ? Vil Møller-gruppen være salgsleddet her hjemme ? Ganske overraskende å registrere at denne STORE NYHET ikke blir omtalt på deres hjemmeside ! (som Nyttekjøretøy) Mener de den blir for dyr ? Hva blir prisen ? Vil Møller/VW være tilstede på Caravanmessen på Lillestrøm for å vise frem «Grand California» ? – eller vil det bli en bomtur å oppsøke messen for et slikt skue ? ( messe allerede denne uken – så svar er nært forestående ! )
    B.v. skriver i artikkel at det kommer 3 modell-varianter ,- der en har hevetak og derfor ikke aktuell for Norge – tror dere har blandet inn en California/T6 her ,- som jo har basis i Transporter – og som ganske riktig ble felt av duste-regelen som kom 1. januar 2009. (ref. 1. kommentar) En regel som i Norge diskvalifiserer smarte, kompakte, innovative, energisparende og miljøvennlige bobil-konsepter ! Altså lav og liten under fart – og ekspandere til stor og rommelig når camping-modus !
    Hilsen California-entusiast / smf , (tidl. Cali.T5-2007)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *