Sporing stopper tyven

En bobil parkert på en offentlig parkeringsplass trenger ikke nødvendigvis være trygg. Med elektronisk søkeutstyr, kan uvedkommende fange opp signalene fra trådløse nøkler og lage en kopi, både til døråpning og til startsperren.

En bobil parkert på en offentlig parkeringsplass trenger ikke nødvendigvis være trygg.

Årlig stjeles et større antall kjøretøyer. Bobiler og campingvogner er ikke unntatt. BoCM (Bobil- og Caravanmagasinet) har testet ut et nytt system, som kan spore stjålne kjøretøyer via satellitt – uten at tyvene aner noen ting før håndjernene klapper på.

Moderne elektroniske låser med fjernkontroll er langt fra så sikre som mange tror. Signalene fra fjernkontrollene kan fanges opp og kopieres, og dermed har tyven fått tilgang til kjøretøyet. Via avanserte dataprogrammer, kan så tyvene kopiere både nøkkelkoder og startsperrekoder, og dermed er det fritt fram for tyver å ta med seg kjøretøyet når de måtte ønske. Det som er enda verre for de riktige eierne, er at innbruddene og tyveriene ikke etterlater fysiske spor. Blir kjøretøyet gjenfunnet, fremstår det som «nøkkelkjørt», som det heter i forsikringsselskapenes vokabular. Dermed kan eieren både miste erstatningen, og det som verre er.

Omregistreres
Et stjålet kjøretøy, for eksempel en bobil rett før feriestart, er således en meget stor greie for de fleste familier. Mange kjøretøyer som stjeles, fraktes raskest mulig ut av landet til steder hvor det ikke er alt for streng kontroll med omregistreringer. Det er således mange stjålne kjøretøyer som er gjenfunnet registrert i andre land, og langt enda flere som aldri gjenfinnes overhodet. Men nå kommer sporingssystemer som gjør at ingen tyver skal føle seg forsikre, for «Storebror ser dem» nesten uansett hvor de måtte forsøke å ta veien. BoCM har testet ut ett av systemene som nå introduseres i Norge, og vår «bobiltyv» var ikke helt høy i hatten da politiet etter en liten time banket på ruta, beordret ham ut av bilen og smekket håndjernene på plass. Her er historien om hele testen.

Nettbrettet med søkemotorappen ble slått på. Som det fremgår, kan tyverisikringen kombineres med en rekke andre tiltak.

Nettbrettet med søkemotorappen ble slått på. Som det fremgår, kan tyverisikringen kombineres med en rekke andre tiltak.

GSM sender
I en bobil ble en liten sender installert på et «hemmelig sted». Denne senderen, eller sporingsenhetene, kan deles inn i 2 typer, avhengig av bruken. Enten en fastmontert GPS Tracker som kobles til ekstern strømkilde eller en oppladbar GPS Tracker som enkelt kan flyttes rundt. GPS enheten inneholder en GPS chip, en GSM mottager med et SIM kort og et batteri. GPS chipen henter posisjonen via satellitter og sender informasjonen til for eksempel et nettbrett eller mobiltelefon hvor en app sørger for at alle bevegelsene kan følges på et kart. Da kan man enten sitte tørt og godt og følge det stjålne kjøretøyet og derfra for eksempel dirigere politiet til riktig sted, eller man kan selv følge etter i en annen bil. Og, det hele skjer altså uten at tyvene vet at de blir fulgt med argusøyne i alle bevegelser.

Tester utstyret
BoCM la opp en test slik at en bobil med sporingsutstyr skulle fjernes fra en offentlig parkeringsplass og kjøres til et sted som var ukjent for både eier og utstyrsoperatørene.
Hvis alt fungerer som planlagt, vil både eier og sikkerhetsselskapet få varsel så snart kjøretøyet forlater plassen det står på. Deretter iverksettes sporingen, og da skal man kunne se på kartet både hvor kjøretøyet befinner seg, og hvilke veier det har blitt kjørt. Vi ville deretter følge etter den bortførte bobilen. For å gjøre det hele så realistisk som mulig, hadde vi gjort en avtale med Manglerud politistasjon om at en politipatrulje skulle «bistå» med å gjenvinne bilen, for det er noe som privatpersoner verken har forutsetninger eller myndighet til å gjøre på egen hånd. Og slik gikk hele testen.

Jakten er i gang. Nettbrettet med søkeutstyret og to fra sikkerhetsselskapet sammen med BoCM er på sporet, spenningen er om vi finner den «stjålne» bobilen som skal kjøres til et ukjent sted.

Jakten er i gang. Nettbrettet med søkeutstyret og to fra sikkerhetsselskapet sammen med BoCM er på sporet, spenningen er om vi finner den «stjålne» bobilen som skal kjøres til et ukjent sted.

Bobilen er borte
Vår «bobiltyv» hadde for testens skyld, fått låne en nøkkel, men han var kledd mistenkelig, og tok seg inn i en parkert bobil på en offentlig parkeringsplass midt på formiddagen med mye folk rundt. Til tross for flere innlagte mistenkelige bevegelser rundt bilen, var det ingen som reagerte, og bilen ble startet opp og kjørt ut fra plassen uten problemer. Akkurat som det ville vært om noen hadde hacket kodesignalene i den elektroniske nøkkelen og laget en kopi. Men, det var ikke lenge før jegerne var på sporet. Da bilen kjørte ut av området, ble eieren varslet gjennom både SMS og e-postmelding. Et helt vanlig nettbrett ble koblet opp til bilens GSM sender via en app, og der kunne man se hvor bobilen tok veien, og eieren bestemte seg for å følge etter.

«Storebror ser deg». Til tross for flere stopp og krumspring underveis, søkeutstyret fulgte bobilruten som en klegg. Alt som skjedde underveis ble behøring registrert og dokumentert for ettertiden.

«Storebror ser deg». Til tross for flere stopp og krumspring underveis, søkeutstyret fulgte bobilruten som en klegg. Alt som skjedde underveis ble behøring registrert og dokumentert for ettertiden.

Umulig å lure
Nettbrett ble medbrakt i en annen bil, og via dette kunne vi følge den «stjålne» bobilen på dens vei gjennom storbyens gater og veier. Det ble kjørt litt på kryss og tvers, men sporingsprogrammet lot seg ikke lure. Et tydelig rødt spor på det elektroniske kartet viste absolutt alle bevegelser, herunder også et par stopp underveis. Med adresser og det hele. Til slutt parkerte «tyven» bilen et sted hvor han mente at en bobil ikke ville tiltrekke seg oppmerksomhet, det vil si rett utenfor en større campingplass. Men det nyttet ikke. På kartbildet kom det endatil opp bilde av stedet hvor bobilen var parkert, og etter litt kom vi fram til stedet, og der sto bobilen parkert delvis bak noen andre bobiler. Fra utsiden kunne intet observeres om at det var noe unormalt, men senderen fortalte omtrent ned på nærmeste meter posisjonen.

Bilen stanset, på oversiktskartet ble den lokalisert med en feilmargin på rundt 1-2 meter. «Jegerne» nærmet seg forsiktig for ikke å skremme bort «viltet».

Bilen stanset, på oversiktskartet ble den lokalisert med en feilmargin på rundt 1-2 meter. «Jegerne» nærmet seg forsiktig for ikke å skremme bort «viltet».

Trodde seg trygg
I denne saken endte det med at «biltyven» ble «arrestert» av politiet, men langt de færreste blir oppdaget på denne måten, fortalte politifolkene som var tilkalt som en del av testopplegget. Dessverre er det alt for mange stjålne kjøretøyer som aldri kommer til rette, og for oppklaringsformålet vil denne typen sporingssystemer ha mye å bety. Kanskje aller mest som forebyggende tiltak, da ingen tyver ønsker å få politiet uventet på besøk. Det opplyste også «vår biltyv» som erkjente at han ikke var helt høy i hatten da politiet dunket i vinduet og dro ham ut av bilen, til tross for at han visste at dette inngikk i selve planen.

Politiet ankommer etter bare noen få minutter, og blokkerer samtidig utkjørselen fra parkeringsplassen.

Politiet ankommer etter bare noen få minutter, og blokkerer samtidig utkjørselen fra parkeringsplassen.

Kostnader
Track Norge AS er firmaet som tilbyr den løsningen BoCM testet ut. De har en norskutviklet plattform, iTracker.no, hvorfra de leverer tjenester som spenner fra elektronisk kjørebok for firmabilbrukere til sporing og sikring av verdier. Plattformen fungerer på alle enheter og digitale formater, og gjør at man kan følge de sikrede enhetene fra smarttelefon eller nettbrett, uavhengig av om man bruker Apple, Android eller Windows Mobile.

Håndjernene smekkes på, bilen er sikret og kan bringes tilbake til sin rettmessige eier.

Håndjernene smekkes på, bilen er sikret og kan bringes tilbake til sin rettmessige eier.

Prisen for selve det tekniske utstyret ligger på rundt et par tusenlapper, og deretter påløper årlige kostnader for GSM SIM kort. Sett opp mot en bobil med prislappen fra en halv million og oppover, er ikke sikringskostnadene avskrekkende. Og at dette virker, det kan fagsjef i NBCC, Jørgen Snoen, bekrefte, idet det var han som spilte «bobiltyv» under denne testen, og som til sin store overraskelse ble halt ut av bilen på et sted han trodde seg helt trygg fra å bli funnet.

ETTERSKRIFT 
Bobil og Caravan Magasinet kjørte denne saken så realistisk som mulig, for å vise hvor lett det i realiteten er å kunne ta med seg for eksempel en parkert bobil. Samtidig får vi en illustrasjon om hvordan moderne sporingssystemer virker.

BoCM vil takke fagsjef i NBCC, Jørgen Snoen, som velvillig spilte rollen som «bobiltyv» og Manglerud Politistasjon i Oslo som stilte med patrulje under avslutningen for å vise hvordan politiet jobber med denne typen saker.

Vi viderebringer også oppfordringen om alltid å kontakte politiet fremfor å ta saken i egne hender når og hvis man skulle bli utsatt for noe tilsvarende, idet det kan medføre risiko for privatpersoner å selv gripe inn overfor kriminelle.

Tekst og foto: Bjarne Eikefjord, Bobil- og Caravanmagasinet (BoCM)

Del dette med andre:

  4 comments for “Sporing stopper tyven

  1. Jeg er skeptisk fordi det helt sikkert er en enkel sak for de som skal stjele bilen, søke opp senderen på samme måte som de gjør med nøkkelkoden. De er jo proffe.
    Har Track Norge noen garanti eller tester som viser at senderen ikke kan spores av de som allerede har fanget opp opp låskoden?
    Det å kjøpe,installere og betale abn. for så å sitte igjen med utgiftene til dette og i tillegg miste bilen, vil jo bli enda mere frustrerende, da man har kjøpt utstyr som man føler seg trygg på.
    Fint med en utredning og andres meninger og kommentarer.
    Tom

  2. Skulle dette være noe nytt ? Sporing av kjøretøy har eksistert i mange år. Selv har jeg hatt sporing av bobilen i 10 år. Jeg sporer den selv . Bilen varsler med SMS om den beveger seg mere enn 10 meter. Jeg kan også avlytte førerhuset, og jeg kan slå av drivstofftilførselen fra telefonen. Monterte selv og hele greia kom på 450 kroner.

    • Produktet er nytt, ikke teknologien. Vi har selv benyttet sporing i nærmere ti år, men til en helt annen pris enn den du nevner. Fortell gjerne mer om din løsning – her eller send en epost til redaksjonen på post (@) bobilverden.no. Kanskje vi kan skrive mer om den og alarmbransjen ved en senere anledning.

      • NX-Buddy er vel så langt det beste for bobiler. Spesiallaget til formålet, inkludert alarm og mange andre bobilrelaterte funksjoner.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *