Pioner og oppfinner av en bransje

«Ikke uten familien min!» Disse ordene fra Arist Dethleffs i 1931 inspirerte ham til å designe Tysklands første campingvogn noensinne, som han kalte «Wohnauto». Fordi han ønsket å ha familien sin ved sin side når han var ute på lange jobbreiser.

«En venn av familien» har vært Dethleffs’ slagord helt fra første tur med egenbygget campingvogn.

Svært få mennesker var kjent med ordet «fritid» den gang. Familieferier var et privilegium, og turismen var fortsatt i sin barndom. Oppfinnelsen av Dethleffs-campingvognen markerte begynnelsen på en ny æra – spesielt for selskapet, som til slutt viet seg helt til produksjon av campingvogner, etterfulgt av bobiler.

Arist Dethleffs Wohnauto 1 fra 1931 startet caravaneventyret i Isny sør i Tyskland.

Mange ting har skjedd «på grunn av kjærlighet» – i liten skala så vel som i stor skala. Da Arist Dethleffs i 1931 konstruerte Tysklands første campingvogn, var det av kjærlighet til sin kone. Og fordi han til enhver tid ønsket å ha familien med seg på sine lange forretningsreiser. Sannsynligvis drømte han aldri om hvilken utrolig utvikling denne oppfinnelsen ville satt i gang i ordets rette forstand. Og ikke bare for ham og hans familie, men for mange familier. Hans forretningsreiser tok ham langt utenfor grensene til dagens Europa. Uansett hvor han tok med seg familien, var de sikker på å bli lagt merke til. Snart bestilte kundene ikke lenger bare hestepisker eller skistaver, men ville også ha en «levende bil», som Arist Dethleffs kalte sin første campingvogn.

Ferieprivilegium
På den tiden var det bare noen få som visste ordet «fritid» og høytider var et privilegium forbeholdt noen få. I dag, nesten 90 år senere, kan mange knapt forestille seg livet uten camping, som også har hatt en skikkelig boom de siste årene. Men det begynte langsomt og forsiktig. Den første «Wohnauto 1» ble ferdig i 1931. Den gjorde også tjenesten som «atelier» for kona, Fridel Dethleffs-Edelmann, som var portrett-, blomster- og landskapsmaler. Hennes kunst nådde også utstilling i New Yorker Guggenheim-Museum. Vogna vakte oppsikt, og allerede i 1932 fikk Arist Dethleffs flere bestillinger fra naboer og bekjente. I 1934 kom den første «ekte» kundevogna med betegnelsen «Tourist», firma ble etablert og i 1936 hadde Dethleffs 6 medarbeidere som skrudde sammen campingvogner i en garasje.

Bobilene kommer, her Pirat fra 1983.

Krigsstans og gjenreising
Med unntak av en serie vogner for det tyske afrikakorpset, opphørte all sivil produksjon fra 1939 til 1945. Da overtok franskmennene produksjonslokalene og brukte dem til krigsfangeleir for tyske soldater. Først i 1948 kom campingvognproduksjonen i gang igjen. 1952 kom «Camper» serien som fortsatt produseres, dog med betydelig oppgradering gjennom årene. Fra 1950 produserte Dethleffs kun campingvogner, fram til bobilene gjorde sitt inntog i 1983. Lenge var Dethleffs et rent familieforetak, men ble i 1971 solgt til Wolfgang Thrun og Jakob Eicker inn i CMC, hvor varemerkene Dethleffs, Eriba, Hymer og T.E.C etter hvert havnet.

Solgt utenlands
Hele Hymergruppen, med tilhørende merker, ble i 2019 overtatt av Thor Industrier. I mellomtiden hadde Dethleffs sett en enorm vekst i produksjon av bobiler og campingvogner under slagordet: «En venn av familien» som henviser til den opprinnelige intensjonen om å sette hele familien først i jobb og fritid. Den banebrytende ånden til Arist Dethleffs kan fremdeles føles i hele selskapet den dag i dag. Det finnes i den pågående utviklingen av modellserier, i de utallige innovasjonene og, unødvendig å si, i hjertet av Dethleffs campinghistorie – familien. I tillegg til bobiler og campingvogner av merket Dethleffs, blir bobiler og urbane kjøretøy for Pössl og Crosscamp-merkene også utviklet og produsert i Isny i Allgau, hvor Dethleffs har hatt sitt hovedsete helt siden begynnelsen i 1930.

Siste skudd på Dethleffs bobilstamme, Pulse Classic 2021.

Modellprogrammet for 90-årsdagen
Modellåret 2021 er fylt med jubileumsbiler og spesielle jubileumstilbud. I tillegg jobber selskapet med ytterligere overraskelser, som for eksempel spesielle jubileumsutgaver og attraktive jubileumspakker for både campingvogner og bobiler. Den nye campingvognserien Aero, som er designet for unge campere og småbarnsforeldre, er den første av disse. Aero serien har alt som trengs for en bekymringsløs campingtur. Camper®-serien, som i likhet med andre campingvognserier på Dethleffs, er spesielt designet for familier, får en oppfriskning i det nye modellåret. Og Nomad-serien kan se frem til tre nye oppsett som et nytt tilskudd til familien. Bobilbrukerne får også nyheter. Dethleffs presenterer Pulse Classic 90 samt Globetrotter XLI Edition som utgaver med en spesiell jubileumsutstyrspakke.

Les også: Just 90 – en serie komplette bobiler

Høydepunkter i historien
1931 – «Ikke uten familien min,» sier Arist Dethleffs og konstruerer den første campingvognen i Tyskland
1934 – De første kundemodellene heter Tourist
1936 – 6 faste ansatte jobber i avdelingen for campingvognskonstruksjon
1939 – Krigen bremser konstruksjonen. Det produseres medisinske sleder
1948 – Gjenopptak av campingvognproduksjon
1952 – Serieproduksjon: Den første Camper® ruller av produksjonslinjen
1966 – 60 ansatte bygger Dethleffs campingvogner i en kontinuerlig produksjon
1973 – Bygging av det nye anlegget på nåværende sted med 12.000 kvm produksjonsareal
1974 – Dethleffs har nå 235 ansatte og tilhører de ti største tyske campingvognprodusentene
1976 – Årlig produksjon er 4700 campingvogner
1983 – Erwin Hymer overtar Dethleffs-selskapet, og den første Dethleffs bobilen, en Pirat, ruller av produksjonslinjen
1992 – Utvidelse av produksjonen med 6.300 kvm
1996 – 14. februar dør Arist Dethleffs i en alder av 88 år i Isny
2001 – Det bygges en ny produksjonshall, en malingsbutikk og en ny hovedport
2006 – Forlengelse av administrasjonen; I 75-årsjubileet for campingvognen har Dethleffs mer enn 850 ansatte og produserer 7.150 bobiler og 5.950 campingvogner og genererer mer enn 275 millioner euro
2011 – Den 80 000. bobilen ruller av samlebåndet
2017 – Åpning av et nytt verksted med 11.000 kvm produksjonsareal
2020 – Dethleffs tildeles den tyske rettferdighetsprisen for fjerde gang på rad

Erwin Hymer Group (EHG)
Erwin Hymer Group er et 100 prosent datterselskap av Thor Industries, verdens ledende produsent av fritidskjøretøyer med mer enn 25 000 ansatte over hele verden. Erwin Hymer Group forener bobil- og campingvognprodusenter samt spesialister på bobiler og campingvogner, leie og finansieringstjenester under ett tak. Bobil- og campingvognmerkene
Buccaneer, Bürstner, Carado, Crosscamp, Compass, Dethleffs, Elddis, Eriba, Etrusco, Hymer, Niesmann + Bischoff, Laika, LMC, Roadtrek, Sunlight og Xplore, bobilutleiefirmaene McRent og rent easy, og også chassis-spesialisten Goldschmitt , tilbehørsspesialisten Movera og turportalen Freeontour tilhører alle Erwin Hymer Group.

Tekst: Bjarne Eikefjord, BoCM
Kilde: Dethleffs 90 års jubileumsskrift
Alle foto: Dethleffs
Artikkelen er tidligere trykket i Bobil- og Caravanmagasinet

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *