Vinterdekk er forbudt

vinterdekkNoen kjører med vinterdekk hele året. Det er ikke så lurt. I følge NAF har ikke vinterdekk egenskaper som passer for varmegrader. Men noen steder er det også forbudt å bruke vinterdekk om sommeren.

Det tyske motsvaret til NAF, Adac melder på sine nettsider at Italia har innført forbud mot bruk av vinterdekk om sommeren. Forbudet ble innført 15. mai i år.

Forbudet gjelder imidlertid  ikke for alle biler. Forbudet gjelder for vinterdekk med hastighetsindeks Q eller lavere. Forbudet gjelder også biler hvor dekkene har lavere hastighetsindeks enn bilens maksimale hastighet.

Dekkindeksen framgår av den siste bokstaven i dekkenes betegnelse. Straffen for overtredelse av forbudet er i følge Adac fra 419 til 1682 Euro. Bilen kan i noen tilfeller beslaglegges. Så det er kanskje best å legge om til sommerdekk før du reiser til Italia..

Del dette med andre:

  4 comments for “Vinterdekk er forbudt

  1. Ja vinterdekk er for mange forbudt å benytte som sommerdekk. For det en særregel vi har i Norge at man kan bruke vinterdekk som sommerdekk, fordi man har lov å ha Q som hastighetsindex på vinterdekk, selv om vognkortet sier høyere. Det gjelder ikke i de andre land i Europa som krever at skal vinterdekkene benyttes som sommerdekk, skal de ha hastighetsmerking som i vognkortet.

    Italia er nå første land som det blir forbudt å kjøre med vinterdekk om sommeren selv om hastighetsindeksen er som angitt i vognkortet.

    For oss personlig blir det ikke noen Italiatur i år, siden jeg har valgt å kjøre med vinterdekk i sommer. For en annen særregel som er i Norge er at kjøretøy over 3,5t skal ha minimuum 5mm mønsterdybde på vinterdekkene og det ville ikke mine vinterdekk ha greid en sesong til. Derfor velger jeg å benytte vinterdekk som bare er halvslitt som sommerdekk, for som sommerdekk er mønsterdybden minimum 1,6mm.

    På større lastebiler som vinterdekkene nye har mye større mønsterdybde enn på våre bobiler som #bare» har 8-10mm når de er nye, virker det mye mer logisk å forstålig.

    Vegdirektoratet er heldigvis ikke enige med NAF og Dekkbransjen at det er «så» farlig å benytte vinterdekk om sommeren i likhet med de fleste andre lands myndigheter.

    Så mye tyder på at jeg nå kommer til å kjøre med vinterdekk hele året fremover for ikke å «kaste» dekk som ikke er halvslitt engang. Og jeg velger å kjøre med vinterdekk istedet for «helårdekk» så har jeg ihvertfall de beste dekkene for en årstid, istedet for et kompromiss i begge årstidene.

    Så får folk mene hva dem vil om mitt valg, jeg gjør ihvertfall ikke noe som er ulovlig. Så lenge jeg holder meg unna Italia.

    Var litt kipt at regelen kom i år fordi vi hadde tenkt oss til Sicilia som vi ikke fikk til sist sommer. Så vi får se til neste år, for jeg har jo sommerdekkene som har endel km. igjen, så de kommer på neste sommer.

    • Kjører på M/S. Dekker hele året, i Europa og Marokko, og her hjemme. Har brukt denne dekktypen i 25 År. Fungerer meget bra ingen problemer.

    • Tor H
      På Continental vanco fourseason er det 12mm mønsterdybde, disse dekkene er ms merket og kjører like godt hele året, selv på is i nord Norge og snø i Lappland, som på Autoban, dette har jeg testet over flere år, helt klart 5mm som vinterdekk er ikke mere mønster en det burde vært på slike biler som vi har Tor H, 3500 + + +,

  2. Kjører på M/S. Dekker hele året, i Europa og Marokko, og her hjemme. Har brukt denne dekktypen i 25 År. Fungerer meget bra ingen problemer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.