Perfeksjon til minste detalj

Når bobilprodusenten Niesmann+Bischoff lanserer en ny modell, gjenspeiler det over førti år  der ønsket alltid har vært å levere de aller beste produktene.

Ny Flair 920 fra Niesmann+Bischoff leveres i lengdene 887 og 927 cm.

Det hører så absolutt til sjeldenhetene, men en representant for den norske forhandlerkjeden Ferda kan huske at han en gang fikk en kunde som ønsket å kjøpe en Niesmann+Bischoff som sin aller første bobil. Ikke hadde han kjørt en bobil, og aldri overnattet i en. Men skulle han først investere i en rullende hytte, måtte det bli noe som både utstrålte kvalitet, og ikke var «dusinvare». Kunden fikk sin bobil, og til historien hører det at han ble en riktig fornøyd bobilbruker.

For erfarne
Med en innstegspris på ca 1,9 millioner kroner for grunnvarianten av modellen iSmove, er historier som dette ytterst sjeldne.

Langt de fleste Niesmann+Bischoff kundene er erfarne bobilbrukere og vet nøyaktig hva de er ute etter. Det blir som å ønske seg en skreddersydd dress fremfor å velge konfeksjon der passformen er «nesten» perfekt.

Lange linjer bakover gjennom nye Flair. Foto: Niesmann+Bischoff.

For de som har lest seg litt opp på dette merket – enten det er for å kjøpe en bobil i den absolutte premieum-klassen, eller det er for å drømme seg bort, skal vi bare kort rekapitulere noen nøkkeldata før vi går til presentasjonen av Flair 920 som hadde verdenspremiere i Østerrike i juli.

Tre modellserier
Fabrikken, som startet med produksjon av bobiler i 1981, har tre forskjellige modellserier. Disse er Arto, iSmove og Flair. Felles for alle er et svært høyt komfortnivå, luksuriøse løsninger og en omsorg for detaljer som er beregnet på å tilfredsstille selv de mest kresne kjøperne.

Modellene selges ikke bare i Europa, men eksporteres til land over hele verden. Og med den splitter nye Flair 2023-modellen viser fabrikken igjen at de kan levere luksus-linere som byr på et helt nytt og annerledes innredningskonsept. Her går luksus, bokvalitet og solid kvalitet hånd i hånd. Rent utseendemessig er ikke forskjellene – ut over en lett facelift – særlig fremtredende, men skinnet bedrar.

Uten senkeseng blir det plass til skap hele veien rundt.

Luksuriøse
Etter å ha fokusert på lettere og mindre bobiler med totalvekt på inntil 3500 kg en periode for å nå et større marked, har Niesmann+Bischoff igjen valgt å satse hardt på det tunge og luksuriøse.

Når du stiger inn i den 927 cm lange bobilen er førsteinntrykket en usedvanlig god luftighet og romslighet. Siktlinjen fra bilens fremre del helt tilbake til den brede atkomsten til soverommet er gedigent lang, takket være bruk av åpne flater.

Bordet i salongen kan klappes sammen og skyves til siden, og dette gir ekstra god plass. De to motstående sittegruppene kan med enkle håndgrep omdannes til to ekstra sitteplasser med sikkerhetsbelte under kjøring.

Kjøkkenbenken er plassert langs veggen og byr på en fin arbeidsplass. To gassbluss og en induksjonsplate er standard. Ventilator er et mulig tilvalg.

Dusjnisjen har både regndusj og håndholdt dusj. Veggene ser ut som om de er av støpt betong. Foto: Niesmann+Bischoff.

Tidsriktige
Designuttrykket fremstår som moderne og med gode materialvalg. Overflatene på de mange skapdørene er av ekte treverk. Takhøye skap gir også ekstra god plass til det man måtte ha med på turen. Deler av disse kan om ønskelig erstattes av en senkeseng.

Veggene i bobilen er belagt med en type filt-tekstil. Dette gir ikke bare en lun og koselig atmosfære, men også gode akustiske forhold. Skyvedører mellom kjøkkenet og baderommet, samt mellom bad og soverom øker ytterligere følelsen av at Niesmann+Bischoff Flair 920 byr på et tidsriktig og moderne design.

Grenseløse muligheter
Ikke uventet er badet et kapittel for seg. En takmontert «regndusj» og bunnen i dusjkabinettet er utført i et støpt mineral-materiale, som sammen med vegger med utseende som beton skaper en følelse av å være i et bra og velutstyrt baderom. En glassdør skiller dusj og toalettet som er plassert på samme side, med vaskeservant plassert på motsatt side.

Et av valgspråkene til selskapet er at det knapt skal finnes noen grenser for individuelle løsninger og tilpasninger etter kjøperens smak. Et eksempel på dette er muligheten for å bestille en håndvask i et porselens-liknende komposittmateriale fra den italienske baderomsspesialisten Antoniolupi.

En eksklusiv håndvask fra italienske Antoniolupi er bare et av de utallige individuelle tilvalg kunden kan gjøre ved bestilling av nye Flair.

Individualisme
Kjøkkenet er et annet område der individualismen kan få utfolde seg fritt. Som tidligere nevnt er selve grunndesignet i Flair basert på lange linjer og rette ubrutte flater. Et blikk på bildene viser hvordan kjøkkenet er utformet for å danne en harmonisk helhet i forhold til salongen for øvrig.

En kombinasjon av ulike farger, som matt hvit på skuff-frontene, og ekte treoverflater i valnøtt på dørene til overskapene, er mulige valg. Benkeplaten har utseende som ekte stein og er støpt i et mineral-komposittmateriale med vasken intergrert. Mulighetene til å utstyre sitt individuelle kjøkken inkluderer et stort kompressordrevet kjøleskap, stekeovn og oppvaskmaskin. En ventilasjonsvifte – plassert over de to gassblussene og induksjonsplaten – kan bestilles.

Soverommet helt akterut er dominert av en stor dobbeltseng.

Høy bokomfort
Overflod er et ord man får lyst til å benytte til stadighet i møtet med denne bobilen. I partiet mellom kjøkkenet og salongen gir innredningen plass til en 32» TV-skjerm, skapplass som tillater bruk av kleshengere og flere skuffer.

Flair 920 kan leveres med en batterikapasitet på inntil 600 Ah. Et avansert styringssystem sørger for sikker ladning og full batterikontroll. Solceller er et tilvalg.

Det siste er det også mange av i bilens dobbeltbunn, som byr på praktisk inn- og utlasting av alt som skal til for en langtur. I bunnen finner vi også en ferskvannstank på 340 liter. Denne luksus-linerens strømnett er bygd opp rundt et 100 Ah lithium-ion batteri som standard, men anlegget kan spesifiseres med en kapasitet på inntil 600 Ah. Dette sammen med en inverter, et effektivt ladesystem og avansert batteriovervåkning sørger for bokomfort på et høyt nivå.

En rekke uttrekkbare skuffer (det er flere i dybden) gir lett inn- og utlasting for alt som skal være med på en virkelig langtur.

Mye utstyr
Møtet med den nye Flair, som også kommer i en litt kortere utgave på 887 cm, som modell 880, er imponerende. Bobiler som dette finnes det en knapp håndfull merker av på markedet, og alt fra størrelse til omsorg for detaljer gjør slike «luksus-linere» til noe annet enn en «ordinær» bobil.

Flair bygger på chassis, mekanikk og drivlinje fra Iveco Daily 70 C18. Foruten en robusthet som vi finner i nyttekjøretøy beregnet på mange års hardt bruk, har Flair en rekke sikkerhetsdetaljer vi normalt bare finner i personbiler. Filskift-assistent, radarbasert fartsholder med automatisk avstandsholder, ESP, samt stramming av sikkerhetsbelter ved kollisjonsfare. Airbags, samt pedaler som klapper sammen for å hindre skader på føttene ved en kollisjon, er også standard.

En stor garasje kan uten problem laste en scooter eller flere sykler.

Til Caravanmessen
Den nye Flair 920 viser med sin moderne og tiltalende innredning en levende produktutvikling og kreative tanker. Det er lett å tenke at en bobil er en «hvit kasse på fire hjul» og at det meste er likt.

Bobiler i denne størrelsen viser at dette er alt annet enn sant, og at individualismen kan få fritt spillerom når man kan velge på øverste hylle. Med sin grunnpris på over 3 004 119 kroner blir den neppe et vanlig syn på norske veier, men sannheten er at den norske importøren vil få færre biler levert i 2023, enn de trolig kunne solgt i Norge. Kun tre biler er kvoten. Den første kommer til Caravanmessen på Lillestrøm, den andre i oktober og den tredje i mars 2023.

Tekst og foto: Sven Furuly, BoCM

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og Caravanmagasinet om å dekke produsentenes pressekonferanser i Europa
Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.