Regjeringen har fått i land budsjettet etter forhandlinger med SV. Dieselavgiften øker med 4 øre i forhold til regjeringens forslag, men er fortsatt 28 øre lavere enn Solberg-regjeringens forslag.
Da Solberg-regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett for 2022, beregnet NAF at det ville bety en økt avgift på diesel med 47 øre. Støre-regjeringen kompenserte CO2-komponenten i avgiften med lavere veibruksavgift. Dermed ble økningen redusert til 15 øre i deres forslag.
Etter forhandlingene med SV for å få flertall i Stortinget for statsbudsjettet endte det med at avgiften på diesel øker med 4 øre mer enn regjeringen opprinnelig foreslo. Likevel er dette 28 øre lavere enn Solberg-regjeringens forslag. Slik NAF har beregnet det.
NAF reagerer sterkt på avgiftøkningen og påpeker at målet om 55 prosent reduksjon i klimagassutslippene etter 2030 kan nås uten økning i drivstoffavgiftene. Det kan skje takket være den raske innfasingen av elbiler og økt bruk av biodrivstoff.
– Om flertallet likevel vil øke drivstoffavgiftene framover, forventer NAF at bilistene kompenseres krone for krone i andre bilavgifter, sier NAFs kommunikasjonssjef Camilla Ryste.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
NAF har ingen troverdighet lenger, er blitt altfor politisk.