Stellantis satser på at elektriske biler skal dominere

Fiat og de 13 andre bilmerkene i Stellantis-konsernet blir forpliktet til å levere de beste helelektriske løsningene i sine klasser.

Fiat lanserte sin e-Ducato i april 2021. Ducato brukes både som bybobiler og som påbyggningskjøretøy for halv- og helintegrerte bobiler. Foreløpig er rekkevidden på e-Ducato bare egnet til lokal varetransport. Foto: Fiat.

Stellantis, som blant annet har Fiat i sin portefølje, har som mål at mer enn 70 prosent av kjøretøysalget i Europa og 40 prosent i USA skal være lavutslippskjøretøy innen 2030. Målsettingen er at deres 14 merker skal være bes på helelektriske løsninger i sine klasser.

I dag ble det kunngjort at Stellantis har signert en bindende femårig avtale med Vulcan Energy Resources Ltd om levering av lithium hydroksid for bruk i batterier i elektriske kjøretøy fra Stellantis-merkene.

Fram til 2025 planlegger Stellantis å investere mer enn 30 milliarder euro fram til 2025 i elektrisifisering og programvare. Fra 2026 skal Vulcan starte sine leveranser, forteller Stellantis i en pressemelding. 

Avtalen med Vulcan er viktig for å sikre en garantert tilgjengelighet av viktige råmaterialer til kjøretøyenes batteripakker. Vulcans Zero Carbon Lithium-prosjekt i Rhindalen bruker geotermisk energi til å produseres lithiumhydroksid av batterikvalitet fra saltlake med geotermisk energi uten bruk av fossilt brensel. Dermed skal CO2-utslippene fra prosessen bli redusert.

I oktober kunngjorde Stellantis tilsvarende avtaler om batterisamarbeid med Samsung og LG i Nord-Amerika.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.