Alkove + kortere Morelo

Nye Morelo Loft vist for første gang på CMT i januar. Foto: Knut Randem.

Nye Morelo Loft ble vist for første gang på CMT i januar. Foto: Knut Randem.

Morelo Loft sett bakover. Foto: Knut Randem.

Morelo Loft sett bakover. Foto: Knut Randem.

Den tyske produsenten Morelo er forholdsvis ny i markedet, men har på kort tid fått et navn blant bobilister med biler i Concorde- og Phoenix-størrelsen. De tre merkene produseres da også i samme by. På CMT viste Morelo for første gang sine to nyeste modeller Morelo Loft og Morelo Alkoven. Her møtte vi også en gruppe bobilister fra Vestlandet. De var i kjøpemodus.

Morelo Loft er egentlig en modifisert Morelo Manor. Den er også bygget på en Iveco, men med et svakere chassis enn ”storebror”. Den har også færre avanserte detaljer enn den større modellen. For eksempel har denne fått standard dør og ikke kodestyring.
Alt i alt har modifikasjonene gjort Morelo Loft om lag 20.000 euro billigere enn Monor i det tyske markedet. Prisen ligger nå på +/- 140.000 euro i enkleste utgave avhengig av hvilken modell du velger.

Morelo Loft leveres i fire utgaver. To over og to under åtte meter. Interiørmessig er bilene svært like. Lengde på sofa og bredder på skap er det eneste som gjør forskjellen i lengde. De to korteste har også tverrstilt seng i hekken. Den største av dem veier 6700 kg.

– Selv om Loft er bygget med utgangspunkt i Manor, så har modellene et helt nytt møbelkonsept som omfatter gardiner, lær og stoffkombinasjoner samtidig som vi har endret en del av soverommet og gjort det friskere med et mer ungdommelig design, forteller salgssjef Andreas Wolfer-Heimann i Morelo Reisemobil GmbH.

Morelo Alkoven bygget på MAN er det nye store tilskuddet i Morelos kolleksjon. Foto: Knut Randem.

Morelo Alkoven bygget på MAN er det nye store tilskuddet i Morelos kolleksjon. Foto: Knut Randem.

Stor MAN

Foto: Knut Randem.

Foto: Knut Randem.

Den andre nyheten med navnet Morelo Palace Alkoven er som navnet sier bygget videre på konseptet fra Palace. Den vesentligste forskjellen er imidlertid at denne er bygget på en MAN TGL 8.220 og så har den, som navnet sier, fått en sovealkove over førerhuset. Førerhuset er også adskilt fra salongen, men det er mulig å gå direkte mellom førerhus og salong når senga over førerhuset vippes litt opp.

Også Morelo Alkoven leveres i fire utgaver. Den minste av dem er 899 cm og registreres for 8800 kg. Det er i hovedsak størrelsen på soverommet i hekken som øker lengden på de større utgavene av Morelo Alkoven.

Hos Morelo møtte vi også en gruppe med kjøpelystne vestlendinger. Les mer om dem og Morelo her.


Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *