På Morelos stand på CMT i Stuttgart møtte vi en gruppe vestlandske bobilister. De har planer om å kjøpe fire bobiler i denne størrelsen i år og neste år. De forbereder seg grundig.
I sommer besøkte de Schlüssfeld og de tre fabrikkene Morelo, Concorde og Phoenix for å se på produksjonen.
Ernst Ove Hjartnes og Reidar Sæbø synes det er nyttig å se produksjonen slik at du får forståelse for hvordan bilen er bygget opp. Det anbefaler de flere å gjøre.
– Vi var en hel dag på Morelo-fabrikken og Andreas (Wolfer-Heimann) tok seg av oss hele dagen. Det synes vi var helt fantastisk, sier de to. Han fikk så vidt et varsel kvelden før om at de kom.
– Hos en annen leverandør var det ingen som hilste på oss. Det er klart at en slik serviceinnstilling teller med når du skal gjøre et slikt innkjøp.
– Hos Morelo fikk vi se alle deler av produksjonslinja og hvordan de monterer utstyret før de monterer veggene. Hos Phoenix setter de opp veggene først og bærer alt utstyret inn døra og monterer det innenfra. Det er klart at det blir lettere å komme til da, sier Hjartnes og Sæbø. Halvt ertende til Morelos salgssjef Andreas Wolfer-Heimann.
Wolfer-Heimann reagerer momentant og trekker oss med inn i Loft for å vise at her er det lett tilgang til alt servicearbeid. Dette har de lagt vekt på, blir vi fortalt.
Han legger også til at de har korte produksjonslinjer for å hindre skader på deler under intern transport i fabrikken.
Vi henger oss på i diskusjonene flere av vestlendingene har med Wolfer-Heimann. Her diskuteres det friskt om tilpasninger og om det er nødvendig med garasje eller ikke.
Garasje er noe Wolfer-Heimann fraråder. Han synes det er alt for dyrt i forhold til totalen, og da en i gruppa vil modifisere garasjestørrelsen fordi han ikke vil ha en bil der, ser Wolfer-Heimann strengt på ham og spør om hvem han skal selge denne bilen til om noen år.
Vi registrerte ikke at noen av vestlendingene hadde interesse for Loft eller Alkoven, men vi forsto at Morelo lå langt oppe på lista over ønskekjøp. Alle modellene på standen ble gransket, men de hadde et felles ønske om å holde seg under 7500 kg.
Første del av denne artikkelen kan du lese her.